snekkern Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Tenkte jeg skulle prøve meg på pinnekjøtt av rådyr i år, men har ikke peiling på hvordan jeg skal gjøre det. Så det jeg lurer på er om noen som har noen oppskrifter de er fornøyde med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Vel nå skal ikke jeg skryte på meg erfaring, da jeg ikke har smakt årets produkt enda Men nå er det hjort jeg bruker da, men det skulle vel ikke være store forskjellen Dette er siden av en relativt stor feit bukk, så jeg hadde den i saltlake i ca. 3 døgn. Kan nok reduseres en del på et rådyr. Deretter tørket litt, så inn i eldhuset i ca. 3-4 timer. og i fryseren før det får tørke inn Det er viktig å ikke tørke for mye før røyking, da vil ikke røyken få trekke inn. Men foraldel det må være tørt på utsiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted November 20, 2008 Share Posted November 20, 2008 Eg har laga pinnekjøtt av hjort i år. Det var ei ungkolle, så sida var helst liten. Eg fjerna ryggen, for eg ville ikkje ha ytrefileten på pinnekjøttet. Det passer best som biffer. Legg sida i tørrsalt i 1.5 døgn, det trur eg er passelig. Så kan du røyke det hvis du ønsker det, og henge det opp til tørk. Eg pleier personlig å henge det et par døgn etter røyking, og så går det rett i fryseren. So tar eg pinne sida opp et par dager før jul, til tining. Og så sager eg opp pinnene og legg dei i vatn 3-4 timer før eg damper dei. Vil tru at du kan gjere akkurat det samme med rådyr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunkerante Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Jeg har laget pinnekjøtt av rådyr flere ganger. Jeg har kun brukt dyr med mer enn 15 kg slaktevekt til dette. Jeg har ikke tatt ut ytrefileten. Tar du ut denne på rådyrpinnekjøttet, blir det lite mat igjen. Jeg tørrsalter i en uke. Tar det opp og tørker av saltet med en fuktig klut. Deretter får det henge tørt, kaldt og luftig noen dager, før røyking. Etter røyking får det henge noen uker tørt, kaldt og luftig før frysing. Jeg vanner ut omtrentlig 12 timer, og koker det gjerne sammen med tradisjonelt pinnekjøtt av sau Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekkern Posted November 21, 2008 Author Share Posted November 21, 2008 Jeg har laget pinnekjøtt av rådyr flere ganger. Jeg har kun brukt dyr med mer enn 15 kg slaktevekt til dette. Jeg har ikke tatt ut ytrefileten. Tar du ut denne på rådyrpinnekjøttet, blir det lite mat igjen. Jeg tørrsalter i en uke. Tar det opp og tørker av saltet med en fuktig klut. Deretter får det henge tørt, kaldt og luftig noen dager, før røyking. Etter røyking får det henge noen uker tørt, kaldt og luftig før frysing. Jeg vanner ut omtrentlig 12 timer, og koker det gjerne sammen med tradisjonelt pinnekjøtt av sau hvor lenge røyker dere det og ved hvilke temperaturer? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted November 21, 2008 Share Posted November 21, 2008 Eg røyker diverse kjøtt sammen. Einaste eg røyker lite er f.eks laks og fisk generelt. Dei får 3-4 timer, kanskje litt meir. Kjøtt generelt får vel sikkert mellom 6-10 timer. Alt etter vær og vind. Eg røyker kun kaldt, så det er snakk om lave temperaturer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snekkern Posted November 24, 2008 Author Share Posted November 24, 2008 hvordan er det urøkt? Hat litt problemer med å finne ett sted å røyke det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mauser68 Posted November 24, 2008 Share Posted November 24, 2008 Det er sikkert heilt i orden å tørke det og fryse det, uten å røyke. Det går fint. Heng det på ein luftig og helst tørr plass, så går det heilt fint. Mange som ikkje røyker pinnekjøttet, så det går bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts