Jump to content

Marginal stabilitet på kula


Vargen

Recommended Posts

Fant ikke noe bedre egnet underforum i farten, dette er egentlig et ballistikkspørsmål men relatert til lading.

 

Jeg prøver å få liv i en Winchester modell 1910 Self- Loader, noe som innebærer kreativ hjemmelading siden riktige kuler og hylser ikke er å oppdrive. Jeg har fått til en ladning som veksler greit, men har forholdsvis lav utgangshastighet (1580 fps med 210 grs kule, fabrikk oppgitt til 2000 fps med 200 grs). Stappfull hylse, så om jeg skal opp i hastighet må jeg eksperimentere med andre krutt enn hva jeg har for hånden i øyeblikket.

 

Som sagt veksler det fint, og hastigheten er  relativt jevn. Hadde utviklet ladningen på kort hold og ikke lagt merke til noen spesiell spredning, men ikke egentlig testet preaisjonen heller. Jeg ble derfor overrasket over helt rævva presisjon på 100 meter, jeg får typisk to- tre skudd innenfor 20 cm og resten av magasinet uforklarlig skivebom.

 

La til slutt rifla i benken for å se om det var skytterfeil, fikk da en treskudds serie med 25 cm spredning hvorav ett «nøkkelhull». Hvis noen av kulene tumler, så forklarer det skivebom. Spredning på resten av skuddene kan vel skyldes at kulene bare såvidt er stabile, og vingler litt uten å tumle helt?

 

Løpet er rufsete med en del rustpitring, det hjelper nok ikke. Riflingen er grunn men synlig i hele løpets lengde. Jeg skyter .410 mantlede revolverkuler, løpet skal nominelt være .4065 men måler .408 i følge en blyslugg og mitt mikrometer. Kulene er altså ørlite grann overdimensjonert, men ikke værre enn f. eks. Russisk 7,62x39 avfyrt i en Ruger Mini 30. 

 

Jeg skal forsøke å pusse godt med mantelfjerner og se om det hjelper, men er det noe jeg kan gjøre med ladningen for å øke kulas stabilitet? Vil øket hastighet også gi bedre stabilitet, siden rotasjonshastigheten øker proporsjonalt? Eller vil dette motvirkes av økte aerodynamiske krefter som forsøker å velte kula? Vi snakker korte og butte kuler her, men de er jo et par mm lengre enn originalkuler siden de originale er blyspiss mens disse har stor hullspiss. Litt øket kulelengde burde vel være uten betydning, siden det originalt også fantes 250 grains kuler som skulle gå stabilt i dette kaliberet. 

 

Noen som har gode ideer?

Link to comment
Share on other sites

Litt øket hastighet kan hjelpe, men mål riflestigningen og sjekk i forhold til kulelengde om det er tilstrekkelig.

Dersom kulene ikke følger riflingen men stripper over i begynnelsen av løpet kan det være en årsak, dersom riflestigningen er ok så prøv mindre ladning for å sjekke om kulene da stabiliserer ok. Langsomt krutt gir en mykere start.

Link to comment
Share on other sites

Dette var da et utrolig kult prosjekt!

I følge wikipedia skulle riflestigningen være 1:14. Jeg tviler på at «mangel på fart» er problemet, mitt stalltips er at riflingens kvalitet er sakens kjerne. Jeg ville prøvd å krype nedover i ladevekt. Husker du om det var jevn motstand da du «slugget» pipa?

Link to comment
Share on other sites

Løpet er som sagt nokså rufsete, kan godt hende at denne børsa egentlig er for utslitt til å kunne brukes. En utfordring med langsomt krutt er at dette er en mekanisme med ren masselåsning, "straight blowback" på nynorsk. Den skal egentlig ha nokså raskt krutt for ikke å spytte for mye bakover. 

 

Kan kuler med lengre bæreflate hjelpe, så det er mere for riflingen å gripe tak i? Jeg har noen 210 grains Swift A-frame, de har en litt annen form med noen millimeter lengre bæreflate. Grisedyre kuler, så jeg hadde tenkt å spare dem til jaktammo dersom jeg fikk børsa til å gå brukbart.

 

De kulene jeg har prøvd så langt er billigste sort .41 revolverkuler, disse er ment for ekspansjon i halve hastigheten og oppfører seg mer som "varmint grenades" i riflehastighet. Alternativ teori: billigkulene har så tynn mantel at de ikke tåler høy hastighet i et rustent løp. Kan kulene rett og slett gå i stykker på vei ut? 

Link to comment
Share on other sites

1-14 riflestigning burde være rikelig. Da er det alternativ med svakere ladning som bør prøves. Glem funksjonering i første omgang, finn ut om kulen stabiliserer ved lavere hastighet. Da finner du ut om løpet kan samle. Det er mange av disse våpnene som har dårlig presisjon, kravene da dette ble bygget var ikke høye.

Link to comment
Share on other sites

Lykke til med prosjektet ditt!

Kan jo også nevne at noen ser ut til å få ganske fine resultater med blykuler i tilsynelatende markspiste løp. Jeg kan ikke gi noen logisk forklaring på det, men det kan jo være noe å tenke på «down the road». Selv om du kanskje ender med rettrekker....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har funnet et triks for å få til veksling med svake ladninger: En liten sprut hylsefett fra sprayboks på ferdig ladet ammunisjon. Når dette tørker blir det en tynn voksaktig hinne på patronene. Dette reduserer friksjonen såpass mye at blowback-mekanismen veksler nesten uansett ladning.

 

Disse børsene er nok egentlig "friction delayed blowback" til en viss grad, dønn sylindriske hylser kleber ganske hardt i kammeret så lenge trykket er høyt. Det er kjent at selv våpen med speilblanke løp har det med å ikke veksle dersom ladningen er for heit, da kleber hylsa så hardt i kammeret at den ikke vil flytte  på seg. Mitt eksemplar har noe pitring i kammeret og veksler ikke med tørr fabrikkammo (har noen få skudd å teste med), men veksler fint hvis jeg smører patronene litt. I overkant mye friksjon ute og går, altså...

 

Støpte kuler er noe å tenke på, jeg vet det er flere som skyter bly i dette kaliberet. Jeg har jo støpegryte, så mangler bare egnet tang. Hadde dog håpet på å klare meg med fabrikkuler, har mindre tid enn penger til overs (selv om det ikke flyter over i lommeboka heller).

 

En annen ting jeg vil teste er å ikke krympe så hardt. Jeg ha begynt å lure på om factory crimp dia er litt for brutal med den tynne mantelen på disse revolverkulene, og kanskje skader dem på noe vis så de delvis slipper kjerna eller lignende. Noe krymp må en nesten ha i en halvautomat med såpass entusiastisk sluttstykkehastighet, men skal prøve noen skudd med minst mulig krymp og se om det gjør noen forskjell.

 

 

Takker for tips!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...