Jump to content

Valg av børse. Rpr vs ssg


Thoreng

Recommended Posts

Hei! 

Jeg er ny i skyteverden, og skal til å sende inn søknad på mitt første våpen!

 

Jeg har vanskeligheter med å bestemme meg for hvilken rifle jeg skal gå for, da jeg har fått gode inntrykk av flere børser. 

 

Valget mitt står nå mellom sauer 200 str 6,5x55 (fra skytterlinken ferdig satt opp med grs sporter og schultz larsen løp) og ruger precision 6,5 CM.

 

Har snakket med en aktiv skarpskyter i militæret som er stor tilhenger av 200str, men han anbefalte meg å prøve Ruger. 

 

Er det noen på forumet som har skutt med begge rifler? Og evnt har noen innspill å komme med med tanke på presisjon og anvendelighet?

 

Har ellers bestilt swfa sin ss 10x42 optikk som skal klistres på rifla.

Link to comment
Share on other sites

Det er to gode og greie og presise rifler. Du setter jo ei rifle med en feit trestokk opp mot ei med aluminiumschassi - og det er vel egentlig bare smak og behag som skiller mellom dem? Som sagt, begge virker, begge er presise, begge gjør det de skal. Saueren gir kanskje en smule mer kvalitetsfølelse, en kan argumentere for at avtrekket er bedre på den - men jeg er usikker. Boltgangen ER bedre, men den er mer enn bra nok på Rugeren. Ikke et lett valg, men i valget mellom riflene så er ingen av delene feil - du må bare se hvilken du har lyst på.

Det er ingen grunn til å tro at den ene er mer presis enn den andre.

 

Selv liker jeg ikke GRS stokkene, og særlig ikke på 200STR, og valget mellom det og en RPR ville vært lett. Med en annen stokk, McMillan, Bolthorn, JEt, kanskje tilogmed originalstokken - straks mer vanskelig - med McMillan ville jeg tatt Saueren, samme med Jet - med de to andre, tjahh... Men jeg må ha 6.5x55 til mengdeskyting av logistikkhensyn, så da blir det Sauer på meg.

Kaliberet er mer konkret. Om du lader selv og ikke er lei av å lade og sånt, men lader den ammoen du trenger, fortere enn du bruker den - så kan du drite i kaliberet, 6.5xCM og 6.5x55 = same shit.

Men dersom du ikke lader selv, hater det, eller har dårlig tid, eller om du skyter så mye at du hele tida må ha mer hylser, så må du huske at CM koster 17-18,- per skudd, og x55 koster 9. Det kan avgjøre saken for noen. Samme om du skyter så mye at du bruker løp i ei "merkbar" fart - Rugerløpene koster nok minst 50% mer enn Sauerløpene. Skyter du bare noe hundre skudd i året så er vel neppe kalibervalget noe å bry seg om.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk for et sinnsykt bra svar!! 

 

Har vært i tankeboksen noen dager nå, og det er en evigvarende boksekamp mellom sauer og ruger inne i hodet.. jeg har desverre ikke prøvd noen av riflene, så jeg har ikke noe å se til, eller sanmenligne med.. 

 

Hvis det er noen med ruger eller sauer i nærheten av oslo/akershus som skal på banen og ikke har noe imot å hilse på en ivrig nybegynner, er det bare å si ifra! Tas imot med stor takk. 

 

De gangene jeg har prøvd å bestemme meg for hvem jeg heier på i denne interne boksekampen, finner jeg meg selv heiende på rugern.. MEN så titter jeg innom en video av f.eks. msrc, oog ser alle de rå gutta ligge med sauer.. også er jeg i tvil igjen.. akkurat som å velge hvilken film jeg skal se på Netflix dette her!!

Link to comment
Share on other sites

Sitat

oog ser alle de rå gutta ligge med sauer

Takk ;)

 

Grunnen til at "alle de rå gutta" har Sauer, er nok flerdelt. Men alle har sammenheng med treningsmengden som trengs for å bli "rå". Spesielt svenskene tror jeg trener MYE.

Du brenner opp ett løp i året, minst, og da er det greit at de er på lager og tar 5 min å skifte. spesielt om du trener med ett og skyter stevner med et annet. Mørke vinterkvelder, som akkurat nå - vil du trene med 22LR - Da kan du bruke 22-settet som gjør at akkura samme rifla blir salongrifle. OG ammoen som nevnt.

Skal du bare skyte noen få hundre skudd i året, som de fleste gjør, så spiller det ingen rolle.

 

Men den viktigste grunnen til at de har Sauer, er at de hadde det fra før, da Rugeren kom. Mange ville sikkert valgt Rugeren om de valgte fra scratch, men gidder ikke bytte. Og mange har faktisk noe annet enn Sauer - AI var det vel flere av?

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, M67 skrev:

Jeg glemte jo en ting. Hva skal du med dette våpenet? Det betyr jo egentlig litt.

 

K

 

Planen var for det første å klarer å treffe en skive på 1000m etterhvert uten å måtte klø meg i huet i 2 timer først.. syntes det er veldig spennende med alt av forarbeid og utregninger for å treffe en mål på første skudd 😊

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...