Jump to content

Leica/zeiss?


Øyvinds

Recommended Posts

Leicaen. Jeg har ikke brukserfaring, kun sett i den noen ganger. Men min vurdering er ca. "helt fantastisk - hvorfor har jeg ikke en slik". Zeissen er bare "veldig bra"... Leicaen har først og fremst bedre fargegjengivelse og muligens mer kontrast (min opplevelse) noe som  gir et "bedre" bilde, og trolig gjør at en ser detaljer bedre.

I tillegg har du mer zoom, mer forstørrelse, 

Leica og Swarovski har stort sett alltid "litt ekstra" i forhold til Zeiss når en sammenligner samtidige modeller - Leica oftest på fargegjengivelse, og Swaro på kontrast. Samtidig er Zeiss som regel litt "billigere".

 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt begge kikkertene og Leicaen er i en helt annen klasse, Zeissen er ikke dårlig men Leican er en del bedre(og dyrere) . Hadde kjøpt Leica om jeg hadde hatt råd:)

 

Leica:

+bredt synsfelt

+fint retikkel med knallfin rødpunkt

+fint bilde om dagen og gode skumringsegenskaper

+ konkurrerer med di beste på markedet (v8, Z8, osv)

- litt stor å tung med stort okular

 

Zeizz HT:

+ blant di beste til skumringsjakt på markedet

+ enkel og god kikkert, veldig bra ASV/kulebanekomp.

- lysbryter slår seg av når du går med den på ryggen

- uklar ytterst i kantene

 

 

Et annet godt alternativ er Swarovski Z6i 2,5-15X56 Gen 2 :)

Edited by Hare4
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har akkurat anskaffet en Swaro z6i 5-30x50. Skyter bedre, fler poeng på bane, med Sightron 8-32x56. Teori og praksis stemmer ikke alltid. Man må bare teste forskjellig optikk og se hva som passer best til formålet. Dessverre er det dyrkjøpt erfaring med optikk.. 

 

Jeg hadde uten tvil gått for Leicaen pga forstørrelse og parallaksejustering. Stor fordel på postering på kort hold i skumring og mørke.

 

Ps: bare husk at hvis dere setter Butler Creek på okularet på kikkerter til skumringsjakt kan dere like godt kjøpe Burris.. 

Link to comment
Share on other sites

Fikk tilbud gjennom noen på jobb. Kom på ca 22. Men nå syntes plutselig ho jeg deler hus med at det var litt mye å ut med for en kikkert. Så da blir det lagt på is en stund. Har en classic 2,5-10x50 som får stå en stund til. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...