Jump to content

Tips til ny rifle


Niko

Recommended Posts

Hei

 

Det har hopet seg opp 3 gamle rifler i våpenskapet mitt i forskjellige kaliber (som nesten ikke blir brukt). Så jeg og min bror har bestemt oss for å spleise på en ny ordentlig rifle og selge de gamle. Det er for mye å velge i på internett så jeg håper det er noen her som kan komme med konkrete forslag til rifle. Jeg har satt meg noen preferanser:

 

- Helst rustfri utførelse da jeg er mye på sjøen

- Gjenget for lyddemper (ikke et absolutt krav, våpensmed i nærområdet)

- Løpslengde mellom 42-50 cm

- Syntetisk/GRS stokk, gjerne med justerbar kolbe (da vi begge er ca. 190 høye så blir mange kolber litt korte, inkludert de 3 jeg allerede har)

- Kaliber 308 (også åpen for 6,5x55)

- Toppmating (har allerede rotet vekk to magasin)

- Pistolgrep/thumbhole er å foretrekke

- Budsjett ca 10.000,-

 

Ser for meg at det er mest gunstig å gå for en lettere brukt rifle av kvalitetsmerke enn en ny billigmodell. Trenger kun rifle, har lyddemper og kikkert.

 

Setter stor pris på alle tips og råd :)

Edited by Niko
Link to comment
Share on other sites

I mitt hode et svært enkelt valg - rustfri Ruger M77. Tidligere solgte Våpen-Søilen slike, men de er ikke å spore på siden deres. De dukker opp på Finn med jevne mellomrom, men blir fort snappet opp.
Fant en i .30-06, men jeg blir overrasket dersom du ikke klarer å finne en i .308W/6,5x55 dersom du legger inn lagrede søk.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=119089675

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Den riflen jeg kommer på som er nærmest å fylle kriteriene ca innenfor budsjett, er Howa grs berserk. Tipper du lander på ca 12000 med den stokken. Vær forberedt på at den kanskje bør beddes (det trengte min). Ellers kan ceracoat eller lignende kanskje gi vel så god værbestandighet som rustfritt stål.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

I mitt hode et svært enkelt valg - rustfri Ruger M77. Tidligere solgte Våpen-Søilen slike, men de er ikke å spore på siden deres. De dukker opp på Finn med jevne mellomrom, men blir fort snappet opp.
Fant en i .30-06, men jeg blir overrasket dersom du ikke klarer å finne en i .308W/6,5x55 dersom du legger inn lagrede søk.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=119089675

Takk, det var et bra forslag. Mye mulig at det kan bli en slik Ruger ja!

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Torf skrev:

Hvorfor skal du kastrere rifla/kaliberet og ødelegge skyteegenskapene/balansen ved å kappe løpet?

 

På min nåværende rifle så har jeg fått kappet løpet til 42 cm, det er en gammel og billig rifle som jeg brukte som et prøveprosjekt. Er veldig fornøyd, ikke noe å si på balanse eller presisjon, anslagsenergien er fortsatt mer enn god nok, husker ikke tallene, men det var ikke store forskjellen fra før/etter jeg kappet løpet (butikkammo). 

 

Men hovedgrunnen til at jeg ønsker å ha kort løp er pga transport rett og slett. Den gamle rifla med 67 cm + lyddemper var for stor og klønete til å bruke i båt

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...