Jump to content

T3 Tactical. Skal jeg velge kort eller langt løp?


dr.pedersen

Recommended Posts

Hei. Har tenkt lenge på å kjøpe Tikka T3 kal .308 til hjortejakt og langholdskyting. De fleste løpene(Lite, Varmint, Supervarmint) er 600mm eller 570mm, og det tenkte jeg var en fornuftig lengde med tanke på presisjon og langt hold. Så var jeg nesten på vei til å kjøpe Tactical i .308, da jeg oppdaget at standardløpet er 510mm, og at optional utgave er på 600mm...

Hvorfor leveres standard T3 Tactical med "kort" løp 510mm?

Er ikke presisjonen bedre med 600mm?

Bør jeg velge optional utgaven?

Jeg ble litt forundret over dette..... Vet noen andre noe om dette?

Vennlig hilsen dr.Pedersen :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten blir lavere ved kortere løp, men det har ikke automatisk noen innvirkning på presisjonen. Kortere pipe = stivere pipe, noe som kan gi bedre presisjon!

 

Du sier børsa skal brukes til langhold. Vurder T3 super varmint i 6,5x55 uansett. Hjorten detter like godt, og du har bedre ballistiske egenskaper til langholsskytinga. T3 har samme lengde på låskassa uansett om du velger en kort patron som 308.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville valgt det lange løpet, for å få litt bedre hastighet. 308 er også et fantastisk kaliber til skytetrening, da du har enorm tilgang på kuler og hylser. :D

Men skulle jeg velgt, så hadde jeg tatt Tikka Tactical i 300 winmag. FANTASTISK børse, med en meget oppskrytt rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Hastigheten blir lavere ved kortere løp, men det har ikke automatisk noen innvirkning på presisjonen. Kortere pipe = stivere pipe, noe som kan gi bedre presisjon!

 

Du sier børsa skal brukes til langhold. Vurder T3 super varmint i 6,5x55 uansett. Hjorten detter like godt, og du har bedre ballistiske egenskaper til langholsskytinga. T3 har samme lengde på låskassa uansett om du velger en kort patron som 308.

 

Hvilke ballistiske egenskaper er bedre på 6.5x55 enn på 308w? Og ville ikke hastigheten være den samme om løpet er 50cm eller 60cm så lenge alt kruttet er brent opp?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...