Jump to content

Elgpress


Jml

Recommended Posts

40 minutter siden, vavlo skrev:

Presskyting -

 

Da må nok de som vet det, forklare hva "press-skyting" er.

 

Jeg tror jeg vet det, på det første LS jeg deltok på, Steinkjer 1973, var det slik skyting. Der kunne man betale noen kroner, og så skyte 3 skudd, jeg tror det var mot den daværende 1-metersskiva på 100 meter. Og betalte man noen kroner til, kunne man skyte en ny serie. De med stor pengepung kunne drive på dagen lang.

 

Det var litt pengepremier på denne skytingen, i den tida var det jo også pengepremier på bane og felt på LS. Så vidt jeg husker, var denne skytingen forsvunnet på Sandnes året etter.

 

Og hvis noen er god på etymologi - hva pokker kommer ordet "press" på denne skytingen fra? En forkortelse/fornorskelse av presisjon?

Link to comment
Share on other sites

Hva ordet kommer av har jeg ikke funnet noe definitivt svar på, men det er nærliggende å tenke press i form av tidspress i sammenheng med jaktskytingsdisipliner. Foregår ofte i form av 3 skuddsserier mot poengskive, feks tidelt villsvinskive, på vesentlig kortere tid pr skudd enn i de ordinære programmer, feks 3 skudd på 20 sek. Skytestilling er vanligvis sittende eller stående. Presskyting tilbys vanlig ved større stevner og er er i tillegg til en ekstra inntektskilde for laget også et tilbud til skyttere som bruker en dag (eller mer) for å delta på et stevne mulighet for fylle dødtiden med noe fornuftig. Det selges gjerne pakker med 3 stk serier for feks en hundrelapp, og om kapasiteten tillater, mulighet til å kjøpe så mange man ønsker. Som regel settes det opp en finale der de beste i løpet av dagen stiller, og topplasseringene premieres. Presskyting er gjerne oppfattet som av mer uformell karakter enn hovedskytingene, men ifm feks NM og andre større arrangement har også premiering i denne skytingen høy status.

Link to comment
Share on other sites

Skyting på elgfigur. 1 skudd stående, 2 knestående, 3 skudd liggende. Totalt 6 skudd. Tillatt med reim på kne og ligg. Treffsone inndelt i 3, ytterring er 1 poeng, midterring er 3 poeng, senter er 5 poeng. Maks poengsum er 30, det har såvidt jeg vet ingen noen gang klart.

Link to comment
Share on other sites

Tja... kommer an på hvilken kikkert du har. Du nevnte vel at du har en Zeiss, så du vil nok se det. Såvidt jeg husker er treffsonen skjært ut fra 100m skive og satt på. 8=1, 9=3, 10=3poeng. Ganske morsom skyting, men vært litt dårlig oppmøte de siste 5 årene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...