Jump to content

Pinnekjøtt av rådyr


snekkern

Recommended Posts

Vel nå skal ikke jeg skryte på meg erfaring, da jeg ikke har smakt årets produkt enda :oops: Men nå er det hjort jeg bruker da, men det skulle vel ikke være store forskjellen :roll:

Dette er siden av en relativt stor feit bukk, så jeg hadde den i saltlake i ca. 3 døgn. Kan nok reduseres en del på et rådyr.

Deretter tørket litt, så inn i eldhuset i ca. 3-4 timer. og i fryseren før det får tørke inn :wink: Det er viktig å ikke tørke for mye før røyking, da vil ikke røyken få trekke inn. Men foraldel det må være tørt på utsiden.

Link to comment
Share on other sites

Eg har laga pinnekjøtt av hjort i år. Det var ei ungkolle, så sida var helst liten. Eg fjerna ryggen, for eg ville ikkje ha ytrefileten på pinnekjøttet. Det passer best som biffer.

Legg sida i tørrsalt i 1.5 døgn, det trur eg er passelig. Så kan du røyke det hvis du ønsker det, og henge det opp til tørk. Eg pleier personlig å henge det et par døgn etter røyking, og så går det rett i fryseren. So tar eg pinne sida opp et par dager før jul, til tining. Og så sager eg opp pinnene og legg dei i vatn 3-4 timer før eg damper dei.

 

Vil tru at du kan gjere akkurat det samme med rådyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget pinnekjøtt av rådyr flere ganger. Jeg har kun brukt dyr med mer enn 15 kg slaktevekt til dette. Jeg har ikke tatt ut ytrefileten. Tar du ut denne på rådyrpinnekjøttet, blir det lite mat igjen.

Jeg tørrsalter i en uke. Tar det opp og tørker av saltet med en fuktig klut. Deretter får det henge tørt, kaldt og luftig noen dager, før røyking. Etter røyking får det henge noen uker tørt, kaldt og luftig før frysing.

Jeg vanner ut omtrentlig 12 timer, og koker det gjerne sammen med tradisjonelt pinnekjøtt av sau

Link to comment
Share on other sites

Jeg har laget pinnekjøtt av rådyr flere ganger. Jeg har kun brukt dyr med mer enn 15 kg slaktevekt til dette. Jeg har ikke tatt ut ytrefileten. Tar du ut denne på rådyrpinnekjøttet, blir det lite mat igjen.

Jeg tørrsalter i en uke. Tar det opp og tørker av saltet med en fuktig klut. Deretter får det henge tørt, kaldt og luftig noen dager, før røyking. Etter røyking får det henge noen uker tørt, kaldt og luftig før frysing.

Jeg vanner ut omtrentlig 12 timer, og koker det gjerne sammen med tradisjonelt pinnekjøtt av sau

 

hvor lenge røyker dere det og ved hvilke temperaturer?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...