Jump to content

Molot vepr Pioneer


TaueBill

Recommended Posts

Det har vært våpenembargo mot Russland siden Ukraina-konflikten tidlig i 2014, så ingen nye Molot våpen har ankommet landet de siste 3-4 årene.

Og selv om den foreløpig bare varer til 31. juli 2017, så er det god grunn til å tro at den blir forlenget.

https://www.sipri.org/databases/embargoes/eu_arms_embargoes/Russia/EU-embargo-on-Russia

 

 

Edited by toor
Link to comment
Share on other sites

@toor

Sitat

Det har vært våpenembargo mot Russland

Trodde ikke Molot var en av firmaene som det var embargo på, men mye mulig.

 

@SofaBamse

Sitat

Jeg tror ærlig talt ikke at Vepr uten helstokk kommer til å være en god idé her på berget i overskuelig fremtid med mindre du har et brennende ønske om å havne på en eller annen (eller flere) lister. Skummelt, må vite.

Trodde vi i 2017 og i politisk korrekthetens ånd ikke forhåndsdømte utelukkende på utseende:P.

Ville blitt lettere å tilpasse børsa mellom 2 skyttere (familie) vis en slapp å bedde mellom 2 forskjellige trestokker.

F.eks med en 6 punkts innsyvbar stokk.

Magasinene til Molot Vepr er jo svindyre og sjeldne.

Og rene AK magasiner kan ikke benyttes i Molot'n, pga molotens sine magasiner har en "innebygget" bullet guide, noe ak magasinene mangler.

Og som lovlydig borger:

Sitat

Under jakt på elg, hjort og rådyr er det ikke tillatt å bruke halvautomatisk rifle med mer enn tre skudd i magasinet og ett skudd i kammeret. Under jakt på eller felling av øvrige viltarter hvor det brukes halvautomatisk rifle er det ikke tillatt å bruke mer enn to skudd i magasinet og ett skudd i kammeret

§ 15.Våpen under jakt og felling

Børsa blir mindre skummel med 5 skudds magasin (min mening)

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at det er ulovlig, jeg sier bare at det vil være fare for å få børsa dømt på utseende av folk som potensielt kan sørge for at du ikke får ha børsa mer. Og om du prøver å motsette deg slike bestemmelser gjennom å engasjere advokat så er der jo også en sjanse for at resten av skapet ryker. Ustabile folk som vil krangle for å beholde skumle våpen kan vi jo ikke ha.

Merk, jeg sier ikke at det er verken bra eller greit at det er slik, men hva jeg mener hjelper så sørgelig lite...

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, TaueBill skrev:

Trodde ikke Molot var en av firmaene som det var embargo på, men mye mulig.

Er nok det - ble bekreftet av importør da jeg forsøkte å skaffe en ny for noen år siden.
Endte opp med å måtte ty til finn.no.

Nå er jeg for øvrig ikke sikker på om Vepr modellen med to-delt stokk du linker til faktisk
er en Pioneer heller (og dermed ikke type godkjent). Om du ser i oversikten så er både Super og Hunter designert med tilhørende benevnelser i listen, mens Pioneer ikke er nevnt. Videre - om du ser på importøren
sine hjemmesider ser det ut som Pioneer kommer med jaktstokk og ikke to-delt pistolgrep : http://artemisas.mamutweb.com/Shop/List/Rifle/2/1

6-punkts innskyvbar skyve vil uansett være en utfordring med Vepr sin meget spesielle
"reciever cut". Min Super kom med de de kaller "stepped reciever cut", som det ikke
finnes M4 adapter til i det hele tatt. Den ene konverteringen jeg har sett var gjort med sveiseapparat.

Om du ser på bildene fra importørs side ser du også at avtrekksmekanismen sitter lenger bak
på Pioneer og Hunter modellene, noe som kompliserer dette ytterligere.

Også er det dette med utseende, som Sofabamse er inne på - En innskyvbar 6-punkts kolbe
på en AK-plattform er ikke noe jeg hadde turt å gå på jakt med, så lenge forbudet mot dette diffuse og udefinerte begrepet "militær karakter" eksisterer. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kort og greit; embargoet tolkes strengere i norge enn f.eks usa. Norge er som kjent flinkere enn eu også. Du får ikke ny. Ikke baikalhagle heller.

Det er kun vepr med helstokk som er godkjent i norge. Du vil ikke ha noen todelt heller fordi det gir mye dårligere presisjon pga ikke frittliggende pipe.

Hva du eventuelt gjør med de godkjente i etterkant kan man diskutere opp og ned men egentlig så driter jeg i det. De har godkjent Garand i strid med viltloven (fordi den er militær halvauto) så det virker som de ikke bryr seg. Men norsk rettsvesen har funnet på mye rart i det siste bla. inndratt halvauto kjøpt før listene kom som er så å si identisk med det som står på lista. Så rådet fra meg er å uansett holde seg unna oppsnasi ungsnut i sersjantalderen uansett hva man driver med.

Link to comment
Share on other sites

@toor

Synd det med embargoen da.

Kan hende jeg har missforstått ang. pioneer, men trodde det var 2 modeller, en med sikring i avtrekkerbøyle og en med klassiske ak sikringen hvor avtrekker er montert lenger frem (tar jeg feil bøyer jeg meg i støvet)

Har sett både Artemis og jaktdepoet selger Vepr, så ville forhøre meg om det var fler littt mindre kjente som førte disse.

 

@ALLEogEnhver

Hva ang. utseende/funksjons debatten med militær karakter og ikke, er dette ett emne som får det til å bruse HEFTIG i blodet mitt.

Spesielt når man ikke ser på hva som er funksjonene til en våpen tiltenk militær bruk i konvensjonell krigføring (Hel auto, bajonett feste, 30+magasin, etc.)  kontra semi-automatiske jaktvåpen med lovfestede magasinbegrensninger til nettop jakt.

Og når man tillater personer som null faglig (eller hobby) kjennskap til våpen og som lar FØLELSER styre livet sitt i stede for logikk, bestemme hva som er farlig og ikke, sporer det av.

I tillegg til at den utdøende eldre garden våpeneiere, mangler så til de grader ryggrad til å støtte de litt mer moderne-våpen-entusiastene, fordi det ikke har treverk, utskjeringer og er i sære kalibre, står vi alene mot den uinformerte massen med livredde mennesker som ikke en gang vet hvilket kjønn de skal være. Eller om kjønnet  de velger er politisk korrekt nok for miljøet.

Beklager utbruddet, med jeg blir litt FOR engasjert. 

Men når de ikke vet/ser forskjell på våpnene i bildet f.eks. Og dømmer de likt.

Skulle de holdt kjeft, og latt bestemmelser og regler bli avgjort av fagfolk og skyttere.

 

diverse.jpg

Edited by TaueBill
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...