Jump to content

Browning x-bolt i 270 win?


osteinsmo

Recommended Posts

Etter litt søking og styr her på forumet er jeg litt i beit for gode råd ang. min neste rifle.

 

Per dags dato har jeg en Diamond Hunter i kal 6,5x55SE, med en bushnell 3-9x40 kikkert med vannintrenging og en hardcore twister lyddemper.

 

Kort om nåværende børse; kresen på ammunisjon, forferdelig tyngdepunkt(ble ikke bedre av å sette på demper), relativt tung, sluttstykke kan kile seg når jeg lader pga. slakke.

Avtrekket er faktisk veldig fint, og ettersom den er så tung er den bra å skyte med så lenge jeg har anlegg.

 

Jeg tenker å ligge på et moderat prisnivå, mellom 20 og 30 lapper bør holde til både rifle, kikkert og kkc-stokk.

 

Og så; over til nyanskaffelsen.

Jeg har sett litt rundt, vurdert litt kalibre og våpen frem og tilbake, og jeg vurderer en browning x-bolt i kaliber .270 win.

 

Litt fordi det ikke er noe alle har, og litt fordi det ser ut til å være en fin mellomting mellom 6,5x55SE og de tyngre kalibrene. 

Ammunisjon er ikke et stort problem, ettersom jeg kjenner en som er hjemmelader.

 

Er det noen her på forumet som kan øse med sin kunnskap for og imot både kaliber og børse?

Setter pris på alle innspill egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken kikkert har du i tankene ?

med mindre du må ha nytt, så før du jo flere meget gode systemvåpen på det budsjettet. Vil tro du fint vil kunne få sauer 202 og blaser r93, kanskje også m03. Hvis du må ha nytt så ville jeg vurdert schultz & Larsen.

 

 

enkelte våpenforettninger markedsfører x-bolt som «trolig Norges mest solgte rifle»  så er usikker på hvor stor nisjefaktor man scooter. Dog stiller jeg meg ganske tvilende til utsagnet 

Link to comment
Share on other sites

Hva slags jakt skal du bruke den til?

Gå mye eller postere mest?

 

X-Bolten er veldig fin rifle det, men hvis du først skal ha noe litt annet kaliber ville jeg heller valgt 7-08, mye bedre utvalg i kuler og kort kasse. 

 

Systemvåpen er det ca null behov for hvis du ikke MÅ ha mange kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Der jeg jakter er det forholdsvis korte hold, så jeg tror jeg kommer til å kjøpe en 1-6x30 eller en aimpoint.

7-08 har jeg ikke hørt om, er det å få skaffe fra en velrennomert våpenprodusent?

 

Systemrifle fra skikkelig produsent tror jeg blir dyrt. jeg har jo både salong og hagle, så hvis jeg ikke kjøper FOR grovkalibret storviltbørse så har jeg jo det jeg trenger for all slags jakt.

Link to comment
Share on other sites

Interessant.

Ser på nettet at 7-08 og 270win presterer noenlunde likt.

 

For å svare på et av spørsmålene fra i sted; jeg går ikke nødvendigvis så langt der jeg jakter, men terrenget er relativt ulendt.

 

Jeg tenker jo uansett å anskaffe kkc-stokk, så jeg tror ikke jeg vet så mye om vekten før jeg kjenner på et våpen med kkc.

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, osteinsmo skrev:

Og så; over til nyanskaffelsen.

Jeg har sett litt rundt, vurdert litt kalibre og våpen frem og tilbake, og jeg vurderer en browning x-bolt i kaliber .270 win.

 

Litt fordi det ikke er noe alle har, og litt fordi det ser ut til å være en fin mellomting mellom 6,5x55SE og de tyngre kalibrene. 

Ammunisjon er ikke et stort problem, ettersom jeg kjenner en som er hjemmelader.

 

Er det noen her på forumet som kan øse med sin kunnskap for og imot både kaliber og børse?

Setter pris på alle innspill egentlig.

 

Har du tenkt på en 7x64? Ikke hyllevare rundtomkring hos våpenforhandlerene men det bør være grei skuring for de å ta inn f eks en Tikka T3x i det kaliberet. Og da løser det seg vel greit med KKC-stokk også. Fint og klassisk kaliber med etterhvert grei tilgang på ammunisjon også her på berget. For en som lader selv er det sikkert mye potensiale i patronen også. Jeg har ikke kommet så langt ennå men mine erfaringer er udelt positive etter tre år med 7x64. 

Link to comment
Share on other sites

X-bolten ser veldig fin ut.

.270win er helt sikkert et glimrende kaliber, du finner alt du trenger av jaktkuler. Men såvidt jeg vet, får du ikke kjøpt disse praktiske bulkpakkene med matchkuler, med 1000 i hver. Her har 7mm en fordel (for ikke å snakke om. 30-kalibrene).

Det du vinner med 7-08 vs. 270 er muligheten for kort låskasse, enklere hylselogistikk og utvalget av 7mm kuler.

 

Mens 270win er et mer potent kaliber, spesielt om man lader selv. Praktisk,  jaktmessig forskjell er....  ingenting,  for de fleste av oss. Selv er jeg gjennomført pragmatisk, og vil bare ha kaliber som "alle andre har". Men det er helt greit å tenke annerledes 😀

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...