Jump to content

Kipplauf - 8x57irs - rekyl?


8x57IRS

Recommended Posts

Forventet en del motstand mot demper på en kipplauf, men en liten/lett frontmontert en slik at man kan beholde de åpne siktene "ødelegger" jo ikke børsa som vist på bildet (ikke mitt bilde) etter min mening da.

k95_demper.jpg.d51c3d2ee9791bf614ea1d430b6261ae.jpg

 

Har 6XC på min K95 Black edition fra før (og demper), men skal gå for noe mer klassisk denne gang tenkte jeg. Blir vel piper i 22 hornet og 8x57irs i denne runden. I hvert fall sistnevnte da jeg har forstått det slik at det er ett fint kaliber for matfugl også selv om smellet blir høyt og hullet svært :) 

 

Takk for tilbakemelding.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Andreas1988 skrev:

skal være 60cm eller 55cm løp på klipplauf

 

og skal ikke være demper!! jizzes!! kriminellt. verdien går I dass på brukt markedet iallfall.

gå ned til 7mm eller 6.5mm vis 8X57irs blir for "grovt"

Takk for innspill.
Min K95 ble  ikke ervervet for å ha ei elegant klassisk børse men mer som ett pragmatisk jakt verktøy.

"Fuglebørse" da man sjeldent får av mer enn ett skudd uansett her før de stikker av kombinert med lav vekt og gode takedown muligheter. Lett å "gjemme" børsa i tursekken for å si det slik.
Er jo en systemrifle så verdien holder seg bra tipper jeg. Man trenger jo evt ikke selge med de "moderne" pipene om det bringer prisen ned av en eller annen grunn ^^.

Av storvilt kaliber vurderte jeg lenge 7x57R, men da jeg bor nordpå og elg er det mest sannsynlige kløvviltet er vel 8mm en bedre kandidat.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bback skrev:

Takk for innspill.
Min K95 ble  ikke ervervet for å ha ei elegant klassisk børse men mer som ett pragmatisk jakt verktøy.

"Fuglebørse" da man sjeldent får av mer enn ett skudd uansett her før de stikker av kombinert med lav vekt og gode takedown muligheter. Lett å "gjemme" børsa i tursekken for å si det slik.
Er jo en systemrifle så verdien holder seg bra tipper jeg. Man trenger jo evt ikke selge med de "moderne" pipene om det bringer prisen ned av en eller annen grunn ^^.

Av storvilt kaliber vurderte jeg lenge 7x57R, men da jeg bor nordpå og elg er det mest sannsynlige kløvviltet er vel 8mm en bedre kandidat.

Rekylen blir ikke heftig i 8x57IRS og spesielt lite når du anvender 160gr blyfri som Barnes TSX eller Norma Ecostrike. Jeg ville anbefalt deg 7x65R isteden angående ditt behov. Flat kulebane og veldig god terminal virkning med fullstendig akseptabel rekyl. 140 - 160gr kulevekt fortrinnsvis, men rakett teknikk ? med 128gr er også ikke dårlig. ? 60 cm løpslengde så klart og ingen demper på denne klassikeren. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok valgt 8x57irs i 60 cm piper.

 

Helmantelen til Norma er bare 8 gram og denne får skryt som fuglekule i den kulørte jaktpresse. Lader du den til samme treffpunkt på 100 m som feks 12,7 g Norma Oryx, så kan jeg ikke tenke meg at rekylen er spesielt merkbar.

Skyter endel 8x57is Moderat i en Krag med kolbekappe av stål, og den er meget snill å skyte med.

 

Er imponert over effekten av Norma Oryx 12,7g 8x57is i rådyr, elg og villsvin. Har en kompis som bruker denne, meget fint slakt og kort fluktsrekning.

 

10 cm pipe gir deg litt ekstra vekt der du har bruk for det og litt høyere utgangshastighet.

Det er også vesentlig lettere å kappe ei pipe enn det er å skjøte på. Går du for demper så ville jeg valgt den korteste pipa.

 

Har 7x65r i min bbf97, ikke helt sikker på om jeg hadde valgt det igjen. Da kunne fort blitt 8x57irs.

Edited by 8X68S
Korrektur
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...