Jump to content

Kan man ha mer enn ett salonggevær ?


Stihl Crazy

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Jeg har tre.

En heldempet CZ American + en halvauto + en bolt uten demping. Det er bare å ha noen gode grunner til at du trenger forskjellige typer så er det mulig å få det.

 

Men tror jeg sliter litt med å få nr 4. :wink:

 

Ja, kan du dele dem med oss?

Jeg har en bolt-action salong... kjemperifle!

Vil gjerne ha en halv-auto med tofot, lyddemper og feit sikte til f.eks vinterpostering (minimalt med bevegelse er nødvendig)

 

1 til jakt og 1 til konkurranse... greit nok, men hvis jeg vil bruke begge på jakt? politiet der jeg bor kjenner så lite til våpenloven at det var bare så vidt jeg fikk salongrifla før jeg ble 18!

Link to comment
Share on other sites

Så sant våpenet ikke er forbudt til jakt (t.d våpen med militært utseende type AR15, håndvåpen eller samler våpen), er behovs grunlaget det ble registrert på uvesentlig. Så lenge bruken ellers er lovlig.

 

Jeg sliter nok med å få flere, da 22lr'n er registrert til trening (men er lov å bruke til jakt) samt at 17hmr'n er regga for jakt. Blir ikke enkelt å komme opp med en fornuftig begrunnelse for en nr 3 salong da (skulle ha hatt en 10/22 også). :?

 

En mulig åpning er om den nye våpengarderoben for jakt blir innført, da kan man nok skalte og valte med de 6 våpnene i større grad enn i dag. T.d vil min se noenlunde slik ut: 1 hagle, to storviltsrifler, 3 småviltsrifler (ofrer glatt en hagle til fordel for en ekstra småviltsrifle). :wink:

 

Andre vil kansje heller velge 1 hagle, 1 storviltsrifle og 4 småviltsrifler, eller 4 storviltsrifler, 1 hagle og 1 salong. Og likevel være dekket for all jakt og trening til jakt.

Link to comment
Share on other sites

små_vill(t)90

 

Her hvor jeg bor har våpenkontoret vært ganske liberalt med hensyn til hva en kan kjøpe av våpen. Den første rifla jeg kjøpte var en enkeltskudd boltrifle fra kongsberg med diopter, denne ble kjøpt til jakt. Nr 2 er en halvautomat, denne ble også registrert for jakt og med begrunnelse "raske skudd på rotter og kråke" på en kommunal fyllig jeg har jaktet på i alle år. Kongsberg'n er ikke direkte rask å lade om derfor gikk dette greit.

Men jeg trengte også ei rifle som var stille og helst så stille som mulig til jakt, da ingen av våpnene jeg hadde fra før egnet seg for ombygging til heldemper så fikk jeg tillatelse på en CZ 452 American fra Alm med heldemper.

 

Innimellom her har jeg hatt 3 andre salongrifler av div konfigurasjoner, med demper/uten demper og med/uten kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...