Jump to content

Spesialbestille kart over jaktterreng?


Alticity

Recommended Posts

Hei!
Noen vet om bedrifter eller lignende hvor det er mulig å spesialbestille kart over jaktterrenget sitt?

Tenkte det hadde vært genialt med et kart med flyfoto, grunneiergrenser, stedsnavn og høydekurver. Tenkte å henge dette på veggen i slakteriet så vi kunne sett på det når vi planla jaktdagen! 

Har sjekka ut norgeibilder.no, men får ikke med grunneiergrenser der. Har også sjekka ut norgeskart.no, men de har ikke stedsnavn på flyfotoet sitt..

 

Erik
 

Link to comment
Share on other sites

10 minutter siden, BearBeer skrev:

Ikke helt det du spør om, men appen NaVida har kart og registrerte eiendomsgrenser gratis. Det er ikke alltid kartverkets grenseinfo er oppdatert og feil forekommer nok.

Alle norske kart, har data fra Kartveket! Feil kan forekomme i alle kart og justeres med jevne mellomrom når de blir oppdaget.

 

Men nå er det ikke kart med grenser og stedsnavn TS etterspør. :) Men flyfoto, med stedsnavn og grenser! Ellers har Norgeskartet (og kart som kan kjøpes hos Garmin) eiendomsgrenser. Men ikke grenser alle for jaktterreng. De må en få av grunneier, eller sammensluttningen som bestyrer terrenget. 

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er nok å ta 2 forskjellige utskrift av samme område, et for flyfoto og et for kart. Har TS jaktkart med inntegnede grenser og koordinader, kan dette også overføres punktvis I Norgeskartet og så tegnes opp. Følger jaktterrenget eiendommsgrensene, er det ennå enklere å tegne opp. Da har en Norgeskart, med jaktterreng inntegnet.

 

Slike muligheter er det også hvis en har Topo kart.

Link to comment
Share on other sites

Just now, odin1899 said:

Jeg tegner grensene til jaktområder i Google Maps, eksporterer til KML, konverterer til GPX og importerer den til Norgeskart applikasjonen på mobilen min. Vipps så har man topografisk kart med GPS og inntegnede grenser av jaktområdet.

 

Det er sånn jeg også gjør det, eller så bruker jeg qgis på jobb. TS kan kanskje finne noe nyttig på hoydedata.no

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar så langt!

Er veldig godt fornøyd med Norge i bilder sitt kart over terrenget. Men skulle veldig gjerne fått lagt eiendomsgrensene fra norgeskart oppå Norge i bilder kartet. Er dette mulig? Evt noe du kan fikse @smevik ?

Kunne jo såklart bare skrevet ut norge i bilder kartet seksjon for seksjon og satt det sammen til et stort kart, og tegnet inn eiendomsgrensene etterpå.. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha fly/satelittbilder med grenser tegnet oppå er norgeskart.no den beste. Bakdelen er at du må zoome ganske langt inn før grensene dukker opp. WMS for ortofoto (fly og satelittfoto) er ikke åpent og gratis i norge, så jeg kan ikke generere kart til deg der. Tror du kommer langt med bildene på norgeskart. 

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, odin1899 skrev:

Jeg tegner grensene til jaktområder i Google Maps, eksporterer til KML, konverterer til GPX og importerer den til Norgeskart applikasjonen på mobilen min.

Ganske tungvint, synes jeg. :( Enklere med GPS og Topo kart. Da kan en tegne direkte inn i kartet, med et av programmene (Map Source, eller BC)  Garmin leverer sammen med sin GPS. Ingen eksportering, eller konvertering! :) 

 

Men det er flyfoto med grenser TS ønsker, som skal brukes til planlegging før jakten. 

Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, Alticity skrev:

Er veldig godt fornøyd med Norge i bilder sitt kart over terrenget.

"Norge i bilder", er forløperen til Norgeskartet.:) Det var også kart i den utgaven tidligere. I Norgeskartet ligger også flyfoto, med grenser. Men en må helt inn på 50 m, for å se grensene. Tviler på om bildene i "Norge i bilder" er noe anderledes, enn de som er i Norgeskartet. Samme produsent - SK.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Geco5 said:

Ganske tungvint, synes jeg. :(

*shrug*, enig, kan sikkert gjøres enklere men hvor ofte tegner man jaktområde. Bare 1 gang i året før jaktsesongen for min del. I tillegg har jeg allerede en mobiltelefon med GPS mottaker og Norgeskart er gratis, da slippes det å kjøpe en dedikert GPS device eller software.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, odin1899 skrev:

*shrug*, enig, kan sikkert gjøres enklere men hvor ofte tegner man jaktområde. Bare 1 gang i året før jaktsesongen for min del.

Hvor mange jaktområder folk er i, i løpet av en sessong kan vel varriere stort. Avhengig av hva en jakter og hvor mange steder. Skjelden jeg har jaktet kun ET sted om høste og kun ET sted på vinteren. Og jeg jakter som regel kun fugl. :)

 

Men det skal sies at jeg er relatvit fortrolig med kart og kompass, i tilegg har jeg de siste årene benyttet GPS mest som sikkerhet. Finnes gratis kart for GPS også. Men det er fordeler og bakdeler med alt.:)  Men alt dette er vel O.T. Det er flyfoto, med stedsnavn og grenser som TS ønsker. Og der har ikke jen noe råd.

Link to comment
Share on other sites

TS. Kom til å tenke på, at du kunne jo kontakte Statens Kartverk og sjekke hva de skal ha for å lage et slikt kart. Er ikke sikkert det er så dyrt. De lager alle mulige kart, både for navigering, for taksering av eiendom/skog (via flyfoto), orienterings kart, og mange forskjellige kart til Stat og kommune. Tror det er vært å ta en telefon og forhøre seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...