Jump to content

Ny fersk jeger/skytter på forumet


JEEB

Recommended Posts

Hei alle sammen

 

Da ville jeg presentere meg. Har lest en hel del på forumet så langt, men har ikke gått til innkjøp av våpen før nå.

Har allerede kjøpt en Marlin 795 og en Remmington 700 ADL .308 win. (begge to fikk jeg veldig billig, så litt impulskjøp var det)

 

Skal nå gå til innkjøp av det jeg egentlig skulle kjøpe først, nemlig en hagle.

 

Har bestemt meg for O/U i kaliber 12.

Jeg er 187 høy, så de haglene jeg har prøvd er muligens litt for korte for min del. Så blandt annet på en Bettinsoli og Franchi Diamond, men Franchien var for kort, og Bettinsollien var for dyr (brukt våpen)

Fikk bank av en Baikal på banen, så denne passet meg heller ikke. 

 

Har fått prøvd en del forskjellig på bane og i butikk og den som har passet meg best er en Churchill 206. Denne passet meg ganske bra (ikke prøvd på bane enda) og prisen er grei for min del.

 

Noen som har formening om haglen så hadde jeg satt pris på det, var ikke så fryktelig mye å lese om den på forumet i motsetning til f.eks 700`en.

Håper å høre ifra dere som har vært her en stund, og som har meninger om det meste 9_9

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men det er mye fokus på utstyr her på Kammeret. Ser du "fikk bank av en Baikal". En venn av meg blir av og til invitert med på banen av ivrige lerdueskyttere. Da får han låne et Baikal klubbvåpen. Hittil har han slått dem hver gang. Tror det er mest å hente på å fokusere på skyting og skytteren. (Sorry, kunne bare ikke dy meg)

Link to comment
Share on other sites

Fikk nok bank av Baikalen pga den var for kort, gikk greit med enkeltskudd, men når jeg skulle følge opp med skudd nr 2 så lå hagla lengre ned mot bicepsen.

Eneste haglen dette har skjedd med, men traff forsåvidt greit med den, så var ikke så veldig ofte jeg måtte ha raske oppfølgingskudd.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

En for kort kolbe er nå ganske kurant å få gjort noe med, det fikser du lett selv med mellomlegg som kjøpes eller "egenprodusert" av tex papp som klippes til og forsegles med elektriker-tape.

 

"Hagla ned mot biceps",.. ja da får man "bank" :smile: .- Kort kolbe eller ikke så er det vel mest deg selv du må skylde på her.- Om kolben er MYE for kort slår du derimot tommelen i nesa, både i anlegget og ved skyting.

Jeg er omtrent i din lengde (189-190) og kolbene på mine hagler måler 35-35,5 cm.

 

Se deg om etter en pent brukt kvalitetshagle,.. jeg ville nok ev heller vurdert den Franchi'n fremfor Bettinosoli (bare ytre stæsj), - men ellers en fint brukt Beretta 686 eller Browning, og du har våpen for livet, også Miroku eller Winchester 101 som begge er kvalitetsvåpen som ofte går for en rimelig penge.

 

Det er ofte sånn at en hagle man liker, pussig nok passer bra også :grin:,.. men det viser seg like ofte at det kun var bare i butikken. - Men som sagt, en liten justering/tilpassing av kolbe, klarer man ofte av selv. Hva som behøver gjøres finner man selv ut av etter noen turer på skytebanen og etter noen hundre skudd.

 

Gløm den Churchill !!

Lykke til

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nese og leppe fikk litt bank de og når vi brukte Baikalen. Han jeg skøyt med slo leppa så hardt at han begynte å blø i leppa.

 

Hvorfor mener du at jeg bør glemme Churchillen? Ser de reklamerer med at det er en av norges mest solgte hagle, og finner ikke noe negativt om den

Link to comment
Share on other sites

Churchillen er nok helt grei den. Om den er mest solgt i Norge eller ikke skal jeg ikke mene mye om, men vil påstå at om man finner en god gammel hagle på finn.no eller lignende, så får man et grommere våpen til samme pris som nye. Påstanden jo eldre jo bedre er ikke mye feil. En god gammal Merkel eller Browning B25 er vesentlig grommere enn ei ny hagle til ganske mange tusinger. Er man heldig kan man snuble over slike for pent under ti tusen spenn. Kjøpte en Merkel 200 i fjor, for fem tusen riksdaler. Kosta på den like mye i oppussing, og har så ei hagle som funker som bara det, og man kan være stolt av. 

Link to comment
Share on other sites

Spørs hva man krever av sitt våpen.- Churchill (og andre i denne prisklassen), smeller vel også når man drar i avtrykker,.. nesten alltid.

Man får det man betaler for,- og 6000.-kr er ca en 1/4 del av hva en Beretta eller Browning koster,.. nye!

 

Jeg ville i stedet bruke litt tid på å lete og bruke pengene på et brukt kvalitetsvåpen, som du kanskje beholder hele din jegerkarriere.

Link to comment
Share on other sites

På 24.5.2017 den 11.55, JEEB skrev:

Fikk nok bank av Baikalen pga den var for kort, gikk greit med enkeltskudd, men når jeg skulle følge opp med skudd nr 2 så lå hagla lengre ned mot bicepsen.

Vil ikke påstå jeg er noen ekspert på hagle, heller ingen baneskytter med de våpnene. Til tross for, at jeg trener litt på bane også.

 

Men helt fra 11-12 års alder, da jeg skjøt de første hagleskudd, lærte jeg hvor kolben skulle ligge. Får du kolben ned på bicepsen, er det nok du som trenger mer bevist tørrtrening og fokus på hvor kolben skal være! Ingen unskyldning om oppfølgene skudd. :( Presset mot skuldermusklen skal være konstant!

 

At folk slår seg (også på feil sted), har da kun med manglende riktig trening å gjøre og ikke med hagla. Passe press mot skulderen, så gjør ikke dette vondt noe sted, selv for tenåringer. Selv korte kolber går ann å bruke, bare å forflytte handa på fortreet lengere ut, så går det bra. Ikke ideelt, men ok. Værre er det hvis kolben er for lang. :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar, setter pris på det :)

 

At jeg holder haglen feil er ikke utenkelig, det er faktisk ganske sannsynlig, har ikke hatt mange skuddene på bane enda, men har kun opplevd at der er vondt å skyte med hagle når jeg skyter med baikalen, derfor jeg tenkte at det var dårlig passform/feil lengde. 

Skal opp og teste ut litt mer, og har avtalt med en kompis som har vært instruktør på haglebanen om han kan være med og vise litt. Greit å få det inn riktig med en gang :)

Link to comment
Share on other sites

Få litt hjelp av noen som kan litt om tilpassing av hagle, spiller ingen rolle hvor dyr og flott den er hvis den ikke passer.

Riktig lengde og høyde på kolben gjør det enklere å montere riktig når du skyter.

Du kommer langt med feks Altay Classic II til rundt 10 tusen ny. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk testet ut Churchillen i går og må si jeg er meget fornøyd. En av de bedre haglene jeg har prøvd så langt.

Eneste som jeg ikke likte er at den er veldig vanskelig å lukke, jeg har skadet håndleddet mitt, så jeg måtte knekke den igjen med hjelp av foten. De andre som prøvde den klarte det greit, men den er fremdeles veldig tung. Regner med dette blir bedre etterhvert da det er en helt ny hagle. Andre tingen er at ejectorene er supertrimmet xD, haglen kastet hylsene altfor langt syns jeg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...