Jump to content

4rer hagl til rype!?


Harlau

Recommended Posts

4rer hagl til rype skal den nå dette for! :x selv på vinters tid. var på jakt nå i helgen og fikk1 rype men det var etter og fått 5 hagle skudd etter seg!.. da jeg omsider traff vingen til fugln på 5 skudde fikk jeg knekt nakken på den.. den brystet var tja nesten sundskuddt!. men den ville ikke dø.. vet at den må ha hatt adrenalin kick men uansett!.. 4rer er da bra nok på vinters tid? :?::?: .

 

shøt etter en orrfugl men dær kom dårlig skyting og reddet dagen for den:P

Link to comment
Share on other sites

Jeg har flere ganger brukt 4'hagl på rypejakt om vinteren med halv og full borring i hagla. Jeg jakter kun på støkk, hadde jeg brukt hund kan det være jeg ville gått opp til 5'. Treffer du på ok hold så detter rypa med både 4, 5 og 6, men jeg liker å ha litt grovere hagl i børsa, kan jo også møte rev på jakta. Som andre sier er det ikke så dumt å trene litt på forhånd heller.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ingenting om holdet, hvor langt kunne det vært? Jeg har aldri brukt større hagl en femmer (2,8 mm) til rypa og har aldri hatt problemer med det. Synes 4 er litt for grovt. Det gir antakeligvis bare flere hull i svermen (kommer an på børsa også da) og dermed flere bom eller dårlige treff.

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje nettopp derfor du måtte bruke så mange som 5 skudd på rypa...det blir

fort dårlig dekning mot en såpass liten blink.

 

4'rer bruker jeg til skogsfugl/ender/hare, 6'er til rype og blandingsterreng rype/orrfugl.

Du kan jo prøve å skyte på lerduer med 4'rer og se hvor mange som slipper gjennom, eller enda bedre - prøv deg frem på papp.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve å skyte på lerduer med 4'rer og se hvor mange som slipper gjennom, eller enda bedre - prøv deg frem på papp.

Amen. Selv små hagl har ingen problemer med å trenge inn i ei rype så lenge holdet er halvveis fornuftig. Man trenger dekning, dekning, dekning og små nok hull i svermen. Det er enda viktigere enn hastighet, for det hjelper ikke uansett hvor god drep det er i et hagl hvis det fyker forbi rypa uten å treffe. Bruker du grove hagl, må du bruke trang choke for å få tilstrekkelig dekning på såpass smått vilt.

 

Jeg bruker konsekvent norsk nr. 6 på rypa. Utpå høsten og med 3/4 choke i øvre, putter jeg som regel en femmer i øvre i tilfelle orrfugl eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...