Jump to content

Justering av Zeiss


Mauser89

Recommended Posts

Nå er jeg lettere frustrert !

 

Jeg sklei på isen i dag å slo rifla neddi bakken. Tenkte at jeg må ta noen prøve skudd for å se om rifla går på, noe som den ikke gjorde. Brukte opp de siste kulene mine for å prøve å komme innpå igjen på en papp figur jeg lagde hjemme, til ingen nytte. Så nå har jeg fått noen på den nærmeste jakt butikken her til å legge av noen patroner som jeg kan hente i kveld og fått ordnet slik at jeg kan komme på skytebanen grytidlig i morgen før vi skal begynne å jakte.

 

Det som jeg bestandig glemmer av en eller annen merkelig grunn er de forskjellige justeringene på kikkerten. Jeg har en Zeiss Victory. På hjulene står det H/R hver sin vei. Hvilken av disse er til venstre og høyre? og opp eller ned?

 

På hjulet på topp justerer du vell til hver side og på hjulet på siden justerer du opp og ned?

 

Har jo gjort dette før men begynnte å tvile når jeg lå justerte her istad og ikke fikk skuddene innpå.

 

Håper på kjappe svar ! Utrolig surt at jeg ikke kan ut på fullmåne jakt i natt, ettersom terrenget er fullt med hjort nå. Men siste jakt dagen i morgen må jeg få med meg !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Zeiss Victory. På hjulene står det H/R hver sin vei. Hvilken av disse er til venstre og høyre? og opp eller ned?

 

Jeg synes det er rart, og trist, at Zeiss, som har ambisjoner om å være best, har begynt å "kjiipe" på slike detaljer som dette. Før brukte de forskjellige ratt på høyde og sidejusteringen. På høydejusteringen sto det H og pil for "hoch" og tilsvarende R for "recht" på sidejusteringen. Til og med de tidligste Victorymodellene hadde dette. Hvor mye de har spart på å lage bare en del, og merke de både med H og R, kan ikke være mange kronene, og står ikke i forhold til prisen de selges for.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye de har spart på å lage bare en del, og merke de både med H og R, kan ikke være mange kronene, og står ikke i forhold til prisen de selges for.

 

Blir det mange nok-så har de spart mye.

Tenk bare på eier av BIC kulepenner. For noen år siden bestemte han seg for å ha EN Dråpe mindre blekk i pennene.

Ikke lenge etter kunne han sette 100 mill lettsparte kroner på konto.

 

Fordelen med like deler er at en i et NØDSTILFELLE så kan man flytte det ene over og bruke det på den andre plassen.

Link to comment
Share on other sites

For noen år siden bestemte han seg for å ha EN Dråpe mindre blekk i pennene.

Ikke lenge etter kunne han sette 100 mill lettsparte kroner på konto.

 

Forskjellen er at en dråpe blekk i en BiC kulepenn, er en signifikant del av salgsprisen. I tillegg regner jeg med at det blir solgt et større anntall penner enn kikkertsikter per år.

Link to comment
Share on other sites

Bare vær oppmersom på at det kan være litt forskjellig ved at på noen sikter skrur du korset opp og noen skrur du treffpongtet opp. Jeg har en Nikon og en Zeiss og de er motsatt uten at jeg noen gang kommer til å huske hvem som er hva, men alle sikter jeg har vært borti skrur høyden på toppen og siden på siden.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes jo "patroner" med en liten laser inni, kan jo være det funker.

Fest rifla i "benk", putt inn en slik laser duppeditt, og juster kikkerten på 50m?

Med en laserprikk i skiva, blir det jo lettere å se hva som skjer når du skrur på kikkerten også.

 

Har ikke prøvet dette selv, men det er jo ikke dyre hjelpemiddelet.

 

Et eksempel:

http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=929726

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...