Jump to content

Noen nybegynnerspørsmål


pudding

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg er ferdig med sikkerhetskurset og skal begynne aktivt å skyte. Er en veldig artig sport syns jeg.

Men alt nytt betyr også en del spørsmål. Har lest meg til en del, men har to spørsmål som står igjen.

 

* Når samme pistol kan benytte 9mm og andre kaliber (ref, vingevaapen.no), betyr det at en og samme pistol spiser flere typer ammo kaliber, eller at pistolen kommer i forskjellige utforminger - for å kunne håndtere kaliberet som er kjøpt inn.

 

* Er det lov å kjøpe tilbehør til en pistol før en har de påkrevde min. 6 mnd i klubb? Jeg spør, da jeg ønsker å gi en kompis en julegave som er opp i mot hans hobby. Men jeg er ikke ferdig med mine 6mnd. Jeg tenker da på f.eks sikter, hylser, og andre typer tilbehør.

 

Takk for hjelp

-- pudding

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til forumet.

 

* Når samme pistol kan benytte 9mm og andre kaliber (ref, vingevaapen.no), betyr det at en og samme pistol spiser flere typer ammo kaliber, eller at pistolen kommer i forskjellige utforminger - for å kunne håndtere kaliberet som er kjøpt inn.

 

Her er jeg usikker på hva du mener? En 9mm kan kun skyte 9mm. Du kan til noen pistoler kjøpe flere løp/komplette topper og skyte flere kalibre med samme ramme (bunndel).

 

Er det lov å kjøpe tilbehør til en pistol før en har de påkrevde min. 6 mnd i klubb?

 

Kjøp i vei. Sikter, hylstre, magasiner osv. er ikke registreringspliktige og alle kan kjøpe.

 

Lykke til som pistolskytter, det er en fin hobby :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

spm 1: Flere pistoler lages i forskjellige kalibre, f.eks. 9 mm, .38 super, .40 og .45, men kjøper du 9 mm-utgaven, må du bruke 9 mm patroner, ingen av de andre passer. Eller du kan kjøpe .22-pistol som også lages i .32-utgave, f.eks. Walther GSP som er brukt i mange år og som det sikkert er mange av å få kjøpt brukt. Mange av disse har også ombyggingssett, dvs. de bruker samme ramme, men forskjellig sleide/løp og magasin.

 

 

spm 2: Sikter og hylser selges fritt og du behøver ikke søke om ervervstillatelse. Det er stort sett hele våpen, løp/låskasser og ammunisjon, tennhetter/kuler/krutt det må søkes om.

 

Lykke til, skyting og våpen er gøy !!

 

Hei,

 

Jeg er ferdig med sikkerhetskurset og skal begynne aktivt å skyte. Er en veldig artig sport syns jeg.

Men alt nytt betyr også en del spørsmål. Har lest meg til en del, men har to spørsmål som står igjen.

 

* Når samme pistol kan benytte 9mm og andre kaliber (ref, vingevaapen.no), betyr det at en og samme pistol spiser flere typer ammo kaliber, eller at pistolen kommer i forskjellige utforminger - for å kunne håndtere kaliberet som er kjøpt inn.

 

* Er det lov å kjøpe tilbehør til en pistol før en har de påkrevde min. 6 mnd i klubb? Jeg spør, da jeg ønsker å gi en kompis en julegave som er opp i mot hans hobby. Men jeg er ikke ferdig med mine 6mnd. Jeg tenker da på f.eks sikter, hylser, og andre typer tilbehør.

 

Takk for hjelp

-- pudding

Link to comment
Share on other sites

Hei,

spm 2: Sikter og hylser selges fritt og du behøver ikke søke om ervervstillatelse. Det er stort sett hele våpen, løp/låskasser og ammunisjon, tennhetter/kuler/krutt det må søkes om.

 

Må man ha tillatelse til å kjøpe kuler og krutt? Og hetter? Min forståelse av loven er at ammo i "løse deler" kan erverves fritt, mens "ferdig ammo" krever våpenkort. Kuler jo bare klumper med bly? Hva om jeg kjøper bly og støpetang da? Jeg har hørt at det er ulik praksis på dette hos forhandlere, noen krever det våpeknkort - og andre ikke - på ulike produkter..

 

Noen som KAN regelverket på dette?

 

Grey Ghost

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...