Jump to content

Justerbar hagle - Beretta 686, Altay Classic II eller Bettinsoli X-Trail?


ThatGuy

Recommended Posts

Hei!

Jeg skal ha meg ny hagle til jakta, da jeg er lei av å låne fars gamle Baikal hver gang jeg skal på skytebanen eller på jakt.

Jeg er interessert i en justerbar hagle, slik at jeg vet at den sitter som et skudd. Har da funnet tre justerbare hagler i min prisklasse. Jeg tenker jeg må over 10K, men vil helst ikke opp på 20K.

Har da sett på disse 3.

 

Beretta 686 Silver Pigeon Justerbar, 19990,-:

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=13112

 

Altay Classic II RH Justerbar, 11990,-:

https://www.skittjakt.no/altay/165713/altay-classic-ii-rh-justerbar-12-76-71cm-justerbar-kolbe-og-koffer

 

Bettinsoli X-trail Adjustable, 10990 ,-:

https://www.jaktdepotet.no/hagler/bettinsoli/bettinsoli-x-trail-70-cm-loep-adjustable-stokk

 

 

Synes alle sammen virker greie, men har ikke prøvd denne Bettinsolien kinnet.

Jeg er usikker på om jeg skal 'klinke til' med en Beretta til 20 høvdinger, eller bruke prisdifferansen mellom de andre haglene på andre ting.

 

Jeg er også litt fristet av en lettere hagle under 3kg, men har ikke funnet noen i det prisleiet som er lettere.

 

Er det noen som har tips eller erfaringer å komme med? Våpensøknaden er i boks, men klarer ikke helt å bestemme meg for noe.

 

Takk for alle råd:-)

Link to comment
Share on other sites

Er personlig ikke så fan av Beretta SP. Har holdt i både Altay og Bettinsoli, men ingen av dem imponerte meg når det kommer til balanse. Er ikke vanskelig å bli fristet av en lettvekter, men anbefaler deg til å styre unna det. Justerbar kolbe er heller ikke så viktig så lenge haglen passer deg. Vil anbefale deg å ta en titt på Rizzini. Du kan finne mye bra til en grei pris  på bruktmarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært til våpenforhandlere, som har anbefalt justerbar kolbe. Jeg har et meget høyt kinnbein, så om kolbekammen ikke forhøyes, ser jeg ikke kornet på hagla ordentlig. Jeg vil helst ikke begynne å modifisere kolbekammen på en ny hagle.

 

Jeg ønsker meg også kaliber 12(har flust av skudd) og ei hagle som takler stålammunisjon(Praktisk til andejakt).

 

Jeg er ingen feinsmecker på haglefronten, men ønsker noe som duger allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Gå for SP1 med justerbar kolbe. Du blir helt sikkert fornøyd! De fleste Berettaeiere er det:) et lite tips dog, ikke kjøp med for langt løp. 71 cm burde være nok. Jeg fikla litt på en sånn adj SP1 for litt siden og den var litt fortung (for å si det forsiktig) muligens har han selgeren flere SP1 inne du kan prøve? Velg den som føles best! Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hva med halvauto? De fleste kan justeres med shims. I tillegg er er de skikkelige arbeidshester når det kommer til and, gås, due etc. Fabarm L4s spiser alt av ammunisjon og er godkjent for stål i alle choker (tom. full trangboring). Var innom jaktdepotet og kikket på en for ikke så lenge siden. Kvalitet og finish var veldig imponerende for prisen på kun 10k.:)

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, hovdeknuten said:

Gå for SP1 med justerbar kolbe. Du blir helt sikkert fornøyd! De fleste Berettaeiere er det:) et lite tips dog, ikke kjøp med for langt løp. 71 cm burde være nok. Jeg fikla litt på en sånn adj SP1 for litt siden og den var litt fortung (for å si det forsiktig) muligens har han selgeren flere SP1 inne du kan prøve? Velg den som føles best! Lykke til!

 

Du regner med det er forskjellig balanse på hver enkelt hagle? Jeg får forhøre meg med butikken, om jeg bestemmer meg for å kjøre på med Berettaen:-)

 

5 hours ago, NMLK said:

Hva med halvauto? De fleste kan justeres med shims. I tillegg er er de skikkelige arbeidshester når det kommer til and, gås, due etc. Fabarm L4s spiser alt av ammunisjon og er godkjent for stål i alle choker (tom. full trangboring). Var innom jaktdepotet og kikket på en for ikke så lenge siden. Kvalitet og finish var veldig imponerende for prisen på kun 10k.:)

 

Jeg har ikke søkt etter halvautohagle, da jeg er fan av over-under-hagle. Jeg ønsker ikke å gå rundt og plukke tomhylser på skytebanen og i fjellet, og liker at hagla er litt 'tradisjonsrik', i kontrast til alt det høyteknologiske man har med på tur:-)

Takk for tips, dog!

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke store forskjeller på sp1 balansen nei. Men litt kanskje? Uansett et godt driftsikkert våpen som er  vel ansett! Du kan enkelt kan bytte tennstifter og slitedeler selv. Det er et 100 prosent cnc produkt. Og noe variasjoner på godt og vondt finnes. Dette gjelder forresten "alle" OU under  i større eller mindre grad. Jeg synes iallefall at en halvautomat fra en kjent fabrikant er bedre enn OU fra Tyrkia om du vil ha noe nytt fra butikken under 20000. Browning Maxus feks.  Ingenting slår en god OU, dog. Og jeg skyter best med dem, så forstår godt ønske om OU...men gå for kvalitet. Og den begynner med Browning eller Beretta i laveste grad. Såfremt låskassa er i stål!

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for Berettaen med 76 cm løp om du ikke er veldig liten eller skal bruke hagla til jakt i tett vegetasjon. 76 cm var jo i tillegg 1000 kr billigere, normalt er det omvendt?  Blir den for framtung går det helt fint å legge et lite lodd bak i kolben. Det er verre om det er motsatt. Jeg tipper den er balansert på hengselen uansett siden det er vanligst.  Det kan også hende at de kommer med et ferdig oppsett med skrue og lodd for balansering etter smak og behag? Sportinghagler pleier ofte å ha det.

 

Vær obs på at det finnes to forskjellige justeringsløsninger til kolbeforhøyeren. En i «plast» og en i stål. Ikke kjøp den med plast om du ikke må. Den er kjent for å være dårlig!  Den i stål er solid.

 

Skal du gå mye med hagla i hånda så bør du være obs på at den veier litt, men er du ung og sprek eller godt trent burde det ikke være store utfordringen med 3-400 gram ekstra 😉.

 

edit;    ..ja og en ting til! Du må sjekke om den har automatsikring eller ikke. Sportinghagler har ofte manuel sikring. Det er uansett en preferanse noen liker det ene og noen det andre.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

SP1adj jeg kikka på sist var definitivt ikke balansert på hengslebolten. Den opplevdes i tillegg markant fortung noe den var som sagt. Med 76 cm løp ville DEN bli litt ekkel. Og om den i tillegg skulle blitt loddet ned bakfra blitt en tung OU, ikke spesielt spisset mot fjellrype og mye gåing. Sikkert ok på leirduer dog. 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Bly said:

Jeg ville gått for Berettaen med 76 cm løp om du ikke er veldig liten eller skal bruke hagla til jakt i tett vegetasjon. 76 cm var jo i tillegg 1000 kr billigere, normalt er det omvendt?  Blir den for framtung går det helt fint å legge et lite lodd bak i kolben. Det er verre om det er motsatt. Jeg tipper den er balansert på hengselen uansett siden det er vanligst.  Det kan også hende at de kommer med et ferdig oppsett med skrue og lodd for balansering etter smak og behag? Sportinghagler pleier ofte å ha det.

 

Vær obs på at det finnes to forskjellige justeringsløsninger til kolbeforhøyeren. En i «plast» og en i stål. Ikke kjøp den med plast om du ikke må. Den er kjent for å være dårlig!  Den i stål er solid.

 

Skal du gå mye med hagla i hånda så bør du være obs på at den veier litt, men er du ung og sprek eller godt trent burde det ikke være store utfordringen med 3-400 gram ekstra 😉.

 

 edit;    ..ja og en ting til! Du må sjekke om den har automatsikring eller ikke. Sportinghagler har ofte manuel sikring. Det er uansett en preferanse noen liker det ene og noen det andre.

 

16 hours ago, hovdeknuten said:

SP1adj jeg kikka på sist var definitivt ikke balansert på hengslebolten. Den opplevdes i tillegg markant fortung noe den var som sagt. Med 76 cm løp ville DEN bli litt ekkel. Og om den i tillegg skulle blitt loddet ned bakfra blitt en tung OU, ikke spesielt spisset mot fjellrype og mye gåing. Sikkert ok på leirduer dog. 

 

 

Takk for tips! Jeg tenkte å dra innom våpenforhandler og prøve beretta og altay i handa igjen idag, og ta det litt på magefølelsen.  

Jeg ser nå at sporting-versjonen ligger til 18995 på Jaktdepotet ja, men jeg tror kanskje ikke-sporting-utgaven passer meg bedre, da sportingutgaven veier hakket mer og ser ut til å ha automatisk sikring.

Link to comment
Share on other sites

Gjør det. Men tror eierglede/bruksverdie/ annenhåndsverdi er best på Beretta. Og det beste kjøpet.En kan godt finne ut om en 20 årstid hva kvaliteten på den Altayen er, den kan være god, men den kan også være slarkete etter 5 år. En kompis har den, og han skjøt 6 ryper som førstegangsjeger med den ifjor. Han som meg ser at sikringsvelgeren er treg. (Vond å avsikre i skuddøyeblikket).avtrekket så som så... men totalt sett en grei hagle. Ikke noe for meg, men jeg er bortskjemt...har butikken en Browning 525 til under 20000 se for all del på den også! Jeg liker ikke automatsikringer på bane. På jakt greit nok. Men burde ikke ha noen betydning om den har eller ikke. Det er en vanesak hva en foretrekker.  En våpensikring er der for å redde deg eller andre i de tilfellene man ikke har kontroll. Som feks når en går på trynet. Å stole mer på en automatsikring vs manuell blir feil i min verden... uansett gi en lyd når du har vært i butikken. Interessant å høre hva du tenker etterpå.

Edited by hovdeknuten
Link to comment
Share on other sites

On 7/20/2018 at 2:30 PM, hovdeknuten said:

Gjør det. Men tror eierglede/bruksverdie/ annenhåndsverdi er best på Beretta. Og det beste kjøpet.En kan godt finne ut om en 20 årstid hva kvaliteten på den Altayen er, den kan være god, men den kan også være slarkete etter 5 år. En kompis har den, og han skjøt 6 ryper som førstegangsjeger med den ifjor. Han som meg ser at sikringsvelgeren er treg. (Vond å avsikre i skuddøyeblikket).avtrekket så som så... men totalt sett en grei hagle. Ikke noe for meg, men jeg er bortskjemt...har butikken en Browning 525 til under 20000 se for all del på den også! Jeg liker ikke automatsikringer på bane. På jakt greit nok. Men burde ikke ha noen betydning om den har eller ikke. Det er en vanesak hva en foretrekker.  En våpensikring er der for å redde deg eller andre i de tilfellene man ikke har kontroll. Som feks når en går på trynet. Å stole mer på en automatsikring vs manuell blir feil i min verden... uansett gi en lyd når du har vært i butikken. Interessant å høre hva du tenker etterpå.

 

Da ble det til slutt en Beretta 686 SP1 med justerbar kolbekam:-) Den skal komme på lager i løpet av uken, og forhandleren skal hjelpe justere den slik at den sitter perfekt. Tror dette blir meget bra, og gleder meg til å dra på jakt, selv om den sannsynligvis får ligge hjemme første jakttur når jeg skal på gåsejakt ved sjøen.

Takk for hjelpen!:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...