Jump to content

6,5x55 fra en svunnen tid


Vaquero

Recommended Posts

Vekker sikkert noen minner hos folk som har sett noen 6,5 esker for noe tiår siden:

Det hadde vært gøy hvis andre her hadde noen Norma-esker med spesielle patroner. Spesielt fabrikert for selfangst synes jeg var interessent. 

DSC01244.JPG

Kr.25,- ser greit ut for ei pakke. (i dag)

 

DSC01250.JPG

DSC01253.JPG

Vi er en tidligere fangstnasjon. 

 

DSC01254.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hei karer,gamle patron-esker er artig!

Her er et lite bidrag i 6,5:

489806243_20180704_205530(2).jpg.4dc57dcc9d29a0388196aeeb7b7ecd36.jpg

 

Det hadde vært veldig gøy å få til en nogenlunde samlet oversikt fra 1894(?) og framover...men da tror jeg at vi må samles om et sted å publisere bildene våre,

og eneste aktuelle nettside er vel allerede nevnte KVF...

Ta en titt på denne siden og se om dere har esker som ikke er avbildet,og send gjerne inn bilder om dere gidder.

Mange blir svært glade,både nå og i framtiden,det er jeg sikker på!😀

http://kvf.no/ammo-65x55.php

Jeg ser allerede etpar esker fra Vaquero som mangler,og siste eske fra psg-1 hadde passet perfekt. Tilogmed AKLs pakke fra 1928 ser jeg er stemplet med en -R som gjør den til en interessant variant...

Også andre kaliber,både hagle og rifle og ellers alt kruttrelatert fra Norge er interessant å få bilder av,så har vi en plass å lete om vi kommer over noe vi lurer på.

Man trenger ikke vite noe om alder og slikt,bilder er viktigst,så kommer kanskje mer info på plass etterhvert..bildene kan selvsagt publiseres uten navn på fotograf.

FO.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Flotte esker du har, og god ide å sende bilder til kvf.

 

Litt off topic, men jeg har en patron jeg er usikker på merkingen, den er rød i overgang hylsehals - prosjektil.  Bunnsrempel er RA 1949. Kan det være en trykkskytingspatron?

 

IMG_0837.JPG.6fa24e5d1d4c43a3affc181f887c4fa8.JPG

Link to comment
Share on other sites

Den grønne esken til @psg-1 er litt interessant å se baksiden på:

Typisk fra denne tiden å bruke esken til notater, jeg har nok noen flere Norma esker og Raufoss liggende, jeg må bare psyke meg opp til å grave dem frem en dag.

DSC01347.JPG

DSC01349.JPG

DSC01352.JPG

IMG_5218.JPG

Posen fra Olsen-Maseng er tennhetter, tlf. nr. 11015

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Ikke skrevet noe på denne esken heller,men her en variant hvor blinker og tekst har bytta plass:

20160903_225759.jpg.66129c6c39cf16e344378f0679bf3079.jpg

 

Når det gjelder patronen til psg er jeg dessverre helt blank.

Eneste trykkskytingspatron jeg finner på KVF er denne: http://kvf.no/vaapen.php?type=Ammo&weaponid=AMM0081

og den ser ikke ut som den er merket på noe vis? Eller er det fargen på hylsa som skal indikere at det er skumle saker..?

 

Og siden vi først er litt off topic,og Vaquero viser litt forskjellig snadder,tar jeg også et bilde av eksempler på saker vi gjerne ser mer av,

så får jeg heller beklage om jeg ødela tråden litt med denne kjepphesten min,KVF!🙂

20180705_101811.jpg.13f03ea7126756967ea4f072f87f8366.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...