Jump to content

er dette lade settet fra rcbs noe å satse på?


tikkakjell

Recommended Posts

lurer på å kjøpe meg ladesett til meg sjøl til jul :P så lure eg på ka dåke trur om dette settet til rcbs? skal lade til min tikka t3 super vamint i cal223. er veldig viktigt for meg at eg kan lade for max presisjon, at alt blir likt fra patron til patron, for eg jakter kun på fugl med rifla og ei kråke blir veldig lite mål på 2-300m, så max presisjon er veldig viktigt. veit eg må lade å teste forskjellige ladninger og alt sånn, men de er vel noe av de kjekke med lading :) har aldri ladet selv, men dei skudda eg bruker koster 21kr smellen så då blir de vel litt billigere å lade. har lest igjennom lade boka så eg trur ikkje eg er heilt grønn :?

 

dette settet lurte eg på

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=646599

Link to comment
Share on other sites

Har ladet med et sånt sett siden tidlig på 70 tallet.

Er ok hvis du ikke skall lade stooore mengder.

Husk dette er en enstasjonspresse.

blir ikkje nåke store mengder, blir vel ladd ca 40-60 skudd til jakt kan du sei. men blir jo sikkert ladd 60 sudd til jakt felt og, så store mengder er de ikkje :P

Link to comment
Share on other sites

Du kommer aldri galt ut med en "Rock chucker", startet med dette selv for 20 år siden, og er faktisk den eneste pressa som har fulgt meg hele veien. Andre har blitt byttet ut etterhvert. Du lader greit etpartrehundre patroner i løpet av en kveld, hvis du effektiviserer litt. Presisjon er helt opp til deg selv, og etter litt trening/forskning slår du greit de fleste fabrikk patroner.

 

Men, hold deg unna progresive/flerstasjonspresser i begynnelsen. Du lærer å lade fortere, når hjernen kan brukes til å forstå lading, istedenfor og fundere på leamikk problemer.

 

Som andre nevner, er det flere som har dette "kittet" for salg, feks jaktogfriluft, jaktdepotet og XXL

 

Lykke til i ladenerdverden :P

Link to comment
Share on other sites

takk for raske svar :P men eg har fått ein følelse om at digital vekt er meir nøyaktig enn manuel vekt, har berre fåt dette for meg, men de er kensje ikkje sånn? trenge vel berre die sett utenom til dette settet så er de 'tut og kjør'?

 

En digital vekt, behøver på ingen måte og være mere nøyaktig enn en analog. Desuten bruker du "bare" vekta til å stille inn kruttmålet. Man måler ikke hver enkelt ladning. Og det er en myte at helt lik ladevekt fra patron til patron, er en garanti for god presisjon. Om det skiller et 1/10 grain utgjør ingen ting, dessuten er det få kruttmål som kaster så like ladninger.

 

Kjøp "Ladehåndboken" og les den fra perm til perm 5 ganger, så tar du et ladekurs, eller får noen bekjente til å lære deg. Først da lader du god, trygg og presis ammo.

 

Hvor bor du??? kanskje noen her inne bor i nærheten, så kan vi vise/lære deg ladning?

Link to comment
Share on other sites

takk for raske svar :P men eg har fått ein følelse om at digital vekt er meir nøyaktig enn manuel vekt, har berre fåt dette for meg, men de er kensje ikkje sånn? trenge vel berre die sett utenom til dette settet så er de 'tut og kjør'?

 

En digital vekt, behøver på ingen måte og være mere nøyaktig enn en analog. Desuten bruker du "bare" vekta til å stille inn kruttmålet. Man måler ikke hver enkelt ladning. Og det er en myte at helt lik ladevekt fra patron til patron, er en garanti for god presisjon. Om det skiller et 1/10 grain utgjør ingen ting, dessuten er det få kruttmål som kaster så like ladninger.

 

Kjøp "Ladehåndboken" og les den fra perm til perm 5 ganger, så tar du et ladekurs, eller får noen bekjente til å lære deg. Først da lader du god, trygg og presis ammo.

 

Hvor bor du??? kanskje noen her inne bor i nærheten, så kan vi vise/lære deg ladning?

bur i kvinnherad. har bekjente på jobben son er villig til å vise og lere meg å komme i gang med lading, så den delen er i boks :P skal finne fram lade boken igjen å lese litt til, skader iallefall ikkje, men må innrømme at eg e litt skeptisk til å lade sjøl :? redd for å ødelegge gullet mitt (tikka'en) :P

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg gode dier, jeg har mange RCBS-dier og de er etter min mening noe dritt, upolert, rustbefengt, og kronisk skjev utstøterstang. Redding og LEE har jeg gode erfaringer med.

 

Med skjev utstøterstang er den jo totalt ubrukelig!?

Prøvd å løsne den i toppen, og rette utstøteren?

Link to comment
Share on other sites

Karlstad skrev:

Med skjev utstøterstang er den jo totalt ubrukelig!?

 

For å være presis er det ikke stanga som er skjev men når en strammer mutteren vil gjengenes iboende faenskap dra stanga ut av senter. Et knep er å stramme mutteren mens utstøterstanga står låst i tennhullet på en tomhylse. Men det drar seg skjevt igjen er min erfaring.

 

Osse

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke dette er noe å reklamere på, men ikke alle er klar over dette. Ikke unikt for RCBS heller, men alle dier med gjenget utstøterstang og låsemuttere. Har aldri opplevd dette med LEE dier for de låses med klemring. Hvis ekspanderknappen står langt ute er ikke hylsa låst i dien idet ekspanderen går gjennom halsen, og vil gjøre mindre skade enn om den står langt oppe eller er av en lang type. Men uansett, skjevhet vil det kunne bli.

Dier med bøssinger trenger ikke ekspanderknapp (utvendig bøssing bestemmer halsdiameter, i motsetning til en innvendig knapp/plugg.) Derfor vil en kunne regne med rettere hylsehals med slike dier, ulempen er at ulike hylseloter og fabrikat vil trenge ulike bøssinger på grunn av ulik godstykkelse.

 

Edit: Nå det gjelder ladesettet er LEE sin Classic Cast presse minst like bra som RC, særlig når en skal bruke Collet die.

Kruttmålet til RCBS er kanskje bedre, iallefall mer solid.

Hetteisetteren til RCBS er tungvint å skifte hylseholder på, og min setter hettene skjevt. LEE sin er mye billigere, selv om den ikke holder like lenge.

Vekta til RCBS er utvilsomt bedre. Men en rimelig elektronisk vekt er nå kanskje et bedre kjøp. Du trenger uansett et hylsetrimmer.

Kanskje det beste hadde vært å plukke litt fra flere produsenter?

Med LEE Classic Cast presse og LEE hetteisetter har du frigjort mye penger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har det samme settet selv, og er storfornøyd. Jeg har kjøpt en hylsetrimmer, og en ekstra hylseholder, slik at jeg slipper å ta av og bytte :lol:

 

Jeg smører også hylsehalsen godt innvendig, da de første patronene jeg ladet hadde en tendens til å få litt kulekast, men det kan også komme av hardhet på hylsene ha jeg funnet ut. Det jeg i allefall har funnet ut er at det er j... gøy, og at kule ikke bare er kule, og krutt ikke bare er krutt :D Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Kan bare abefale RCBS ROck Chucker på det høyeste. Har hatt dette siden jeg startet opp igjen med ladingen og det har blitt noen tusen skudd. Die med samme fabrikant har jeg heller ikke hatt noen problemer med. Alt funker knirkefritt.;) Lykke til med ladingen!

Link to comment
Share on other sites

takk for alle svar, trur eg venter til over ny året men å eventuelt kjøpe lade utstyr. har kun skutt eit skudd på jakt me den i år og de var ei kråke på 58m så de blei ingen skarv på rifla i år, så då tenkte eg på om de er vitsen med lade utstyr. men neste år kan de bli skutt masse på jakt, veit aldri :P så eg får sjå ka eg finne på øve nyttår. veit iallefall ka lade sett eg skal ha vist de blir kjøp :)

Link to comment
Share on other sites

Har det settet der selv og det er helt supert. Å lade selv er en av di fineste hobbyene jeg har, så jeg synes du burde koste på deg dette til jul:) Da har du en hobby for livet ut. Vil også anbefale deg å kjøpe Ladeboken Utgave 6 å lese den så har du en bra kunnskap å starte på;) Lykke til med kjøp og lading. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...