Jump to content

Kikkert med forstørrelse under 2x og tårn.


Dodraugen

Recommended Posts

Hei

 

Har funnet ut nylig at jeg skyter merkbart bedre med lav forstørrelse enn høy, både stående med lang arm og liggende med tofot. Kikkerten jeg bruker nå er en ccop 8-32x56. Planen er å gå over til en 1,5-6x42 eller 1-4/6x24 kikkert, budsjettet ligger på 5000. Har en ccop 1,5-6x44 som jeg nå har på salongen, og en Vector 1-6x24 på drillingen, begge disse har enkel mulighet for å skru for høyde og nullstille igjen. Har vurdert brukt s&b, men hadde en gammel Zeiss før, og der måtte jeg skru med patron eller mynt, ikke var det tall heller, det funker ikke til mitt bruk. Om tårnene er utvendige eller under lokk er ikke så farlig, ei heller om det er mil eller Moa klikk, retikkel skal helst være enklest mulig. Lys er et pluss, men ikke noe must. Skumringsegenskaper havner lengst ned på lista.

 

Noen som har forslag til kikkert?

Link to comment
Share on other sites

Swarovski Habicht/AV 1,5-6x42 burde være en grei kandidat.

Kapsla tårn med tydelige klikk. Løft og vri for nullstilling. Er ikke tall på tårna, men du kommer langt med en bit dymoteip og en syltynn tusj.

Mulig det går an å få ettermontert BT.

Optisk toppklasse sier seg vel selv og den henger fint med når lyset blir dårligere.

Får disse til 5-6000kr.

Usikker på om disse finnes med lys.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Enig i Swaroen, hadde en sånn selv, utrolig bra kikkert, ellers er Meopta R1 mye for pengene. Skumringsegenskapene til Swaroen er heller ikker verst.

 

Selv gått over til Meopta R2 1-6 med lys. På bane virket det ikke som det beste, men tok med ut i skogen og tørrtrente på stubbet etc, og 1x og lys er fantastisk enkelt å få raskt siktebilde med.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...