Jump to content

Praktisk rifle: Noen hensikt med rails på forskjeftet?


PraktiskCTR

Recommended Posts

Driver å spesifiserer ei rifle fra practac for tiden, foreløpig bestemt meg for pakkeløsningen deres som heter Open Level 2. Det eneste jeg kan se denne mangler i forhold til de mer opphora eksemplarene som finnes der ute er rails på forskjeftet... er dette noe jeg kommer til å savne, evt. til hvilket bruk?

 

Andre ting jeg burde ha på denne rifla som er hendige? Evt. ting i pakkeløsningen som burde vurderes byttet?

 

Foreløpig spec:

Åpen klasse Level 2

1 stk Bushmaster V-Match 20"

3 stk 30 skudds magasiner

1 stk JM comp

1 stk Trijicon Accupoint 1,25 - 4 kikkert/Amber

1 stk LaRue LT-139 montarsje

1 stk Harris 2-fot

JP avtrekk

Ace kolbe

A-Tec 5.56 Lyddemper

Link to comment
Share on other sites

Driver å spesifiserer ei rifle fra practac for tiden, foreløpig bestemt meg for pakkeløsningen deres som heter Open Level 2. Det eneste jeg kan se denne mangler i forhold til de mer opphora eksemplarene som finnes der ute er rails på forskjeftet... er dette noe jeg kommer til å savne, evt. til hvilket bruk?

 

Andre ting jeg burde ha på denne rifla som er hendige? Evt. ting i pakkeløsningen som burde vurderes byttet?

 

Foreløpig spec:

Åpen klasse Level 2

1 stk Bushmaster V-Match 20"

3 stk 30 skudds magasiner

1 stk JM comp

1 stk Trijicon Accupoint 1,25 - 4 kikkert/Amber

1 stk LaRue LT-139 montarsje

1 stk Harris 2-fot

JP avtrekk

Ace kolbe

A-Tec 5.56 Lyddemper

 

Den mangler ikke rails, for det er helt unødvendig

 

Personlig ville jeg hatt en annen comp, og kanskje en Meopta kikkert(er vel ca samme pris)

Link to comment
Share on other sites

Rails på forskjeftet er jo greit å ha, da kan du feste tofot, frontgrip, etc med hurtigmontasjer, jeeg synes at løpet og det originale forskjeftet blir litt varmt ved litt intens treningskyting, så jeg kjøpte yankey hill forskjefte med god lufting, det hjalp på tempen, men vet ikke om det sparer løpet på noen måte da.

 

Hvis en ser på hva gutta i den norske "supersquaden" på nordisk rifle på heistadmoen brukte så gikk det mye i JP sine forskjefter: http://www.jprifles.com/1.4.4.php uten at det gjør gud og hvermann til norgesmester for det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Glem rails, gir ingen konkurransemessig fordel og er vondt å holde i.

 

Personlig har jeg "bare" standardforskjefter på riflene mine.

 

Ser ut som en bra konfigurasjon du har skaffet deg, hadde ikke giddet endre noe på den. Skal du ha det absolutt beste, så hadde du satt på en Zeiss Variopoint på toppen med montasje for ekstra prikk (Docter eller J-Point), men det koster.

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg kan se for meg kunne vært en rail ca 30-45 grader ut fra vertikalen (12 o'clock) for å feste et evt. rødpunkt sikte på etterhvert... men de nye v-match forskjeftene har jo ventilering så det gå kanskje ann å feste en rail der på noe vis?

 

Vertikalt grep foran aner jeg ikke om jeg kommer til å like eller ikke så jeg begynner uten, men dette kunne det jo vært kjekt å feste med rails... Ønsker ikke å øke prisen på den rifla spesiellt mye med en gang, må ha litt penger igjen til ammunisjon også :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt endel med originalt forskjefte i begynnelsen, da tok jeg å gjenget opp et hull nede helt foran med en bolt som ble tilpasset til å ta imot harris tofot, funket helt fint det.

 

Når det gjelder JP vtec forskjefter så kan du feste rails etter behov på de.

 

Skal du ha jpoint eller docter på så kan du kjøpe en adapter for denne til å sette på LARue kikkertsiktemontasjen du nevner, da får du en veldig strømlinjeformet og fin dobbeltmontasje for optikk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt endel med originalt forskjefte i begynnelsen, da tok jeg å gjenget opp et hull nede helt foran med en bolt som ble tilpasset til å ta imot harris tofot, funket helt fint det.

 

Når det gjelder JP vtec forskjefter så kan du feste rails etter behov på de.

 

Det er nok løsningen. Da har man et godt forskjefte å holde i, samt at man kan montere ting

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder JP vtec forskjefter så kan du feste rails etter behov på de.

 

Jepp, de kan anbefales. Eller om du er litt nevenyttig, så er det ikke noe problem å feste rails på originalforskjefter selv heller.

 

Skal du ha jpoint eller docter på så kan du kjøpe en adapter for denne til å sette på LARue kikkertsiktemontasjen du nevner, da får du en veldig strømlinjeformet og fin dobbeltmontasje for optikk.

 

Har denne selv. Anbefales på det sterkeste, utrolig elegant løsning for montering av prikk.

Link to comment
Share on other sites

Var jeg deg, brukte jeg pengene på ammo.

 

Nytteverdien i ett ekstra rødpungtsikte klarer du uansett ikke å ta ut før du nærmer deg ti på topp på NM.

Det ser kanskje tøft ut, men det gir deg helt nye og fantastiske muligheter til å gjøre tekniske feil, opp til et ganske høgt nivå er det rett og slett ikke nødvendig.

 

Når du har skutt ett års tid og vært med litt rundt kan du begynne å tenke på hva du vil vurdere å putte på børsa av mere stash.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder JP vtec forskjefter så kan du feste rails etter behov på de.

 

Jepp, de kan anbefales. Eller om du er litt nevenyttig, så er det ikke noe problem å feste rails på originalforskjefter selv heller.

 

Skal du ha jpoint eller docter på så kan du kjøpe en adapter for denne til å sette på LARue kikkertsiktemontasjen du nevner, da får du en veldig strømlinjeformet og fin dobbeltmontasje for optikk.

 

Har denne selv. Anbefales på det sterkeste, utrolig elegant løsning for montering av prikk.

 

Eller man kan bruke denne montasjen for å sette på en ekstra JPoint http://www.mattburkett.com/index.php?pa ... &Itemid=28

 

Jeg foretrekker den

Link to comment
Share on other sites

Når du har skutt ett års tid og vært med litt rundt kan du begynne å tenke på hva du vil vurdere å putte på børsa av mere stash.

Tror jeg følger denne anbefalingen. Så lenge disse tingene er mulig å ettermontere når et evt. behov dukker opp så tror jeg oppsettet slik det ser ut nå vil være en meget god start.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder JP vtec forskjefter så kan du feste rails etter behov på de.

 

Jepp, de kan anbefales. Eller om du er litt nevenyttig, så er det ikke noe problem å feste rails på originalforskjefter selv heller.

 

Skal du ha jpoint eller docter på så kan du kjøpe en adapter for denne til å sette på LARue kikkertsiktemontasjen du nevner, da får du en veldig strømlinjeformet og fin dobbeltmontasje for optikk.

 

Har denne selv. Anbefales på det sterkeste, utrolig elegant løsning for montering av prikk.

 

 

Eller man kan bruke løsningen TNVC har kommet opp med.

 

http://www.tacticalgunfan.com/index.php ... &Itemid=70

 

 

Fyldig repotasje og test i nyeste utgaven av Shotgun News.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder JP vtec forskjefter så kan du feste rails etter behov på de.

 

Jepp, de kan anbefales. Eller om du er litt nevenyttig, så er det ikke noe problem å feste rails på originalforskjefter selv heller.

 

Skal du ha jpoint eller docter på så kan du kjøpe en adapter for denne til å sette på LARue kikkertsiktemontasjen du nevner, da får du en veldig strømlinjeformet og fin dobbeltmontasje for optikk.

 

Har denne selv. Anbefales på det sterkeste, utrolig elegant løsning for montering av prikk.

 

 

Eller man kan bruke løsningen TNVC har kommet opp med.

 

http://www.tacticalgunfan.com/index.php ... &Itemid=70

 

 

Fyldig repotasje og test i nyeste utgaven av Shotgun News.

 

Det er litt smak og behag. Jeg har teste både å ha rødpunkt på fortreet, og bak på railen. For min del var det best å ha den langt bak. "Skjermen" ble "større" da

Link to comment
Share on other sites

Forskjefter er rimelig enkle å bytte i etterkant regner jeg med, altså man trenger ikke spesielle verktøy for å løsne/feste disse?

 

Pusler fortsatt med tanken på å sette på en slik for fremtidig bruk...:

http://www.websitefolder.net/practac/art-8.asp?id=137&iPageID=31

 

Eller eventuellt bestille et JP forskjefte...

 

Du må vel ha noe spesialverktøy for å skifte fortre ja. Ivertfall i de fleste tilfeller.

Mutteren som holder på plass løpet, kan være forskjellig fra fortre til fortre

Link to comment
Share on other sites

I de fleste tilfeller så holder det med en oljefilteravdrager med gummirem fra biltema, men jeg bytta forskjefter på 4 AR15 i klubben vår, de 3 føsrte gikk greit, på den 4. så røyk reima, da satt den originale forskjefte innfestingen for hardt. Siden du tenker på kjøpe yankey hill forskjefte (jeg har det) så har nok practac original verktøy til dette bruket. Skal du skifte selv så kjøp også adapter for å spenne uppern fast med så den ikke blir dratt skjev.

Link to comment
Share on other sites

Gå på biltema og kjøp ei grei rørtang.

Få tak i en lærbit hos skomaker etc. , receiver block til skrustikka og en ar-15 multitool.

Dor-sett kan også være kjekt å ha til forskjellige moddinger på børsa.

Bushmaster fortre skrus av helt enkelt mot klokka når du står mot munningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...