Jump to content

Zeiss Victory Diavari vs. Zeiss Conqest V6


matsb

Recommended Posts

Jeg har store problemer med å forstå hvordan man skal forbedre ytelsen til en Victory Diavari med en tilsvarende kikkert, enten det er V6/HT/Z6i/Z8i/etc, til praktisk jaktbruk. Svaret er nei.

Antagelig er det bedre å bruke pengene på en synstest og nye briller/kontaktlinser..

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Victory Diavari er et flott sikte, og skal man ha FFP retrikkel er saken grei da de fleste andre fokuserer på SFP i disse dager. Mye billigere å produsere bra SFP sikter...

Men skal man ha skikkelig lyspunkt retrikkel,  er HT, V6, V8 og Z8i veien å gå. Diavari er prikken for svær...

Swaro har kommet etter, Z8i har de fikset den svære dot'en når oransje punktet er skrudd av samt at diameter på punktet ligger på størrelse med Zeiss #60. Sammen med kompakt 30mm rør for 8x forstørrelse og naturlig farge balanse som ingen andre matcher, så er det løp og kjøp som gjelder. Vekten er mye lavere enn V8 også, krystallklar helt ut til kanten òg.

Skulle jeg hatt nytt sikte nå med unlimited funding, hadde det garantert blitt en Z8i. Mest for penga er V6 vanskelig å slå. V6 har fått FL glass, noe som gjør at den er klar helt ut til kanten, men paralakse justering er tatt vekk for å spare penger. Skal man ha det må man opp på V8 og Z8i.

Brukte en del timer på villmarksmessa for å teste optikk for å si det slik... Zeiss og Swarovski stilte mannsterke opp, men alle unntatt 1 på hver stand var av typen "Key account manager", dvs i praksis at de har svart belte i å snakke bullshit. Siden de ikke har peil overhodet, må de ha med seg en som virkelig kan optikk. Han er som regel lett å finne da han er kledd litt mer "casual". Styr unna de som ikke klarer å knappe dressjakka over magen samt unge jyplinger med brylkrem sleik og dyr dress, totalt "waste of time" å bruke tid på de.

Link to comment
Share on other sites

26 minutter siden, tornado skrev:

Victory Diavari er et flott sikte, og skal man ha FFP retrikkel er saken grei da de fleste andre fokuserer på SFP i disse dager. Mye billigere å produsere bra SFP sikter.

Her var det mye du ikke har fått med deg. Det er ikke billigere å lage sikter med retikkelet i andre billedplan. Hellet tvert i mot, da forandring av forstørrelsen vil gi treffpunksforandring om ikke mekanikken er superpresis.

Det er ikke fluorittglass alene som gjør at bildet er skarpt ut til kanten. Fluorittglass har lavere dispersjon, som gjør at et slikt linseelement gir mindre kromatiske aberasjoner, men hjelper ikke på andre brytningsfeil. Dessuten har fluorittglass lavere brytningsindeks, noe som gjør at man må bruke tykkere linser, som gir høyere vekt.

Det blir for dumt å påstå at de som jobber hos importørene, ikke har peiling. Selv om du skriver med overbevisning, avslører du at du har huller i kunnskapen selv. Representantene på messa har jeg snakket mye med, og de er helt åpne på hva de kan og ikke kan. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Du har rett, det er lettere å lage bra FFP kikkerter, stave kontrollen spilte meg et puss... MEN hovedgrunnen til at det er mer praktisk med SFP retrikkel når man har tatt steppet opp til 8x forstørrelse, er at ved FFP blir retrikkel for tykt ved full forstørrelse mens det blir knapt sebart ved laveste forstørrelse... 

Når folk som jobber daglig med optikk ikke klarer å fortelle meg mer enn det som står i katalogen, plasseres de korrekt i kategorien "null peil". Det at de har en økonomi utdanning er ikke grunn nok.

Det som er lettest å oppfatte for folk flest er skarphet, og kikkerter med et eller flere glass i FL kvalitet retter på dette. Termene du bruker er kjent for meg siden jeg jobber med linser, fiber og laser i produkt utvikling, men velger et lettere ordvalg for et bredere publikum.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, tornado skrev:

Diavari er prikken for svær...

Det spørs på bruken, jeg foretrekker stor prikk til raske skudd på storvilt.

 

1 time siden, tornado skrev:

Swaro har kommet etter, Z8i har de fikset den svære dot'en når oransje punktet er skrudd av samt at diameter på punktet ligger på størrelse med Zeiss

Er det 1-6x24 z6i du har sett i da? Den leveres med 4-i retikkel, det er som du beskriver med stor prikk enten du har lys på eller ikke. 4a-i retikkelet som du får i de større modellene er derimot det samme som i z8i... jeg henta en z8i 1,7-13,3x42 med flexchange retikkel i går, og retikkelet virker for meg å være helt likt å se i med lyset av som min z6i 2,5-15x56. 

Link to comment
Share on other sites

Zeiss og Swaro har annet rødpunkt retrikkel å få tak på for drivsiktene sine med større lyspunkt, så det er ikke noe problem. 

Så gjennom alle Z8i modellene, også den med 4A-iF drivjakt retrikkel, og synes punktet var mindre enn det jeg husker på andre Swaro modeller. Jeg liker bedre bildet i Swaro kikkerter, med allikevel ble Zeiss valgt pga bedre retrikkel. Per dags dato hadde jeg valgt Z8i 2-16x50, smekker sak med 8x zoom range i 30mm rør!

MEN du må få tak på en Zeiss HT eller Z4i, og sammenligne skumrings egenskaper mot Z8i! Det tror jeg flere er interessert i å høre om...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...