Jump to content

Valg av jaktklær


Sorensen

Recommended Posts

Hei. :)

Trenger litt tips og råd her, 

Er ganske ny innen jakt og tenker at jeg skulle hatt egne klær som ble brukt på jakt. 

 

Kikket litt på disse 

 

https://www.jaktdepotet.no/bekledning/jaktdresser/veidemann-elgfall-camo-jaktdress

 

eller 

 

https://www.skittjakt.no/fladen/166102/fladen-authentic-wear-jaktdress-herre-camo

 

Hva meninger har folk om disse to eller er det noe dere mer kan anbefale med en grei pris.

 

MVH 

Morten 

Edited by Ei tohi varjata
Ord delings feil
Link to comment
Share on other sites

Hva slags jakt skal du drive med?

Til fugl og reinsdyrjakt i fjellet vil jeg si vanlig fjelltøy rekker lenge. Hvis jeg bytter ut fritidstøy nå om dagen, blir det ofte i lyse gråfarger e.l., en del fritidstøy gir betydelig mer for pengene enn rene jaktklær synes jeg ihvertfall.

 

Veidemann dressen er mildt sagt romslig og posete. Liker Dovre sine i dette segmentet, en del som er fornøyd.

 

Passform er veldig viktig også, så ville prøvd de på. XXL har også ganske bredt utvalg, og ofte bra tilbud. Kjøpte Finnskogen dressen der til 2500, og Norrøna Dovre til 3500. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det glemte jeg selfølgelig å få med, men det blir i all hovedsak Fugl, hjort og elg


Jeg har jo vært fast tilhenger de siste 10 årene av Bergans Breheimen jakke og bukse og er igrunn fornøyd med det men føler det mangler litt den "robuste" delen igrunn

 

Så ser jeg også at flere har lomme på ryggen, er dette et "møst" ? 

 

Edited by Sorensen
Link to comment
Share on other sites

Jeg er storfornøyd med Norrøna "dovre" jaktdress. Jeg har sittet i timesvis i høljeregn i den uten å bli våt, og den er stor nok til at jeg har plass til tykke ullklær under. Den er dog litt dyr. Ligger vel på 7000 for jakke og bukse. Tror man lett kan finne jaktdresser til en mye rimeligere penge enn dette. 

Jeg ville ikke valgt den nederste pga signalfargen. Om du finner på at du vil jakte på dyr som er var for farger som f.eks gås, så er det litt trasig. 

 

Link to comment
Share on other sites

På storviltjakt så bli klærne utsatt for røff behandling. Har prøva diverse klær og kjøper no litt rimelige modeller av nettopp den grunn. Norrøna er gode i passform og tåler godt litt ruskevær. Men når dei er spinndyre og tåler ingenting før det blir rifter så er det uaktuelt å kjøpe fleire plagg derifrå... Har hatt diverse dresser frå Bergans og trenden der er desverre lik, dei tåler mindre og mindre men er ikkje heilt på Norrøna nivå, enno... Har i dag Bergans Hogna jakke og bergans budor bukse som blir veksla med ei Harkila bukse av ein eller anna modell. 

Dette fungerer brukbart. 

Hadde Finnskogen bukse, den revna på 1. turen i stoffet og etter det så røyk sømmer knapper og meire stoff... Har den vel enno men blir brukt på varme dager for den er luftig og god🤣

Hadde også Hogna bukse, likte camo’n så godt. Den buksa holdt tett 4-5 jaktdager for så å bli lekke som ein tesil...Kikk på dressen frå jaktdepotet er mitt råd👍

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Du kan og finne både tilnærmet ubrukte og ubrukte jaktklær på finn for gode priser. Ser man kan få både bergans Pasvik light, skogshorn og norrøna Dovre og finnskogen i nesten ny stand for rundt 3500. Avhenger selvfølgelig av hvilken størrelse man er

Link to comment
Share on other sites

Billige jaktdresser puster omtrent like mye som en søppelsekk, har prøvd noen seeland og billigserie fra bergans. Jada greit nok til å labbe bort på atlege kanten og avlive en hjort, men gud være med deg om du møter på en motbakke. FY... og når disse dressene har blitt brukt en 15-20 dager så begynner de å lekke bra med vann inn, men de puster fortsatt ikke noe ut. 

 

Nå bruker jeg Bergans pasvik light bukse og Norrøna finnskogen jakke. De puster tålig greit, men de har også gode utluftingsmuligheter med glidelåser. Noe som er verdt mye.  Vær obs på at Pasvik light er helt sinnsykt stor i størrelsen. Jeg kjøpte L først, og den henger ikke på 85kg/185cm mann. 

Link to comment
Share on other sites

Bruker mye Norrøna sine klær siden de er de eneste jeg har funnet som passer den lange kroppen min med de lange sjimpanse armene. Skulle gjerne hatt noe rimeligere hvis jeg fant noe som passet.

 

Har fokus på pustende klær. Syns det er mest behagelig å ha på seg.

 

Tørt med en og annen byge:

Finnskogen Hybrid med ekstra regntøy. Kommer det mye regn underveis drar jeg på meg en Norrøna Fjørå dri1 jakke/bukse som ligger i sekken. Kjøpt i sommer så har ikke testet den i skikkelig høstvær enda.

 

+Greit priset, puster bra, lett , lite lyd og tørker raskt hvis det kommer en liten byge. 

-Tåler ikke mye regn. Ikke optimalt hvis det er vått i skogen. Da blir den småvåt hele dagen. Er man i røring gjør det jo ikke all verden.

 

Allround. Takler standard Finnmarksvær godt.

Falketind flex1 jakke (ser den koster 800kr på outlet) og dovre/recon bukse. 

+Tåler litt regn deler av dagen, puster greit,tørker når det klarner opp og er passe vindtett/varm når man er i bevegelse.

-Ikke vanntett overdel

 

Regn/vind og ekstra guffent

Recon av gammel type eller Dovre. 

+Vanntett og varm

-Puster dårlig og man blir våt fra innsiden hvis man går seg for svett. Da fryser jeg med en gang jeg stopper opp..

-Dyrt

-Lager litt lyd.

 

For varmejustering har man jo diverse klær man tar på under alt ettersom. 

Glidelåsene til Norrøna har en tendens til å svikte etter ei viss tid ellers fornøyd med det jeg har derfra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...