Jump to content

6.5x55 /Vectan Tubal 8000


adhoc

Recommended Posts

hei, tenkte jeg skulle lade opp noen 140g nosler rdf med tubal 8000 og det er ikke akkurat flust med data

der ute ( eller kanskje det bare er jeg som er klein til å lete)

Vel tenkt en startladning som følger:

140g nosler rdf

lapua hylse 56,8 g vann

45g tubal 8000

cci lrm hette

oal 77mm

72cm løp 8,5 twist

Hvis noen orker å kjøre en liten  QL på denne for å se om det er sånn tålelig innafor

hadde jeg vært super takknemlig.

Mvh

adhoc

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et nærmest identisk prosjekt (med unntak av ncc140 kuler), som skal testes. Lett høyt og lavt etter data; nada. Kan ikke bidra med QL- analyse, men kan poste resultater etterhvert. Jeg tenkte også å starte rundt 45grs i Lapua-hylser, kronografere/måle trykkring. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg skutt en orienterende trykkstige. Lapua hylser (nye, helpresset til headspace 0,1mm), s&b hetter, ncc140, col 76,8. 12 varmegrader. Testvåpenet har pipelengde 48cm, men leverer litt høye hastigheter ift pipelengde -og genererer derav trolig høyere trykk enn gjennomsnitt. Første tegn på høyt trykk i denne rifla pleier å være utkastermerke. Kronografert med magnetospeed. Målt trykkring med mikrometer. Referanseladninger med andre krutt (mrp, n160, superformance, imr 4831) som jeg har brukt i varierende grad før. 

Tu-8000, ladevekter fra 44-48grs. 48 grs ga meget svakt utkastermerke. Ingen ladninger ga tungt hevarmsløft, eller påfallende tennhetter. Forholdet maxtrykk vs ladevekt ser ut til å være ganske likt mrp i denne serien. Men både mrp og superformance ga bedre forhold fart vs trykkring. Tu-8000 ga litt høyere fartspotensiale enn n160 (kanskje). Noen utdrag

 

kule.                  Krutt.                    Ladevekt.                 Trykkring.                      V0

ncc140.               Mrp.                        47.                             12,19mm.                  789m/s

ncc140.               N160.                     44.                              12,16mm.                 770m/s

ncc140               Sprfrm.                    47.                             12,20mm.                  800m/s

Ncc140.              TU-8000.                 47,5.                          12,20mm.                  779m/s

Accubond140.   MRP.                       47.                               12,20mm.                 808m/s

Lapua mega 155grs fabrikkladd.     ?                                 12,19mm.                 749m/s

 

Ingen av ladningene over ga overtrykkstegn, men de er -helt,eller nær, max i mitt våpen. Trykkringene ble ikke helt konsistente, hverken internt for en kruttsort eller mellom kruttsortene. Feks fikk jeg utkastermerke ned 45grs N160, med trykkring bare 12,16mm. For Tu-800+ ga høyeste ladning 48grs lite utkastermerke, men mindre trykkring enn lavere ladninger (12,17mm). Dette er bare en orienterende trykkstige, liten datamengde som brukes på eget ansvar etc etc. Mitt førsteinntrykk er at TU- 800 er et «egnet krutt» for denne kaliber/kulekombinasjonen, men at det ikke når helt til topps ytelsesmessig. Det har imidlertid noen andre fordeler. Kornstørrelsen er litt mindre enn n160, det fungerer fint i kruttmål, gir god hylsefylling og selges for tiden til prisen av skytterlagskrutt.

Gi gjerne en tilbakemelding når du har fått testet litt, @adhoc

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Takk takk spindrift, dette var gode greier.Tu-8000 ser ut til å være bittelitt kjappere en jeg så for meg, men det gjør ingenting, skal bli moro å få testet litt.

Ser også at du testet Sprfrm med høvelig resultat, det har jeg også tenkt til, har brukt det i 30-06spr. med  godt  resultat . Hogden sine max data var langt

langt inne på rødt for 30-06spr. Sprfrm 180g AB i mi rifle.

Nå gjennstår det bare å få på noen baser på mausern, så er jeg klar.

Kommer tilbake merd konkrete data snart, håper jeg.......

IMG_20180506_191337.jpg.8f1d9b307500514a8977aa121cd6edce.jpg

Mvh

adhoc

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har testet superformance med ncc140, og 140 accubond (og litt med noen andre kuler). Min erfaring er at det er «1 grain raskere» enn MRP, omtrent. Veldig gode ytelser. Jeg har også brukt sprfrm i .30-06, med normahylser og CCI LR hetter. Med 180 Accubond kom jeg til 59grs uten overtrykkstegn (nesten max kfr Hodgdondata). Med 180 scirocco II kom utkastermerket på 57grs.

 

Blir gøy å høre hva du får ut av TU-8000. Dataene over er jo bare en veldig liten orienterende «pilot». Neste stasjon blir litt uformell presisjonstesting, for min del. Men det kan bli noen uker til (livet kommer i veien av og til).

Lykke til!

Mvh Spindrift

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg endelig fått klargjort mævsern og gjort unna en liten test med 140g rdf /tuball8000/superformance.

Dette er data for min rifle og det slett ikke sikkert det er brukbart i din, jeg har bla annet nesten 4mm friflukt på

disse ladningene.

 

Lapua hylser

CCI 250 hetter

140g rdf

78mm oal

temp 24C

headspace 0,15 mm

 

Fabrikkammo trykkring 12.10mm skutt12.14mm

 

140g rdf/tuball 8000

45g 785m/s 12.12mm

48g 830m/s  12.13mm es 2m/s  Dette var den tyngste ladningen jeg hadde ladet opp, skal være mulig med 

                                                            litt til her.

 

 

140g rdf/superformance

44,5g 797m/s 12.12mm

47,5g 867m/s 12.12mm es 3m/s  Dette var også tyngste ladning og her er det  rom for litt til, men

                                                             vet av erfaring at spfr. går fra kattepus til tiger på ittno.

 

 

Lada også opp noen gamle 81g rekrutt kuler fra 80tallet

oal 64mm

50g spfr 920 m/s 12.12mm

 

Formålet med å puste liv i en m/67 er først og fremst å se

om jeg kan tilate meg selv, ved hjelp av tofot og trening,

å strekke holda litt.

Edit 70cm løp

 

375227156_mvser.jpg.1be30a180a45dc180dde02e82fc5ce41.jpg

 

 

 

Edited by adhoc
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Testen ble skutt med helt nye hylser, kun ns til 0,05mm kulehold.

Skutt over en Chrony b på 12m avstand, veldig følsom for munningsblåst denne her.

Da pipa ble bra varm etterhvert prøvde jeg å ha så kort "kammertid" på patronene som mulig.

Serie 48g tuball8000 /140g rdf

831,3/829,6/830,1/830,5/828,9 ms es 2,4ms

På de svakeste ladningene gikk det i hytt å pine med hastighetene, så virker som kruttet

trenger et vist arbeidstrykk.

Men det kan jo hende at denne serien er reinspikka flaks, blir å lade opp en batch for verisifering

og prøve noen grupper.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Test m kronografering idag, skjøt to serier over grafen  med sånn ca 1t mellomrom nå i kveld, forskjellen i lyset flytta på farta.

Tror chrony b må erstattes ja 😊

serie1

825,5/825,0/814,1/822,8/828,7 ms

serie2

834,7/842,5/833,0/835,1/836,9 ms

Et par skikkelige avik,ellers kanskje ikke så galt, men 2ms er det ikke.

Skjøt noen grupper og de var så ræva at riggen blir plukket i biter, noe er galt

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Liten orienterende test med lapua mega idag. Ny kule for meg, dette. Rifle, hylser, hetter som over. Col 75mm. 23 grader (!). Fabrikkladd mega gjør 750m/s i min rifle, og målet er igrunnen å reprodusere fabrikkytelser med god presisjon og uten overtrykk. Enkelt og greit.

Mrp.    45grs.   762m/s

Mrp.    46grs.    800m/s (ingen andre tegn på overtrykk enn farten!j

Imr4831 44grs 783m/s (lite utkastermerke)

sprfrm.   44grs.   758m/s

sprfrm.   45grs.    773m/s (lite utkastermerke)

tu-8000.   45grs.   729m/s

tu-8000.   46grs.    750m/s

 

Jeg har bare skutt ett skudd med hver ladning (de siste ubrukte hylsene fra det partiet...), dataene skal mildest talt tolkes med forsiktighet. Magnetospeeden takket for seg idag, ett eller annet kontaktproblem 😟. Imr 4831 virker veldig temperaturfølsomt; en annen, etablert treningsladning som er «midt i tabellen» ga utkastermerke og hylseklebing i sommervarmen. Iallefall greit å skyte trykkstiger i sommervær, så slipper man noen kjipe overraskelser senere. Jeg vil nok teste presisjon med mrp 45 og tu-8k 46grs i neste sving.

MRP 46 grs ga en fart som åpenbart tilsier at trykket er for høyt, men her var hverken utlastermerke, kratring, flat tennhette eller abnorm trykkring. Litt guffent, egentlig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Liten krono-serie idag. Jeg hadde en litt dårlig dag på laderommet da jeg collet-sizet hylsehalsene- meget slapt kulehold. Etablerte, gode treningsladninger med andre krutt ga soting, trolig pga slapt kulehold. Med 140ncc/46grs tu-8000 fikk seg likevel bare ES 5m/s, med det som altså er en sånn middels ladning. Ingen sot her. Mitt førsteinntrykk etter begrenset erfaring er egentlig at dette kruttet er nokså lett å få fyr på, til å være i magnum-kategorien.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

Trekker frem denne gamle tråden her. Fikk dere noe dreis på kruttet, og fikk dere noen presise ladninger av det?

Jeg spør fordi jeg har et Lapua Scenar 139grs prosjekt og er på utkikk etter en brukbar startladning.

Er 45grs et greit utgangspungt? Dette var startladning med MRP, og det nevnes at 8000 er kneppet raskere.

Link to comment
Share on other sites

45grs er et fint utgangspunkt. Tu-8000 er et fint 6,5- krutt for de tyngre kulene. Jeg har landet på 46grs/nosler 140cc som min treningsladning. Det er en sånn lagom midt-i-tabellen ladning, som gir mer enn nok ytelse til vanlig trening med jaktbørse. Presisjon og funksjon er fin. Relativt korte korn, som flyter fint i trakt og mål. 46 grs/lapua mega reproduserer fabrikkladningens ytelser uten overtrykkstegn. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...