Jump to content

Sovepose til vinterbruk


M67

Recommended Posts

Jeg skal ha meg en ny sovepose til vinterbruk. For å starte med hvor frøsen jeg er så bruker jeg en Helsport Compact Winter om sommeren... Seriøst så er ikke det en vinterpose for fem øre, men den er kompakt, ikke så tung, og egentlig en god sovepose til norsk multibruk. Jeg overlever ned til 0-ish. 6-8°C mange netter i sommerferien var bare behagelig, så så ille er det ikke. Men om vinteren går det ikke.

Men jeg har ei fille av en "Tyin Elite" til vinterbruk, og den har vært vasket et par ganger, glidelåsene sliter og i det hele tatt. Den var halvkjip i -10°C i vinter som var, så noe må gjøres. Ikke har jeg blitt yngre heller.

 

Så fikk jeg et gavekort på XXL som rekker til en Alta Ekstrem V som er den varmeste posen jeg finner omtrent. Men spørsmålet kommer jo da, gå, ikke bare kjøre - 4kg sovepose er ikke gøy å hverken bære eller ha i pulken.

Så jeg så på dun og fant "Tempelfjorden" - den er innafor det jeg gidder å betale uten å gråte, men den setter meg igrunnen tilbake til bilen med sine 4kg (4kg!!!), det var ikke meningen med dun... menigjen, hvor mye _går_ jeg på tur om vinteren, lite eller intet. Den er altså en mix, dun og fiber.

Ren dun i kategorien "ligge under stjernene midtvinters" begynner på "Kvitbre" men da begynner det jo å koste - samtidig - jeg har hatt de andre to i godt over 10 år hver. Tyin i nesten 20. Års/overnattingsprisen er ikke høy.

 

Antar det er folk her med langt mer erfaring i soving ute om vinteren og soveposer, så tanker anyone? Vurderinger mellom disse, og andre soveposer? Jeg trenger ikke tips om innerposer, underlag - jo underlag forresten. Jeg bruker et reinskinn oppå et vanlig ethafoamunderlag til 99,- Fins det oppblåsbare som ikke tømmer seg når du virkelig trenger dem? (har hatt flere..)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dun er digg, men hvis det blir skikkelig kaldt foretrekker jeg syntet. Duna blir flatklemt i ryggen, og så slipper den inn kulde når jeg snur meg. Syntet som er varm nok er tungt og klumpete, men er det skikkelig kaldt er det gjerne snø, og da kan man bruke et sklibrett. Da går det greit å ta med seg mye oppakning. 

 

Hva angår underlag har jeg brukt exped sin downmat 9 lw i mange år, og de er geniale, også i kulda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...