Jump to content

Noen som vet/husker hvordan oppskyting var før reinskiva kom?


EarthBridge

Recommended Posts

Heisann. Var med farsan på skytebanen idag, og vi skjøt begge på 100 meter dfs skiva. Jeg forklarte farsan at 6eren tilsvarer diameteren på reinskiva. Det synes han var litt rart og så forklarte han at oppskyting før reinskiva bestod av seks skudd og kravet var 48 poeng, altså ett snitt på 8. Var kravet tøffere før, eller var skiva annerledes, eller husker han bare feil?

Link to comment
Share on other sites

Både du og faren din har rett - men blander epler og pærer!

 

Fram til 1975 skjøt DFS på 1-meters skive på 100 meter. Altså samme skiva som brukes på 200 meter i dag, bare at den var svart fra 8-er og inn, dvs. sikteblinken var 30 cm i diameter.

 

Når vi skjøt "elgprøve" på den, var kravet, som faren din sier, 48 poeng på 6 skudd, dvs. 6 8-ere var nok.

 

Fra 1976 gikk DFS over til den nåværende skiva på 100 meter, 60 cm 10-delt skive. Dvs, ikke den "nåværende" elektroniske, men "tvillingskive", 2 skiver på samme 1-meters-papp. 60-cm-skiva var den største man fikk plass til på en skivepapp, rammene var jo tilpasset den tidligere nevnte 1-meters-skiva.

 

Når man (dvs. daværende direktorat for vilt og fisk) skulle fastsette krav, så man på hva som krevdes for å få "godkjent" på den gamle skiva. Det kunne jo være 6 8-ere, dvs. 6 skudd som var 15 cm fra sentrum. På den nye skiva var (og er) 6-er-ringen 15 cm fra sentrum, og da satte man kravet til 6 6-ere, dvs. 36 poeng på 6 skudd.

 

Hvis man skjøt sånn noenlunde, men nappet et skudd ut i 2-eren, kunne man likevel oppnå 36 poeng. Ja, en del av oss satte vår skytter-ære i å avlegge prøven med bare 4 skudd! Det var jo ingen heksekunst (8-9-9-x, og prøven er i boks!). I mitt skytterlag delte vi jegerne inn i "4-skudds-skyttere", "5-skudds-skyttere", og nederst på rangsstigen sto "6-skudds-skytterne", de som skjøt alle 6 skudda på prøven!

 

Noen år senere kom "reinen", og der ble det krav om 5 treff på 5 skudd, og mesteparten av moroa var borte!

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Jeg TROR det var i 1965 (hvertfall deromkring).

Er også litt usikker, men skjedde det ikke samtidig med at "man" ønskert å fjerne Krag og kragpatroner da? Da kom det en del reguleringer, eller omtrent samme periode. Jeg betalte mitt første "Jakt- og fiske trygdeavgift" i 1965 (kanskje noe ung), tror ikke det var innført da, selv om jeg ikke jaktet "storvilt".

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Jegermeistern skrev:

"Krag-forbudet" kom vel i 1975 (eller var det gjeldende fra 1976?). En av deltakerne på mitt "heime-lag" brukte svigerfarens Krag fram til da.

Du har sikkert rett, var jo ikke opptatt av storviltprøven på den tiden. :) I mine hjemtrakter så var det bare grunneiere og prominete bekjente, som fikk jakte elg og hare. Og de ville ikke ha andre jegere inn i terrenget, selv om vi ønsket å jakte noe annet. Men heldigvis hadde jeg noen bekjente (bl.a. nærmeste nabo og bonde, med noe skog og utmark), som lot meg jakte det jeg ville av "småvilt" inkludert rådyr og alt mindere vilet.

Link to comment
Share on other sites

På 18.9.2018 den 20.56, Jegermeistern skrev:

Både du og faren din har rett - men blander epler og pærer!

 

Fram til 1975 skjøt DFS på 1-meters skive på 100 meter. Altså samme skiva som brukes på 200 meter i dag, bare at den var svart fra 8-er og inn, dvs. sikteblinken var 30 cm i diameter.

Bøyer meg i støvet for kunnskapsnivået her! 

Takker for svar👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...