Jump to content

Recht skytter med dominant venstre øye


Guest Tico

Recommended Posts

Hei

Har nå fått ett problem.

Var til optiker med mine døttre i går.

Dei skyt aspirant i DFS.

Skal begynne som rekrutt over jul.

I den forbindelse skulle vi prøve linser,eg bruker dette når eg skyt sjølv.

Da seier optikeren til yngsta du sikter med venstre øye ja?

Vi blir forundra begge to når optiker sier att venstre er dominant....

Eg føler meg som en idiot som iike har tenkt på dette....

Er sjølv 100% Links Øye,armer og bein,høyresiden har kun støtte funksjoner.

Men så over til problemet.

Hun har skutt såpass mye fra høyre side att det kan bli problemer å skifte side.

Hva anbefaler dere?

Starte helt på nytt med Links gevær,eller kjøpe vanlig STR JR og montere diopteren og kornet på en overligger?

Noen som har erfaringer med dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker ikke gi råd som kun gjelder rifleskyting, der vil det vel være langt mer kvalifiserte råd å få i DFS-miljøet. Selv er jeg høyrehendt og skyter links. Det venstre øyet er dominant og det høyre øyet ser jeg i tillegg dårlig på. Rifle har jeg alltid skutt links, det har falt naturlig å bruke det beste øyet. Nå må det legges til at jeg aldri har skutt DFS, kun morroskyting fulgt av Forsvaret og senere jakt og jaktfelt. Hagle begynte jeg å skyte høyrehendt, men etter en tid la jeg over til links. Nå er jeg så vant til å skyte links at det føles keitet å skyte høyrehendt med både rifle og hagle.

 

Om det er nødvendig å legge om til å skyte rifle feilhendt kun pga. et dominant øye, det vet jeg ikke. At det ikke er særlig vanskelig å legge om til å skyte feilhendt, det vet jeg. Når det gjelder barn/unge må man nødvendigvis trå litt forsiktig. Dersom de føler at de blir satt tilbake pga. en omlegging så kan kanskje motivasjonen bli skadelidende?

Link to comment
Share on other sites

Den første testen en skyteinstruktør bør gjøre med nye aspiranter (som det heter i DFS), er følgende:

 

Be den håpefulle stille seg opp med front mot instruktøren, og begge øyne åpne. Be hun/han om å løfte ei arm fort, og peke på ditt (høyre) øye. Da ser du med en gang hviket øye som er dominant.

 

Jeg bruker å la nybegynnerne skyte med en lapp foran det andre øyet, ellers bruker de ofte for mye konsentrasjon på å holde det lukket.

 

Dersom synet er like godt (eller dårlig!) på begge øyne, går det an å skyte med det ikke-dominante øyet. En av mine avkom (Wayshot her inne) ville skyte "rett", sjøl om han er 2/3 "keivete", og venstre øye dominerer. Han bruker deksel for venstreøyet, og har da skutt 350 på Landsskytterstevnet.

 

Har man først lært seg skytestillinger, er det ikke greit å skyte "andre veien". Eldstemann, som er linksskytter, ville prøve å skyte rettveien, da han ser like bra på begge øynene. Etter å ha prøvd flere ganger på innendørsbanen, ga han opp det prosjektet.

 

Må en skifte sikteøye, bør en heller prøve med utlagte siktemidler, mange veteranskyttere bruker det. En meget god ungdomsskytter fra Nordland fikk en fotball på øyet, og ei skikkelig rift i hornhinna på høyreøyet. Han fikk beskjed om at det kunne ikke gjøres noe med før han var utvokst, så de neste årene måtte han finne noe annet enn skyting å drive med. Han fikk bygd om våpnet med utlagte siktemidler, siktet med venstre øye, og to uker etter skjøt han 350 igjen!

Link to comment
Share on other sites

Hei :D

 

Det har altid undret meg meget, at det ene øje ska vere lukket når man ska skytte?

Når begge øjne er åbne når en kaster eller sparker til en bold?

 

Jeg har selv skutt en del år konkurrense og jakt med rifle og hagle.

Jeg klarte ikkje og skytte med links gevær og selv om det venstre øje var dominant.

Tilfeldig møtte jeg på en jakt for nogle år siden en, som fortalte at han altid hade skutt med begge øjne åbne?

 

Dette valgte jeg og forsøge meg og skytte med begge øjne åbne.

Nå skytter eg rifle, hagle og pistol med begge øjne åbne, og jeg er kun blit en langt bedre skytte.

 

Må huske sige at jeg er venstrehåndet, har venstre øje som dominant men skytter med højre..

Link to comment
Share on other sites

Jeg er høyrehendt med venstredominant øye. Da jeg var liter røver skjøt jeg luftgevær fra høyre skulder med venstre øye. Tenkte aldri over det da. Nå skyter jeg rifle med høyre øye. Det er ikke noe stort problem. Problemet er hagleskytingen. Etter trøbbel med å treffe leirduene med begge øyne åpne (og kolben på høre skulder) skyter jeg nå med venstre øye lukket. Treffprosenten har gått kraftig opp, så det er tydelig at det var venstreøyet som spilte meg et puss. Å skifte til links er ikke et alternativ for meg etter så mye skyting fra høyre skulder. Hvis jenta di skal skyte hagle i tillegg senere vil jeg vel anbefale links for at hun skal venne seg til å skyte fra venstre skulder...

Link to comment
Share on other sites

Haglskytting var også mit det største problem.. Måtte rette på kolpen flere gange.

Haglen må ikkje bare passe 100% men 120% når en skytter med begge øjne åbne. Men til gengeld blir en utrolig hurtig til og finde duger i sigtet, med begge øjene åbne.

Med rifel og kikkert tror jeg at efter 10 skud på banen så var den på plass..

Rifle med sigte! her måtte jeg ofre en sesong på bare trenning, trenning og trenning.

 

En god øvelse som jeg har brugt meget, er og ta et kronestykke og holde det ca 10 cm fra øjet.

Sigte på en gjenstand med begge øjne åbne.

På denne måtte kan en også finde ens dominante øje veldig nemt..

Link to comment
Share on other sites

Hadde min første time med hagleskytingsinstruktør idag. Det tok ikke lange tiden før han ba meg å prøve å skyte links :? . Resultatet var at jeg umiddelbart skaut 50% bedre! :shock: Konklusjonen var at selv om jeg er høyrehendt, så er det venstre øyet mitt som dominerer og derfor er jeg best tjent med å skyte links. Det føles utrolig rart og uvant, men selve "skuddbildet" har aldri før virket så naturlig. Nå stemmer plutselig alt :D . Men musklene syter og blir fort sliten av å skyte sånn. Må trene mye på det der. Det vanskeligste blir nok å begynne å bære hagla i venstrehånd. Men skal nok få det til på et vis :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...