Jump to content

Beste A-max el. Eld-X til 6.5x55


strebern

Recommended Posts

Hei strebern

Jeg ser at du flere ganger kommer tilbake til denne skepsisen til stabilisering av ordinære mantlede blykuler i 6,5x55. Forrige gang i denne tråden:

Jeg undres over hvor denne tvilen stammer fra:

 

Er det tråder som omhandler lange kuler i kal. 223 Rem. som har satt tankene i gang hos deg?

 

Eller mener du egentlig presisjon?; siden du skriver «stabiliserer denne ok ....», som jo er ett merkelig spørsmål når stabilitet enten er eller ikke er tilstede.😉

 

Svaret på spørsmålet ditt er: Ja denne kula kan fint brukes i alle våpen kammret i 6,5x55. Den vil ha null problemer med stabilisering. Og potensialet til presisjon er høyt, men må utprøves i hvert enkelt våpen for å gi ett endelig/fasit-svar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hehe, her blir man avslørt. 

 

Men ja, jeg er skeptisk, for han internett sier at for tung kule ofte kan gi dårlig stemning. Samtidig er det tung kule jeg vil ha. Litt for å imøtekomme 10gr-kravet til jaktammo, og litt fordi jeg årlig fiser igjennom en 1000pk scenar 139gr på bana. Det hadde vært så kjekt om jeg kunne trene og jakte med samme ammo. De som gjør det, har en stor fordel. 

 

Dessuten er det det at tida mi/lønna mi er dyrebar, så jeg er mindre fusen på å kjøpe inn mange kuler for så å sitte der med noe som ikke fungerer. Jeg ønsker å bruke den opparbeida kunnskapen her inne på forumet for å slippe billig unna dumme erfaringer. 

 

Artig at du skulle nevne det med .223. Jeg gikk i for-tung-kule-fella i min Rem 700 .223 Rem. Med 77 gr a-max fungerte krisedårlig, mens scenaren i 69 gr fungerte djevelsk bra. Den erfaringa kosta meg tid og penger. Kanskje det er det som har gjort at jeg tror at det der ute er en 6.5-kulevekt jeg må holde meg under.

Link to comment
Share on other sites

12 minutter siden, strebern skrev:

 

Artig at du skulle nevne det med .223. Jeg gikk i for-tung-kule-fella i min Rem 700 .223 Rem. Med 77 gr a-max fungerte krisedårlig, mens scenaren i 69 gr fungerte djevelsk bra. Den erfaringa kosta meg tid og penger. Kanskje det er det som har gjort at jeg tror at det der ute er en 6.5-kulevekt jeg må holde meg under.

Ja.....kanskje litt artig... men ikke tilfeldig. Dette er en kjent problemstilling med piper med «slakk snurr» og lange kuler i nettopp dette kaliberet. MEN dette er ikke noe du behøver å bekymre deg for med 6,5x55.

 

Selv dritlange homogene Naturalis greier å holde seg stabil i de fleste riflene i dette kaliberet. Og da blir Hornady ELD som snoppen til Jon Brungot sammenliknet med John(Naturalis)Holmes sin kølle.😄

 

Kjør på med ELD. Det er stor sannsynlighet for at denne samler bra i din T3.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nokon erfaringer med ELD X 143 gr?

 

Har tatt utgangspunkt i Accubond for lading, så havna på 46grs MRP, col blei 77,9mm.

Samler veldig godt, men da chronoen nekter å spille på lag har eg kun ein ca mistanke om 800m/s.

Link to comment
Share on other sites

På 18.6.2018 den 9.22, larmn skrev:

Nokon erfaringer med ELD X 143 gr? Har tatt utgangspunkt i Accubond for lading, så havna på 46grs MRP, col blei 77,9mm.

Samler veldig godt, men da chronoen nekter å spille på lag har eg kun ein ca mistanke om 800m/s.

 

Mistanken din om "ca", eller kanskje til og med "over" 800 m/s, kan være vel begrunnet. Jeg har ladet 156 grs Oryx med skytterlagskruttet RP-15 (REMA-versjonen av MRP), og 46 grs av det ga 792 m/s i en M/67 med lang Heym-pipe. Med normal (60 cm) pipe bør du oppnå 800 m/s med 143 grs projektiler.

 

Jeg har forresten ladet opp 142 grs Accubond LR med 50 grs av samme RP-15-lot, for bruk i M/67-en eller STR 200 med 70 cm pipe, men har ikke skutt dem over kronografen enda.

Link to comment
Share on other sites

Fekk lånt meg ny chronograf. Blei 765m/s faktisk! 10grader kruttemp. 47cm pipe. 

Oryxn eg ladda i fjor med samme låg på 750m/s.

Så eg er godt i nedre del av skalaen på begge. 

Har før brukt skytterlagskrutt, rc96 og 15. Men blei lei av å lage meg nye ladestiger på kvar einaste lot. Da eg begynte med Mrp til 338win så tenkte eg eg kunne holde all jaktammo på meir "stabile" jaktkrutt

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, larmn skrev:

47cm pipe. -   -   Så eg er godt i nedre del av skalaen på begge. 

 

Njaaa - med krutt som MRP mister man ca 5 m/s for hver cm man kutter pipa, så du bør vente deg ca 830 m/s med 60 cm pipe, og kanskje 40 - 50 m/s mer med 70 - 74 cm pipe, som jeg bruker. Da har du nok fått ut det meste man kan vente av en 6,5 x 55, og være på den trygge siden.

Link to comment
Share on other sites

 

4 timer siden, larmn skrev:

 

Så eg er godt i nedre del av skalaen på begge. 

750m/s med oryx og 47cm pipe høres for meg ut som «fornuftig maxladning», ikke alle løp med den lengden kommer opp til 750 med fabrikkladd oryx. Eld-x 143 har jeg ikke ladet med, men ingen overraskelse om den tåler et grain til med MRP. Men om det er noen vits, er en annen sak- den ligger jo nå i perfekt terminalballistisk arbeidshastighet for en «interlock» type kule, som dette faktisk er (med plasttupp og fjong fasong). 

Link to comment
Share on other sites

Norma hylse 47grains Norma MRP = 838 ms Eld-x 143 grains

 

Oryx 156grains 46grains Norma MRP = 828ms 

 

Begge går hull i hull i Tikka T3 lite, men begge ladninger er utenfor tabell.

Eld-x er ikkje brukendes på hjort på 1-150m , fra 150m og utover er den 👍👍👍

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

46grs mrp og oppdatert i forhold til temperatur og trykk så gir Strelok meg 800ms.

Har no testa "live" over fleire dager. Gav utmerket resultat på 260m. Hatt god effekt på kortere hald og, men slit med å finne igjen kula.

Slepp iallefall å tenke på gjennomskyting 😀

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...