Jump to content
Sign in to follow this  
sjorgen

Krav til utenlandske jegere som kommer hit for å jakte?

Recommended Posts

Foreldra mine har en gård med veldig gode jakt- og fiskemuligheter, og vi planlegger nå å jobbe mer med å få hit utlendinger som vil jakte og fiske i norsk natur. Vi leier da ut et hus, og viser dem vei til de beste stedene å feks få stor ørret. :)

Angående jakt-delen - hvike krav stilles for jegere som vil komme hit og jakte? De må vel selv sørge for diverse godkjenninger hva angår å få med seg våpen inn i landet, men ut over det? Har feks vi som utleier annet ansvar enn å sørge for tillatelser på jaktområdene, og å montere et skap slik at våpna er innelåst om natta? Skal ringe onkel blå en av dagene og sjekke, men er jo interessant å høre om erfaringer og slikt fra folket her. Dessuten vil jeg helst ha et svar NUH og ikke måtte vente til kl 9 i morra tidlig, når lensmannskontoret åpner... :P

Siden du har det så travelt, må jeg svare ut fra (den sviktende???) hukommelsen: Utenlandske jegere, som har rett til å utøve tilsvarende jakt i sitt hjemland, er berettiget til å jakte her i landet, og trenger ikke avlegge evt. skyteprøve. Men norske kaliberkrav gjelder, det samme gjør f.eks. krav til våpen, som at hagler kun skal kunne lades med 2 skudd (gjestejegernes flotte hagle-trilling må nok befinne seg i skapet). Hvordan det forholder seg med jegeravgift, er jeg ikke sikker på (står nok i en-eller-annen bestemmelse, www.lovdata.no er din venn).

Definisjonsproblemer mht. "rett til jakt i heimlandet" kan selvfølgelig oppstå, særlig hvis det kommer noen fra Monaco, eller en eller annen (pave/kardinal!) fra Vatikanstaten.

Jeg husker en reportasje i daværende "Våpen" (før det ble -journalen, trur eg), der Jeff Cooper var på norgesbesøk. Han skulle på elgjakt, og avla norsk skyteprøve med sin Rem Mohawk i 350 RM, sjøl om han egentlig ikke trengte å avlegge prøve. Og han skjøt jo en elg!

Edited by Jegermeistern
  • Like 1