Jump to content

Fresing av hylsehalser, Blandet lot


tailgunner

Recommended Posts

Nå har jeg gjort en tabbe.. Jeg har blandet tomhylser med forskjellig halstykkelse. Alt ser dønn likt ut for det blotte øye og det eneste jeg ser for meg er at jeg kan lade dem med en kule og måle på halsen med et mikrometer..

 

Eller?

 

Jeg kan litt for lite om messingens egenskaper. Kan jeg presse hylsene og utvide med ekspander og forvente lik indre diameter, eller vil hylsene med mer gods fjære mer eller mindre? 

Hadde det vært mulig skulle jeg glødet alt i hop, ekspandert og dreid alle hylsene ned til samme diameter en gang for alle. 

 

Ja jeg kunne kjøpt nytt men det er snakk om 3-400 alt for dyre hylse som jeg burde tatt bedre vare på.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellen i tilbakefjæring vil være neglisjerbar, du kan prinsipielt ekspandere med ekspansjonsmandrell og stille halsdreieren etter de slankeste halsene. Men neck turning av 400 hylser.... Det er endel jobb.

Personlig ville jeg gitt blaffen. Lade, skyte, måle. Slett ikke sikkert du merker noen svekkelse i presisjonen. Gitt at du har standardkammer.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Og gjort rett så leverer børsa 10 skudd a 15 mm

På 100m? Da skulle rifla gått bra mye bedre (1/3) før jeg gadd å skille hylser på noe som helst annet enn kaliber. Er det på 300m så er vi der det hjelper å dreie halser.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at alle hylsene har vært dreid i varierende grad og holdt adskilt. Det måtte gjøres etter skyteforming fra 220 russian til 22ppc(semi tight neck).

Men om det er slik du sier at det har nada nix å si så er jeg villig til å drite i det. 

10 skudd a 15mm er det beste jeg klarer på 120 meter(så lang er myra). Kan hende rifla klarer bedre men det er strengt tatt ikke så interesant. I fjellet er det vanskelig å utnytte presisjonen.

Edited by tailgunner
la til semi tight neck
Link to comment
Share on other sites

Semi-tight neck...... 

Hvis du har kammertoleranser som tillater å bruke de tykkeste halsene uten at du får overtrykk, kunne du jo lade en «blandet lot» for å se hvilke resultater du får. Hvis kammeret er såpass trangt at det strengt tatt krever dreide halser, er det vel bare å brette opp ermene. Lykke til, iallefall. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er på saken. Tenkte å lade opp 20 skudd med forskjellige hylser. Alle hylsene passer i kammeret og det bør ikke være så veldig stor forskjell. Jeg har dreid hylsene i flere omganger før og vet det kan ha vært små forskjeller mellom lotene mine siden det var et av mine første møter med den kunsten. 

Jeg må bare vente på at det ikke lengre er så mye elgjegere langs veiene før jeg tester så det kan ta noe tid. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...