Jump to content

Hjort i stålos.(Sage skalle)


tulling

Recommended Posts

Var på elgjakt før helga,dro ut med yngste bikkja. Ho gjorde eit par skikkelige søk på rundt 20 min. Plutseleg forsvant ho frå astron, blinka berre eit spmålstegn der ho sist var lokalisert :( Så var det nå berre å rangle rundt innpå kjøln å prøve få inn signal, og etter et par timer så var det plutseleg kontakt att, og så ut til å stå i ro på samme stelle. Så da funkla det nok håp om stålos i mine auger :) Men før jeg får kommet nær nok serdet ut til at bikkja dreg av stad i stor fart :( Men nå har jeg trava så langt at avgjørelse om kaffevarme og mat er enkel og ta. Noe som ser ut til å være lurt da bikkja er tilbake hos meg etter ca 45min. Ho får litt energifor(Trolls røde boks) Før vi begynner eftas økta. Da jeg slipper dreg ho rett ut iverste bratta i heile terrenget, og 1,3 km unna blir det ståendes rolig, syns jeg kan ane en los? Jeg tusler litt nærmere og joda her klinger det velkjent jämthundmål. Så da er det bare å ta frem kaffekokern og ta livet med ro mens elgen får roe seg litt :D Etter en time så har ikke bikkja flyttet seg mer enn 10m så jeg tenker at den begynner å bli moden, og begynner å gå på losen, når jeg kommer så nær at innpåstillinga begynner så er det fryktelig bratt og jeg sier til meg selv at her skyter du faan ikke annet en kalv. Ser på peilern at jeg er ca 80 m unna. Har ei lita flate i terrenget foran meg, og skjønner at losen må stå nefor der. Kommer meg utpå kanten og ser etter elgen, ser halen på bikkja som vinker kvit og glad mot meg men losens taktfaste "kom hit,kom hit" jomer i berget. Da ser jeg den, ikke alltid man forutser hva som skal stå i losen, En stor fin kronhjort er det. Jeg legger raudprikken på bogen og klemmer forsiktig til, ser hvordan den rykkes sidelengs før den får igjenn balansen og holder seg på beina enda noen sekunder før den deiser overende.

Heldig å ha en sånn på kvota når det først dukker opp en mulighet :mrgreen: Er mye skryt å få for Pia også nå. Og far må virkelig sette seg ned og nyte synet noen minutter før jeg husker kameraet i sekken. Så bilder har jeg, men legge dem inn her får jeg ikke til :(

 

Men det jeg egentlig lurte på: har noen skisse på hvor man sager hjorteskallen? Er det likt som på elg? Har da aldri skutt en sånn før.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Først vil jeg si at jeg ikke har skutt kronhjort (enda :D ) så ikke noe godt svar fra meg på sagingen......men jeg ville bare gratulere med fint dyr (venter i spenning på bilde) og en flott dag i skogen.

Skikkelig fin jakt det der!

Link to comment
Share on other sites

Bildet i artikkelen ovenfor er jo helt feil!!! :roll: nesebein skal det være med og kappes rett un :mrgreen: der nederste øyebue!!mao det skal legges ett snitt rett i underkant av øyebuen slik at det blir som en stor u opp ned!!

 

Bildet viser ett av fire alternative snitt. Hvis man går inn på linken og går til bilde nr 2 vises dette.

 

Hilsen Kristoffer

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...