Jump to content

Hvordan lage hundegård til dachs?


Kjetil-A

Recommended Posts

Heisann,

 

Jeg har fått meg en kjempeflott dachs (tispe) som heter Dixie. Hun elsker å være ute, så jeg tror hun ønsker seg en hundegård til jul :lol: Og det må jeg jo kunne ordne til henne :mrgreen:

 

Bør jeg kjøpe dette, eller kan jeg lage den selv?

Noen som har noen tips på hvordan jeg kan/bør lage en og hva jeg trenger av "deler"?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Er vel ikke et must det, men man må da leite litt her og der, og få tak i billige/brukt hundegård! Og husk dachsen graver, så fordel at den ikke graver seg ut! Så har lagt duk og armeringsjern i bånn, så når han graver, så stopper dachsen min ved armeringsjerna og duken.

Men hunden trenger vel kanskje heller ikke 15kvm hundegård, så da vil du uansett holde kostnadene nede om du velger mindre hundegård!

 

Annet alternativ, er jo å sette ned stolper og trekke netting rundt hundegården med evt en port!

 

Og et hundehus bør den jo ha, mot vær og vind!

 

Så alt blir jo til hva du selv ønsker! Jeg lagde nå den hundegården slik jeg mente den burde bli, og kjøpte matrialene etterhvert, så ble ikke helt gratis, men som sagt, ble fornøyd med resultatet.

 

 

Mvh

 

Sako_35 :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt ene kortveggen på smia, så fikk jeg litt ekstra netting, og kunne dermed lage større luftegård.

Fikk kjøpt brukte hundegårdselementer billig. Valgt å legge disse ned (fortsatt høye nok for dachs og springer) - fikk mer lengde ut av hvert element.

Har lagt duk i bunn, og fylt opp ca 10 cm med rund elvesingel. Lett å holde reint og luke bort ugras.

har også gravd ned (bare litt) impregnert materiale, slik at jeg har 3-4 bord som en kant nederst i hundegården. Enkelt å montere elemente oppå dette.

Har på et par steder lagd tett vegg av imp. bord, slik at det er litt le/mindre utsyn.

Har også brukt noen imp. leveggelementer. Så det ble en stor og romslig luftegård.

 

Har svingbar luke fra KK-Import inn til et lite rom i smia, lunt og tørt der inne.

(Kan nok få til et bilde på sikt så du ser hva jeg mener)

Link to comment
Share on other sites

Fikk kjøpt brukte hundegårdselementer billig. Valgt å legge disse ned (fortsatt høye nok for dachs og springer) - fikk mer lengde ut av hvert element.

 

Tenk bare på at hundegården skal også holde andre hunder ute under løpetid osv. En vegg på ca.1.20 er ingenting for en kåt hannhund av "normal størrelse".

Link to comment
Share on other sites

 

Tenk bare på at hundegården skal også holde andre hunder ute under løpetid osv. En vegg på ca.1.20 er ingenting ....

 

Veggene er høyere enn 120 cm, jeg vil tippe 165 - 170. Legger ved noen bilder.

Har inngjerdet hele tomta, og har både tisper og hannhund. Så i løpetiden er det ingen tisper i luftegården.

I Østfold er snømengdene moderate, så denne gården duger lenge for mine dachser.

 

Klikk for større bilder:

 

285849.jpeg

 

285850.jpeg

 

285851.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Jeg villle tro det blei litt lukt av urin og avførign om det kun er trebord.

Selv har ejg valgt løsningen med å ha en duk i bunn (denne får du i flere kvaliteter, alt fra "barkduK" til skikkelige saker), og fyllt opp med et solid lag med grus.

Det går som andre har nevnt å ha netting i bunn også.

Det har ikke vært noe graving hos meg, så jeg kan ikke si om kombinasjonene duk + grus er utbruddssikker, men jeg lever i trua.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ til å ha netting/armeringsmatter i bunn er å forlenge veggene en snau halvmeter ned i bakken. Dachser liker som kjent å grave, og det syns jeg de skal få lov til, bare de ikke graver seg ut. Nå er det endel år siden jeg selv hadde dachs, men har en jaktkompis som har valgt denne løsningen i hundegården. Litt arbeid å lage, men det fungerer bra.

Link to comment
Share on other sites

Her er jo også enbillig variant - http://www.goerdetselv.dk/Shared/bildba ... nde_HP.pdf

 

vi har hunde går av armeringsjern, det er en grei hunde (ca 15-20 kvadrat) går med med et hunde hus på 6 kvadrat tilbygg til uthuset her det ble nesten gratis for det er bygd av gamle matrialer fra en gammel garasje som sto her. nå er det riktig nok ikke no pent inne i huset men det skal males til neste år. som bunn har vi akkurat lagt singel. et minus er at bordercollien her graver så det ser ut som et minefelt inne der. før var det gras men det ble raskt gravd bort. så vis hunden graver ville jeg lagt noe som den ikke kan grave på! men dunkern trives og er i tilvenings periode nå så ut over vintern skal han begynne og såve der og

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en veldig kurrant elementgarde fra Felleskjøpet(med pressening tak). Den skrudde jeg fast til no skikkelige grove bord med patentbånd. Under la jeg et par armeringsmatter, og over et lag med "rundsingel"(husser ikke helt hva det heter) Hadde mange rømningsforsøk i starten, men etter å ha butta i armeringa en 7-8 ganger ga ho opp :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Da begynner endelig hundegården og bli ferdig (etter nesten ett år :oops: ).

 

Finnes det noen innretning som gjør det mulig å ha vann i gården konstant? Tenker eksempelvis på en vannskål som automatisk fylles opp av en hageslange som er koblet på eller lignende.

Link to comment
Share on other sites

En hundegård blir til.

 

Måtte flytte hundegården pga bygging av nytt redskapshus.

 

P1000158.jpg

 

Brukte byggegjerder

 

P1000161.jpg

 

La impregnert gulv i litt over halve og armeringsnett i bunnen på resten

 

P1000164.jpg

P1000169.jpg

 

Grusa opp med grov subbus, og laga pall av impregnert matriale som var til overs

 

P1000174.jpg

 

12,5 m2 stor luftegård med oppvarma hus

Link to comment
Share on other sites

Et lite bilde

IMAG0228.jpg

 

Det skal netting på toppen av gjerdet også, ikke bare på den nederste delen. I tillegg skal rampen inn til hundehuset byttes ut, og jeg skal feste på noe foran hundehus inngangen slik at det ikke kan regne og blåse inn der (forslag til hva jeg kan bruke?).

Link to comment
Share on other sites

Har montert ei vannfast finèrplate med hengsel i topp slik at den dekker inngangen til hundehuset (inni garasjen) med 1 cm utstikk slik at hundene får vippa den opp med nesa. Hundene brukte ca 0.5 sekunder på å forstå hvordan dette fungerte og smetter gjennom som om den ikke hadde vært der... Og det er drevere, så det er ikke allverdens til omløp... :wink:

 

Har også montert en krok på denne, slik at jeg kan stenge de inne på natta (etter noe klaging fra naboene)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...