Jump to content

3006 fra raufoss


høggern

Recommended Posts

Jeg fikk nylig et parti Raufoss 3006.

De eldste patronene er merket 1951 og pakka er merket M2. Disse har en 152 grains kule og bladkrutt.

Det er også noe RA 1952, RA 1953, AYR 1954 og 1955. Alle disse er likedan.

 

I tillegg er det noe kroneammo, noe er i ladeklips i militære pakker som er merket M2F1 og 1963(tror jeg det var på pakka), og noe i sivile krone pakker, de er merket med lot nr og ikke årstall.

 

Er det noe av dette som er korrosivt (alll 50 tallsammoen regner jeg med), og er det noe her som ikke bør skytes? Kroneammoen tenkte jeg å åpne opp og se hvordan det har gått med kruttet på. Eventuelt kan jo kulene brukes. :) 

 

Noen som har tanker erfaringer eller meninger om dette (dette er jo et diskusjonsforum så fyr i veg)

Link to comment
Share on other sites

Har opplevd mye hylsesprekk på tidlig 50talls RA så det skyter jeg ikke lenger. Men er det nyere enn 55 er det rustfriehetter på RA ammo :)

 

Så skyt og vær glad med kronepatronene om de ikke har blitt "sure" og det fra 60tallet. Skal du bruke de fra 50tallet så bruk briller og ei rifle du ikke er så glad i. Jeg måtte ha ny ekstraktor på min da jeg fikk ei hylse som revnet fra munning til tennhette :(

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...