Jump to content

.505 riflepatron


Siggen

Recommended Posts

Hei,

 

Har en tanke om en patron som bruker .505 kule som kan skytes i fra en vanlig magnum kasse.

Tanken var å rette ut en 375rum hylse og necke til .505 med en liten skulder.

Da tror jeg at magasinet vil klare å romme 3 patroner.

Har noen av dere hørt om lignende patroner.

Er dette gjennomførbart så er det vel ikke utenkelig at denne pratronen eksisterer.

 

En modell av tanken.

 

normal_505.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

505Gibbs går vel i en M98-kasse, ladedata, hylser og verktøy finnes, klassisk så det holder og en av Hemingways favoritter.

 

EDIT-går selvfølgelig ikke i en M98 :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

505Gibbs går vel i en M98-kasse

 

En 505Gibbs får du aldrig ner i ett vanlig M98 lås!!!! Dessutom klara inte slutstycket av den enormt stora hylsbotten. (Det är inte många lås som klara av 505;ans stora hylsbotten, det ska man veta innan man börjar planera sitt bygge)

Jag håller själv på att bygga en 505 (Snart klar :D ) och jag valde att bygga ett Brno 602 lås.

Link to comment
Share on other sites

505Gibbs går vel i en M98-kasse

 

En 505Gibbs får du aldrig ner i ett vanlig M98 lås!!!! Dessutom klara inte slutstycket av den enormt stora hylsbotten. (Det är inte många lås som klara av 505;ans stora hylsbotten, det ska man veta innan man börjar planera sitt bygge)

Jag håller själv på att bygga en 505 (Snart klar :D ) och jag valde att bygga ett Brno 602 lås.

 

Da vil jeg få informere om at diameteren på en M98-bolt og en ZKK602-bolt, er tilnærmet like stor. :wink:

På den M98'n jeg målte på så var den faktisk en tanke større enn det den er på 602'n min, så det er ikke tema.

Link to comment
Share on other sites

http://forums.accuratereloading.com/eve ... 108966/p/1

 

Patronen du skisserer er nok ikke mulig aa faa til. Det finnes en patron som heter .500 MAX, en villkatt laget paa AR forumet, der man swager et belte paa RUM hylsen, og faar da plass til en .500 pistol-kule. Mindre skulder enn et belte faar du ikke. De proevde med .505 kuler, men det var ikke gjennomfoerbart. Max riflekule paa RUM hylse blir .475, og da er skulderen liten nok - eller du kan faa spesial lagde kuler i .500, selvsagt.

Paa samme forum har de laget en .470 AR av RUM hylsen, men den er 2.6 tommer lang.

Skal man lage en fornuftig patron med .505/.510, maa man nok opp paa .416Rigby/Weatherby hylsen - og de finnes allerede som .500A2 og .500 Mbogo.

 

Du KAN lage en patron av RUM hylse med .510 kule som headspacer paa casemouth som en pistolpatron, men dette har aldri vaert en metode som har faatt gjennomslag.

Og du KAN bruke .500 NE, dreie av rim til vanlig flens og swage et belte paa...

Link to comment
Share on other sites

Selve utsagnet var for ufint til aa kommentere. Slem sak. Fysjom.

 

Men...naa er det jaggu lenge siden vi drakk ildvan sammen, Arild! Det kan da ikke fortsette slik..?? :D

 

Enig!! Får håpe en mulighet dukker opp snart. Jeg har noen saftige skrøner på lager. :mrgreen:

 

Kanskje en 495 A-square kan være noe, bare for å ta med noe ON topic også. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...