Jump to content

Krav til utenlandske jegere som kommer hit for å jakte?


sjorgen

Recommended Posts

Foreldra mine har en gård med veldig gode jakt- og fiskemuligheter, og vi planlegger nå å jobbe mer med å få hit utlendinger som vil jakte og fiske i norsk natur. Vi leier da ut et hus, og viser dem vei til de beste stedene å feks få stor ørret. :)

Angående jakt-delen - hvike krav stilles for jegere som vil komme hit og jakte? De må vel selv sørge for diverse godkjenninger hva angår å få med seg våpen inn i landet, men ut over det? Har feks vi som utleier annet ansvar enn å sørge for tillatelser på jaktområdene, og å montere et skap slik at våpna er innelåst om natta? Skal ringe onkel blå en av dagene og sjekke, men er jo interessant å høre om erfaringer og slikt fra folket her. Dessuten vil jeg helst ha et svar NUH og ikke måtte vente til kl 9 i morra tidlig, når lensmannskontoret åpner... :P

Link to comment
Share on other sites

Siden du har det så travelt, må jeg svare ut fra (den sviktende???) hukommelsen: Utenlandske jegere, som har rett til å utøve tilsvarende jakt i sitt hjemland, er berettiget til å jakte her i landet, og trenger ikke avlegge evt. skyteprøve. Men norske kaliberkrav gjelder, det samme gjør f.eks. krav til våpen, som at hagler kun skal kunne lades med 2 skudd (gjestejegernes flotte hagle-trilling må nok befinne seg i skapet). Hvordan det forholder seg med jegeravgift, er jeg ikke sikker på (står nok i en-eller-annen bestemmelse, www.lovdata.no er din venn).

 

Definisjonsproblemer mht. "rett til jakt i heimlandet" kan selvfølgelig oppstå, særlig hvis det kommer noen fra Monaco, eller en eller annen (pave/kardinal!) fra Vatikanstaten.

 

Jeg husker en reportasje i daværende "Våpen" (før det ble -journalen, trur eg), der Jeff Cooper var på norgesbesøk. Han skulle på elgjakt, og avla norsk skyteprøve med sin Rem Mohawk i 350 RM, sjøl om han egentlig ikke trengte å avlegge prøve. Og han skjøt jo en elg!

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...