Jump to content

våpenrom


OscarK

Recommended Posts

Ikke sikkert dette var riktig sted å legge inn spørsmålet men da kan det flyttes eventuelt: Jeg skal bygge på huset og har drømt litt om et "hemmelig" rom hvor jeg kunne ha våpen, amo og ladeutstyr. Ser i kravene til våpenrom at det skal være uten vinduer og vegger som tilsvarer 20 cm leca. Spørsmålet er dermed: Hvilke andre materialer er tilsvarende og godkjent? På jobben leverer vi en del 2mm stålplater som blri brukt rett på trestendere for å sikre viktige rom(f.eks serverrom osv). Utenpå stålet legges det vanlig veggkledning på(slik som gips, panel osv) Noen som vet om f.eks dette er godkjent? Etter min mening slår du deg raskere gjennom en lecavegg enn en vegg med 2mm stål i?? Hva slags dør er det krav til? Har vært på et privat våpenrom tidligere og det var på 200 m2 med en spesialbestilt dør fra en europeisk bank som veide 3 tonn, men dette kan jo ikke være kravet?

Link to comment
Share on other sites

Takker for det. Men den svarer egentlig ikke på om f.eks stål er godkjent istedet for Leca, men jeg kan selvfølgelig bare spørre på politikammeret. Men hvis noen hadde hatt en runde på dette hadde det jo vært interessant å få høre om..

Link to comment
Share on other sites

Her er det veldig forskjellige krav - akkurat som våpenloven er forskjellig ettersom hvor du bor. Du må gå til politiet der du bor for å få kravene til godkjenning. det er politiet som skal godkjenne det.

I Oslo er det mye strengere krav enn noen andre steder og kravene til en dør er FG-klasse 3. Med tilsvarende låser montert.

Når du har fått kravene de forlanger så kan du sende meg en PM så kan jeg hjelpe deg med dør og FG-godkjente låser.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne at det skal være så mange forskjellige krav til dette rundt omkring. Krava er jo satt i forskriften.

 

§ 22-2. Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap og FG-godkjent innbruddsalarmanlegg

 

4. Krav om FG-godkjent våpenskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS3170, 1. utg. januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

Link to comment
Share on other sites

Her er det veldig forskjellige krav - akkurat som våpenloven er forskjellig ettersom hvor du bor. Du må gå til politiet der du bor for å få kravene til godkjenning. det er politiet som skal godkjenne det.

I Oslo er det mye strengere krav enn noen andre steder og kravene til en dør er FG-klasse 3. Med tilsvarende låser montert.

Når du har fått kravene de forlanger så kan du sende meg en PM så kan jeg hjelpe deg med dør og FG-godkjente låser.

 

hvor mye kommer et par låse syl til en dør på da, har ikke fått inn døra mi enda men skal til med det snart.

døra mi( en ROBUST dør kl 3) kom med låsekasser men uten låse sylindre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her er det veldig forskjellige krav - akkurat som våpenloven er forskjellig ettersom hvor du bor. Du må gå til politiet der du bor for å få kravene til godkjenning. det er politiet som skal godkjenne det.

I Oslo er det mye strengere krav enn noen andre steder og kravene til en dør er FG-klasse 3. Med tilsvarende låser montert.

Når du har fått kravene de forlanger så kan du sende meg en PM så kan jeg hjelpe deg med dør og FG-godkjente låser.

 

hvor mye kommer et par låse syl til en dør på da, har ikke fått inn døra mi enda men skal til med det snart.

døra mi( en ROBUST dør kl 3) kom med låsekasser men uten låse sylindre :wink:

 

Kan du gi meg navn og nummer på låskassa som fulgte med døra? Står på stolpen på låskassa

Link to comment
Share on other sites

En kjenning fikk en utregning fra en materialingenør som konkluderte med at 20mm kryssfiner har større bruddstyrke en de forskrevne 20cm leca. Vet ikke hva som kom ut av det, men mener han forsøkte å få det godkjent.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Hva er biligste dør og lås man kan finne?

 

Helt umulig å svare på. En gratis dør kan du finne på dynga :D Billigste lås kan jeg svare på når du har døra så jeg vet hva som har sittet i døra fra før, for å finne hva som passer inn. Og selvfølgelig hvor stort krav du har til sikkerhet

Link to comment
Share on other sites

For å presisere så er ikke våpenloven geografisk betinget, dvs den samme loven gjelder uansett hvor du bor innenfor Norges grenser. Det finnes likevel noe forskjellig praktisering og håndheving av punktene i loven. Som anbefalt ellers her, så er det sikreste å få en uttallelse fra ditt eget distrikt over hvilke krav som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...