Jump to content

Dakota Hunter 375H&H erfaringer


Makkieboy

Recommended Posts

Hei hele menigheten. Jeg trenger hjelp.

 

Er forsåvidt lykkelig eier av en CZ550-Magnum i 375H&H, som både går godt, og dreper bra. Men som de fleste sikkert vet, er ikke den stokken de kommer med, noen drøm å skyte med. Jeg får en bra karramell i kinnet ved skuddløsning, noe som fører til ikke fullt ut kontrolerte avtrekk etterhvert.

Sjekket litt rundt, om forskjellige stokker etc, og det viser seg at "customisering" ac CZen kan fort bli kostbart (stokk + profilsliping av kasse + monteringe av bedre åpne sikter + etc) man ender fort opp i 6-10 bærumstiere, og da sitter man fortsatt igjen med "bare" en CZ.

 

Så dukket det opp en luring, i en lokal våpensjappe :D De hadde inne en Dakota Hunter, den hadde vært i 340WbyMag tidligere, men var nå ompipet til 375H&H med en Lothar Walther pipe. Børsa var vistnokk ikke gått mange skuddene totalt, og ikke mere enn 100-150+ etter ompiping.

De kunne selvfølgelig ta CZen i inbytte, og estimerte et mellomlegg på 5-6 bærumstiere.

Grunnen til ompipingen var visstnok en overkjørsel av en traktor som medførte skjev pipe, og noen kosmetiske skrammer i glassfiberstokken. Denne stokken er mye rettere en CZen, og den passer meg mye bedre på lengden.

Denne børsa kunne jeg prøveskyte når innvilget søknad lå klar, så tilliten til forhandler er der.

375H&H er nok ikke det våpenet jeg bruker mest, så jeg har ikke behov for det beste/dyreste. Men det er nå slik i disse tider, med ny garderobe på trappene, at man må ruste seg opp med de mulighetene man har, så grovkaliberet sier jeg ikke fra meg :lol:

 

Jeg vet også at dette er "økonomi" modellen til Dakota, men det får vel bære.

 

Jeg trenger derfor folkets erfaring med denne børsa, om hvordan den er å skyte med, funksjonsikkerhet etc.

Trenger derimot ikke råd som: "kjøp sako 85" eller "jeg har en sauer 202 og anbefaler den", jeg vet hvordan de er, og de vil selfølgelig bli vurdert. Kun en objektiv vurdering av Dakotaen.

Link to comment
Share on other sites

Er det i det hele noe å vurdere? Ny prisene skilt vel 10-15lapper, noen skrammer, M70 sikring og en en taighter mekanisme. Øyer og følefingre, har du så finner du ikke rust, ugjevn slitasje og du får prøve skyte og noe lumme rusk i mellom.

 

:P:P:P har vel egentlig bestemt meg igår :D men greit å få vite om dette er ok børse, men de virker jo dønn gjennomført fra A til Å, og rykte heller vel i Dakotas favør :)

Lommerusket er alt funnet frem :P

Link to comment
Share on other sites

Har denne liggende :wink: Æh rettelse nå har Bugten den visstnok :roll: Jeg kjøpte min av Skaubjønn for et par år siden. Jeg synest det er en meget bra rifle å skyte med. Siden stokken er så rett er rekylopptaket optimalt. Hvilken pris vil de ha for den? Om prisen er rundt 10000,- så løp og kjøp :mrgreen: Har vel egentlig ingen negative ting å si om den. Min pipe liker/likte best 270grs Nosler accubond.

 

Dakota's Model 97 is called The Hunter, with good reason. It is 100% Dakota, but in a lighter, round-body configuration. It includes all of the best pre-64 Model 70 and Mauser features, plus a match grade barrel. The Hunter is easy on your budget, awesome in the field
Link to comment
Share on other sites

Hala Makken. Jeg skjøt ikke så mye med min Dakota, som jeg solgte til Solheimen (fordi jeg "måtte" ha noe annet... hørt den før?). Men det lille jeg skjøt med den var jeg fornøyd. God rett stokk = tar rekylen bra, og upåklagelig presisjon. Synes huske at det var kort magasinbrønn, slik at det ble noe lang friflukt og tunge/lange kuler måtte langt ned i hylsa. Men det kan du jo sjekke. Ta med et par av favorittladningene dine til CZ'en (som i hvertfall har lang nok brønn!!!) og sjekk om de går i magasinet. Friflukten har de nok optimalisert ved pipebyttet, og uansett er nok ikke det et stor problem.

Link to comment
Share on other sites

Synes huske at det var kort magasinbrønn, slik at det ble noe lang friflukt og tunge/lange kuler måtte langt ned i hylsa.

 

Her husker du desverre riktig. Friflukten blir unødvendig lang, men utrolig nok er presisjonen der :wink:

Link to comment
Share on other sites

Håper ikke det blir OT Makkie. Men jeg hadde en Weatherby Mark IV i 375 Weatherby tidligere. På Weatherby riflene er det SINNSYKT lang friflukt! Uten at det på noe sett påvirket presisjonen. Overgangskonusen er også designet for å optimalisere presisjonen, og hindre for hurtig trykkopbygging. Er sikkert slik på Dakotaen også. Men sjekk magasinbrønnen, jeg likte dårlig at jeg måtte komprimere alt av tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hala Makken.Synes huske at det var kort magasinbrønn, slik at det ble noe lang friflukt og tunge/lange kuler måtte langt ned i hylsa.

 

Dette er noe av det jeg var redd for, er dette en lang kasse, som er "strekt" til magnum utgave?

 

Tar med noen av mine super ladninger i 300 gr og prøver, magasinet i CZen var hvertfall langt nok :D

Link to comment
Share on other sites

Da var det gjort, jeg er ikke CZ magnumeier lengre :D

 

Magasinet i CZen er ca 2 mm lengre, og mine 300grainere, fikk lett plass i magasinet til Dakotaen. Det var ca 4-5 mm å gå på. Så da gjenstår det bare å teste presisjonen.

Pipa er som sagt byttet til en Lotha Walther, så det burde jo være håp.

Stian børsis på J&F AS, mente på at originalpipa til Dakota var kjent for å være kilen på presisjon, og mente jeg ikke burde være bekymret med Walther pipa i.

 

Gleder meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Dakotaen Lothar Walther pipe originalt da?

 

Det blir levert piper fra forskjellige produsenter til Dakota. F.eks.

Longbow - Lothar Walthar

Schmitar - Douglas (De første ble levert med Lilja)

Hunter - Ble iallefall levert med Krieger.

 

Men det som er så fint med Dakota er at du velger selv hva du vil ha :wink: Ikke noe std. rett fra eska. Men ting tar tid :cry:

Link to comment
Share on other sites

Da var det gjort, jeg er ikke CZ magnumeier lengre :D

 

Magasinet i CZen er ca 2 mm lengre, og mine 300grainere, fikk lett plass i magasinet til Dakotaen. Det var ca 4-5 mm å gå på. Så da gjenstår det bare å teste presisjonen.

Pipa er som sagt byttet til en Lotha Walther, så det burde jo være håp.

Stian børsis på J&F AS, mente på at originalpipa til Dakota var kjent for å være kilen på presisjon, og mente jeg ikke burde være bekymret med Walther pipa i.

 

Gleder meg :wink:

 

GARTULERER MAKKIE!!! Gleder meg til bilder av prøveskyting!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...