Jump to content

sluttstyke på mauser m98


700 sps tactical

Recommended Posts

Tja...

 

har selv en M98 fra 1939, sluttstykket er rimelig slitt men er ikke plaget med rust. Har ikke blankpusset det eller bonet det, men gnikker over det med olje sånn innimellom når jeg pusser det.

 

vet ikke om det svarte på spørsmålet? Tror at om det f.eks. ligger i fjæresteinene over vinteren så vil det nok ruste, ja, mens ligger det tørt og fint i våpenskap så ruster det nok ikke.

Link to comment
Share on other sites

Mine M98 er fra 1940 tallet, og begynner å bli rimelig blankslitt på div. steder. Har hatt det med ut i all slags vær og uvær. Er flink til å tørke våpna mine helt tørre etter ruskevær. Jeg bruker bare WD40 og 5-56 på våpna mine jeg. Men det finnes ihvertfall ikke antydning til rustflekker noen steder. Så jeg trur ikke du løper noen stor risk ved å la det være sånn.

Link to comment
Share on other sites

Alle sluttstykker er "vanlig ruststål". Jeg har pr. dags dato ikke sett et sluttstykke som ikke ruster. Og har aldri hørt om noen som er lageg i rustfritt. Så vidt meg bekjent duger ikke rustfritt som matriale i sluttstykke. Det er et seigere matriale og kniper om det brukes i rustfrie låskasser. Uten at jeg skal påstå noe. Dette er det folk som kan forklare bedre enn meg.

Man holder rusten uten problemer unna med litt olje.

Tror nok du skal glemme å boninga. Et slikt belegg vil garantert lage plunder i funksjoneringa. Det vil knipe og hindre en glatt funksjon ved bruk av sluttstykket.

Bruk heller en god olje og hvis du får noen flekker så tar du fint stålull uten såpe og dynker den inn i våpenolje.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hard chromed sluttstykket på min Mauser 98. :wink:

 

Det gir en hard og slitesterk overflate, og deretter ruster det garantert ikke mer.

 

 

Subjekt

 

Javel. Men sluttstykket fortsatt crom moly og ikke stainless steel.

Har du fått "guffa" 100% inne i sluttstykket også?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...