Jump to content

6,5x55 dier. Hvilke?


mgulb

Recommended Posts

Hei.

Er helt fersk så trenger litt hjelp. Har kjøpt meg presse, men trenger og kjøpe med dier. Når jeg kikker hos hjemmelading er det så stort utvalg. Hvilke dier trenger jeg, og hva er forskjellen på de forskjellige? Har skjønt at du har noen som helpresser, noen neck sizer, og noen setter i kulen. Men så har du collet dier og fabric shrimp, hva gjør disse forskjellig fra de andre?

 

på forhånd takk:)

Link to comment
Share on other sites

Full sizer-dia presser hele hylsa slik at den kan passe i flere kammer av samme type. Denne trenger du hvis du plukker hylser på banen e.l. Noen bruker kun dette. Her må hylsene smøres på kropp og hals.

Neck sizer-dia tar kun hylsehalsen og krever at du har skutt hylsa i kammeret du lader til. Her finnes det "smørefrie" og andre typer.

Seater die setter i kule etter ønsket dybde. Ingen smøring her ?

Det er disse tre du som oftest benytter som nybegynner ( og erfaren ), så sant det ikke er til noe meget spesielt du skal lade.

De fleste sett duger, men personlig har jeg en forkjærlighet for Forster/Bonanza.

Jeg ville anbefalt å begynne med et 2-die det med en seater-die og en full sizer-die.

For eks. denne,  så sant du ikke trenger crimp ( hovedsaklig enkelte jaktkuler ):

http://www.hjemmelading.no/65mmx55-swedish/scan/forster-65-mm-x-55-mauser/skan-2-die-sett

Du har mye igjen for å lese ladebøker og se instruksjonsvideoer fra annerkjente leverandører. Sikkerhet først. Ikke lek ekspert. Det er det ingen av oss som er. Noen har dessverre også fått lære ting den harde måten. Ikke bli en av de.

For eks. denne: oooops. Feil link. Dette vet jeg ikke hva er og den dustete Android dingser min vil ikke fjerne video. Skal fikse dette senere og komme med tett link

 

Edited by Batman123
Og ikke post videoer før man har sjekket link ?
Link to comment
Share on other sites

Crimp die er noe du styrer langt unna om du ikke er ekspert eller skyter magnumrifle som kan flytte kuler i patronene under rekyl. Trenger du den i 6.5x55 gjør du noe annet vesentlig feil.

Til oppstart er det full length sizer,/helpressedie og kuleisetterdie/ seater die du skal ha. De fins fra et par hundre kroner og opp til et par tusen minst, og de gjør bra nøyaktig det samme. Start med de rimeligere, og kjøp heller noen skikkelig fine noen når du ikke trenger å spørre lenger. Det er en viss forskjell på dem, men egentlig lite som du vil ha nytte til å begynne med.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

19 minutter siden, 1983 skrev:

Det er små forskjeller i toleranser på Scan og swed/mauser og krag om man skal ta det også med

Det er dette jeg har lest meg frem til, og som har fått meg til å lure. Hvorfor lager en produsent dier til både swed/mauser og skan hvis den praktiske bruken er lik?

Link to comment
Share on other sites

For å selge til folk som tror de må ha det. Men det FINS rifler kamret i SE, som har så trange kammer at de rommeste (alle er jo laget inenfor toleranser, ikke 100% like) SKAN-diene ikke kan helpresse hylser skutt i et annet kammer nok. Dette er heldigvis sjelden, men det genererer en tråd her inne av og til, og jeg kjenner til noen få tilfeller.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Ikke erfaring, men slik det "skal" være, så er alle europeiske 6.5x55 jaktvåpen kamret i 6.5x55 SE. Det er / skal være bare Sauer 200STR som er SKAN, og knapt nok det. så de fleste, om ikke alle er igrunnen best tjent med SE-dier.

Toleransene overlapper jo, så det er ike store forskjellen. Den viktigste er at SKAN tåler 56mm hylselengde, dvs. en "trenger" i teorien aldri å trimme hylsene. Det fungerer til DFS-skyting, og det meste, men til f.eks. langholdsskyting får en lett høy ES om en ikke trimmer, og mister presisjon på langt hold = fordelen er tapt.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...