Jump to content

Ny håndkikkert


freezingduck

Recommended Posts

Er på jakt etter en ny håndkikkert og er litt i tvil om hva jeg skal gå for. 

 

Har pengene til å kjøpe Swarovski, men er jo selvsagt gnien og vil ha mest mulig for pengene. 

 

Jakter I dag mest småvilt, men det blir både elg, hjort og villrein i fremtiden. 

 

Hadde en mellomklasse opticron 10x42, men mistet denne i fjor og har derfor vært uten kikkert det siste året. 

Siden jeg bor i nord-Norge er det ikke så lett å få testet andre Kikkerter enn de som er på XXL.

 

Kikket I dag igjennom diverse Kikkerter fra 6.000 til 20.000 fra vortex og zeiss på XXL. 

 

Ser jo at det er stor forskjell på en vortex viper HD og en zeiss victory ht, zeiss kikkerten koster jo selvsagt 3 ganger så mye. 

 

Med budsjett på 30.000 så er jeg litt usikker på om jeg skal kjøpe en Swarovski EL range 10x42 og bruke den til alt. 

 

Kjøpe en Swarovski EL 10x42 og bruke den lasermåleren jeg har som er helt grei og evt kjøpe en 8x25 til vinterjakt på rype for å spare vekt, men den blir kanskje vanskelig å operere med votter. 

 

Kjøpe en Opticron 10x42 til 8500kr til elgjakta, en grei 8x56 til jakt i mørket på feks hjort og en 8x25 til rypejakt. 

 

Er det slik at Ola dunk ser forskjell på opticron sin toppmodell mot swarovski og greier å utnytte forskjellen, eller er det liten sporbarhet forskjell med mindre man sitter med de samtidig. 

 

Ser på kikkertspesialistens test at swarovski tar 97 poeng totalt mot 90 på opticron. 

Den beste kikkerten jeg fikk testet, victory ht får 93 poeng. 

 

Er det slik at en 8x56 til 10.000 er mer lyssterk enn en 10x42 til 21000?

 

Hører også noen sier at optikken på swarovski range er dårligere enn vanlig EL. 

Link to comment
Share on other sites

Har du 30000,- i budsjettet ditt, Swaro EL range! Har selv Leica HD-b jeg bruker til all jakt å kunne ikke vært mer fornøyd! Jeg bærer den med skulderstropper å mærker stort sett ikke att den er der selv om det er en «stor» kikkert.. Swaro’n er jo mindre og lettere om jeg ikke husker feil..? 

 

Kjøp så god optikk du har råd til, det angrer du ikke på selv om billigere opikk fungerer i mange tilfeller!

 

Leica’n min har økt nesten 5000,- i pris siden 2013 så å kjøpe god optikk er en investering ;) 

 

større lys åpning = mer lys sterk ja, men kvalitets optikk med x42 går en billig x56 en høy gang i skumringa, uten att man kan sette to streker under svaret eller vite sikkert  om 10000,-  kikkert taper mot en til 21000,-.. Men man kan være ganske sikkerpå att den til 21000,- generelt er bedre:)  10x42 vil også tape i skumringa mot samme kikkert i 8x42.. Til generell jakt ville jeg valgt 8x fremmfor 10x hver gang! Man skal finne vilt, ikke observere... Og en ting jeg ikke får nok av i en jakt kikkert er synsvidde å der er også 8x bedre enn 10x..

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Til ditt bruk hadde jeg valgt en Swarovski EL 8.5x42Wb. Så kjøper du heller en 10x32/56 om noen år- om behovet faktisk dukker opp.... 10 ganger forstørrelse blir i det meste laget til "all round", og Swarovskis EL 8,5 er så klar og har så god kontrast at du ser bedre og klarere i denne- en med en 10x fra de fleste konkurrenter. Jeg har selv både 8x, 8,5x og 10x kikkerter fra Swarovski og jakter mye....El 8,5x42 er unik og må bare oppleves. Den er også bedre i skumringen en de aller fleste 50/56`av middels klasse.  En Leica RF900/1200 i lomma i tillegg- for bruk i de tilfellene en faktisk har bruk for dette.

  https://www.kikkertspesialisten.no/579-2/

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...