Jump to content

Villsvinjakt


frankhovin

Recommended Posts

Jeg synes nesten det er merkelig at jeg har hørt så lite snakk om villsvinjakt her til lands. Senest i dag var det en artikkel på nrk.no om hvordan noen forskere mener at det haster med aggressiv jakt for å få bukt med en bestand som kan eksplodere i vekst i løpet av få år.

 

Så ser jeg jo at det er mange som betaler tusenvis av kroner for guidede turer til sverige, og i tillegg 40-50 kr. pr. kilo kjøtt. Og der har er de allerede midt i guffa med en bestand de sliter med hold i sjakk. Kan dette være nødvendig, når det er så mange dyr?  Og nå også i Norge? Og med tanke på at det er jaktsessong hele året?

 

Ikke at jeg som fersk jeger skal legge ut på ukyndig galematias villsvinjakt alene, selvsagt. Men jeg kunne godt tenke meg å jakte villsvin, og når det i tillegg er på vei til å bli kritisk nødvendig så burde det vel være mulig å få til noe? Det er jo ikke direkte vondt kjøtt, heller.

Edited by frankhovin
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendig å ta så godt betalt for kjøtt nei, men de kan. Det er et marked for slikt, og folk betaler. Ser ingen grunn til at grunneiere her hjemme skal gjøre noe annet. Blir faktisk overrasket om det ikke blir ennå dyrere her til lands.

 

Jeg er så heldig å ha jakt i sverige der jeg ikke betaler for kjøtt. Ulempen er en brutalt lang kjøretur..

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...