Jump to content

Kikkerttips (har S&B 4-16)


brodsjo

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har en S&B kikkert 4-16x50 med varmint-retikkel, som jeg kjøpte brukt for et par år siden. Dessverre har ikke denne kikkerten kulebanekompensator som jeg gjerne vil ha. Jeg bruker kikkerten mest til jaktfelt og trening men også til bukkejakt. Retikkelet jeg har (som ble sagt var elgbane, men oppdaget i år på elgbanen at dette ikke var tilfelle) er litt for tynt til jakt synes jeg, men veldig godt til jaktfelt. Forøvrig sliter jeg litt med å få stilt inn kikkerten til øyet, retiklet virker alltid litt uskarpt.

 

Følgende valg vurderer jeg:

- levere inn kikkerten og få montert kompensator

- bytte inn kikkerten i ny 4-16 med kompensator

- bytte inn kikkerten i S&B 5-25 eller Zeiss 6-24.

 

Hva anbefaler folket her inne og hvilke retikler anbefaler dere? Hvilke erfaringer har dere?

 

mvh Brodsjo

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er PMII du har, så har den jo allerede utvendige justeringstårn. Kulebanekompensator kan du da lage sjøl ved å bruke teip eller hvit maling pluss en tynn sprittusj på graderingene på justeringsringen. Da blir avstandsangivelsene også skreddersydd for din ammo i di børse. Det aller enkleste og billigste blir vel å lage en knepptabell ut fra data man genererer i PCB og teipe den på kolben. Da kan man veldig enkelt bytte ut tabellen hvis man bytter ammo.

 

Prøv å få tak i langholds-CD'en til Roe, der skriver han litt om hvordan man kan skreddersy en helt plain vanilla jakt-Zeiss på denne måten. Han har også mange fornuftige og veldig edruelige synspunkter på hva slags utstyr man har bruk for.

Link to comment
Share on other sites

Har en 3-12x42 med kulebanekompensator, og den funker helt fint, tydelige å presise klikk. Den må sendes til Tyskland for å ettermontere kompensator, og det kan fort ta et par måneder. Til langhold er denne lite brukbar, da det bare er klikk for å nå til 450-500m.

Link to comment
Share on other sites

Har en 3-12x42 med kulebanekompensator, og den funker helt fint, tydelige å presise klikk. Den må sendes til Tyskland for å ettermontere kompensator, og det kan fort ta et par måneder. Til langhold er denne lite brukbar, da det bare er klikk for å nå til 450-500m.

Ja er et alternativ det, men det må jeg gjøre til våren igjen i såfall. Skyter ikke langhold, så det gjør ikke noe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...