Jump to content

Hvilke patron til Valmet 412 dobbeltrifle 308


Stefan J

Recommended Posts

Har en kompis som bruker hele skiva når han skyter med sin Valmet/Tikka 412 dobbeltrifle i cal 7,62. Dette har jo ergret ham i alle de (mange) årene han har eid rifla. Hvert løp har god presisjon, men det er samskyting han sliter med, det er vel jevnt over 50 cm mellomrom mellom kulehullene. Vi pratet om dette på banen i dag og jeg fortalte at jeg hadde en Heym Keiler 26B dobbeltrifle og at denne er regulert fra fabrikk med en spesiell fabrikkpatron. Teorien sier hvis du bruker denne patronen vil rifla samskyte bra, evt hvis du bruker/lader samme patron med samme kulevekt og utgangshastighet. Dette fungerer utmerket med min Heym. MEN: Google var ikke min venn i dag, så jeg klarer ikke google meg fram til hvilken fabrikkpatron denne rifla er regulert til fra fabrikk. Noen Valmet-folk her som kan hjelpe meg, evt erfaringer med hvilken kulevekt/hastighet som går godt mtp samskyting med denne dobbeltrifla? Han har aldri skrudd på innstillingene, så her har vi en sjans for å kunne treffe med rett patron :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo justering både for høyde og sideveis på Valmet dobbelrifler, så det bør gå å få samskyting i orden. Men skjønner at han først vil prøve å finne ammo som kan gi samskytning.

 

Jeg har 9,3x74r løpsett og har fått den ned i ca 35 mm på 100m bare ved å teste ladninger, bruker samme kulevekt men ikke samme kule som den er regulert med. Var vel aldri værre enn ca 10cm for de ladningene jeg testet.

0F8F94F8-C5C0-4F9A-A52B-A6FB118EC466.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har som nevnt også en dobbeltrifle, denne i 9,374r. Denne kan også justeres noe, men dobbeltrifler pleier å være regulert med en fabrikkpatron. Det er kulevekt og hastighet som er nøkkelen her, ikke merke. Såpass vet jeg. Spørsmålet er om noen vet hvilke patron den er regulert med, for det er den garantert fra fabrikk.

Link to comment
Share on other sites

Valmet testes for presisjon i hvert løp. Når man oppnår akseptabel presisjon med en god jaktkule stiller man samskytingen selv. Har gjort dette i gamledager på en 8 - 10 finske løpssett og ingen av dem gikk dårligere enn 5cm med 6 skudd på 100m uansett kaliber. Et av dem var tom orginalt i 375win LA-kaliber fra 94win-familien. Det skal sies at børsemakeren hadde lagt et verktøy som lettet fininstillingen av høydeinnstillingen. Den kan kreve mange skudd for å få til riktig. Det er vedig lønnsomt å ha settet i 308 kontra 9,3..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...