Jump to content

Hagle som er litt treg å brekke


Marita

Recommended Posts

Da har jeg vært så heldig at jeg har fått tak i ei brukt beretta 686 til en veldig overkommelig pris.
selger kjøpte hagla ny, i annonsen stod det at den bar noe preg av å  være brukt i skog, men jeg ser nå ikke en eneste skramme på den.
stokken er nok noe lang for meg, så den må kappes- men regnet med den måtte justeres uansett.

Jeg lurer på, hagla kjennes tung ut å brekke (nå har jeg bare skutt 15 skudd med ei hagle før, og jeg har nesten ikke holdt i en før nå så kanskje det bare er jeg som er puslete)
hva gjør jeg for å gjøre brekkina enklere? bare oljing?
har googla litt, og har ikke samme problem som folk som må ta spenntak for å få opp hagla, men den er litt treg:)

er også løpsvelger på sikringa.
er det slik at jeg må fysisk flytte løpsvelgeren mellom hvert skudd som skal gå- eller velger den kun fra hvilket løp det første skuddet skal gå (slik at jeg kan fyre av begge skuddene uten å måtte fikle med løpsvelgeren for hvert skudd)?
 

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problem med min hagle når jeg kjøpte den ny tidligere i år, denne er blitt betraktelig bedre bare ved å bruke den mye. 

Angående løpsvelger så er det valg av førsteskudd, du må ikke flytte løpsvelgeren for skudd nr 2.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar.
jeg har klikkpatroner, og det er kun et klikk som går av- så måtte bytte mellom hvert enkelt skudd.
men jeg googlet litt mer og kom frem til et slags svar (så skriver det her i tilfellet det er andre som lurer på det samme som meg)
må litt rekyl til (eller støt mot kolben(?) for å få løpsvelgeen til å gå over til det andre skuddet).
så når man kun har klikkpatron vil kun løpet som er valgt bli avfyrt. etter et støt/slag i kolben vil det gå over til det andre skuddet. ved skarpt vil rekylen være nok til at det byttes over.
dette viste ikke jeg, så ble derfor usikker når jeg fiklet med hagla nå nylig:)

hagla ser så pen ut at jeg tror nesten den er litt treg pga lite bruk, men har sendt selger ei melding bare for å høre ca hvor mye den er gått, slik at jeg kan få en viss oversikt over når ca jeg kan forvente å ikke bygge armmuskler på å åpne den:)

Link to comment
Share on other sites

Du har et rekyloperert avtrekk. Så alt er som det skal være ja. Et lite dump bak på kolben etter avtrekk med klikkpatron så kan du helt sikkert høre at noe veksler inni i mekanismen. Når det skjer kan du klikke neste løp.Høres ut som et mekanisk relativt nytt våpen siden det er litt tregt å åpne. Det er bra, da sliter det seg inn, istedet for ut. Jeg bruker gungrease der hvor metall møter metall. Det vil nok helt sikkert, riktig påført, bedre myke opp brekkinga enn olje alene.

Link to comment
Share on other sites

Min Beretta har gått ca 1000 skudd og den er myk å åpne men du må ta litt i. Min passer jeg på å rengjøre alt som er av kontaktflater i baskyle og på løpsbunt, samtidig demonterer jeg ejektorer/ekstraktorer og rengjør der og, så smører jeg alt opp med Beretta sitt fett, ikke olje, og skyter og koser meg:)

 

Dette behøver du ikke gjøre oftere en 1000-2000 skudd, avhengig sv bruk bane/jakt...

Link to comment
Share on other sites

@Marita; Gratulerer med klokt valg :-D

 

Du har sikkert "lært" hvordan du demonterer den,.. av med forskjefte og løpene og du ser lettere hvor fett og litt olje skal til.

Husk også at de løse chokene skal ha ettersyn, så fra tid til annen skal de skrus ut og påføres (meget tynt) lag med egnet fett/greas på gjengene. - Bruker selv "Outers Choke Tube & Gun Grease", som er en type fett spes bra for chokene, men som også er godt egnet for øvrig bruk på våpenet.

 

Gløm heller ikke at kolben også skal litt "ettersyn" med olje for treverk,.. absolutt ikke våpenolje på treverket.- Unntaket er Ballistol oljen som (påstås det) kan brukes til ALLT :D  (ja, bruker den selv når jeg har litt "bråttom")

 

Kjekt at du har klikkpatroner, bruk disse når du "tørrklikker" og trener inne på å få til et godt anlegg og sving med hagla. Du kan da gott veksle med løpsvelgeren manuellt, ..blir litt tungvint å simulere rekyl ved "dunk" i golvet eller bank med hånden B|.- Når du siden knekker hagla er det bra om du lar ejektorene få litt "motstand", dette "skaper" du ved å legge håndflaten mot klikkpatronene ved utkastet.

 

Skyt "masse" på din lokale bane med den (denne tåler det), der får du også gode tips og råd om hvordan du blir en god eller bedre hagelskytter. 

 

Lykke til med din Beretta.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...