Jump to content

Langholds tråd for Finnmark


magnumsize

Recommended Posts

Har nettopp skaffet meg utstyr som er mer egna til langhold. Venter bare på at en kompis skal bruke hardoxplatene sine til noe fornuftig ;) Til nå har vi bare skutt på papp og det beste som kan sies om det er at det er god trim, spesielt om vinteren.

 

Har sjekket litt og det er ikke umulig med hold opp mot 950meter, og kanskje over kilometeren også. Da blir det mye trim ja!!

 

 

hardoxplater... :D

Link to comment
Share on other sites

Har syslet litt på langhold med en banesauer i 6.5*55. Har brukt 2 år på å skaffe komponenter og bygge opp en "kanon" i egnet kaliber til 800m +++???

Den ble ferdig i august 2007. Har ikke prøvd den lenger enn korte 400m enda, men det ser svært lovende ut.

I år ble det kun et par testskudd og storviltprøven :(:oops::oops:

Dette pga en ung Østlaika som trenger oppfølgning.

Har nettopp kjøpt inn siste komponent så nå er det bare å produsere skudd og trekke av.

Har flere muligheter til "baner" så langt øye kan se i indre Varanger. (over fastland, myr, fjord og vann) samt en 2-3 nedlagte millitære baner som tøyer opp til 1000m.

Link to comment
Share on other sites

Har flere muligheter til "baner" så langt øye kan se i indre Varanger. (over fastland, myr, fjord og vann) samt en 2-3 nedlagte millitære baner som tøyer opp til 1000m.

Høres artig ut det, når kan vi komme og prøve...?

Fint viss det e bilvei i skytefeltet. Ellers så kan man jo alltid bruke snescooter om vintern. Hvis man finn ett høvelig vann og skyte over...

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp skaffet meg utstyr som er mer egna til langhold. Venter bare på at en kompis skal bruke hardoxplatene sine til noe fornuftig ;) Til nå har vi bare skutt på papp og det beste som kan sies om det er at det er god trim, spesielt om vinteren.

 

Har sjekket litt og det er ikke umulig med hold opp mot 950meter, og kanskje over kilometeren også. Da blir det mye trim ja!!

 

 

hardoxplater... :D

 

Steve, hvis svigerbroren din får en finger med i jobben med å hugge Murmansk så må du tigge litt panserstål :)

Link to comment
Share on other sites

Har flere muligheter til "baner" så langt øye kan se i indre Varanger. (over fastland, myr, fjord og vann) samt en 2-3 nedlagte millitære baner som tøyer opp til 1000m.

Høres artig ut det, når kan vi komme og prøve...?

Fint viss det e bilvei i skytefeltet. Ellers så kan man jo alltid bruke snescooter om vintern. Hvis man finn ett høvelig vann og skyte over...

 

Det var nok redfox og ikke jeg som lovte baner så langt man kan se :)

Ikke forde, vi har da plass nok og på vinteren skulle det ikke være umulig å få til noe med scooter som transportmiddel.

På sommerstid er det jo en fordel med bilvei i allefall i den ene enden av skytebanen...

Link to comment
Share on other sites

Har flere muligheter til "baner" så langt øye kan se i indre Varanger. (over fastland, myr, fjord og vann) samt en 2-3 nedlagte millitære baner som tøyer opp til 1000m.

Høres artig ut det, når kan vi komme og prøve...?

Fint viss det e bilvei i skytefeltet. Ellers så kan man jo alltid bruke snescooter om vintern. Hvis man finn ett høvelig vann og skyte over...

 

Det var nok redfox og ikke jeg som lovte baner så langt man kan se :)

Ikke forde, vi har da plass nok og på vinteren skulle det ikke være umulig å få til noe med scooter som transportmiddel.

På sommerstid er det jo en fordel med bilvei i allefall i den ene enden av skytebanen...

 

Så langt øye kan se, ja. He, he.

Magnumsize, tror ikke det blir noe i år. Men vi er noen skyttere fra Sør-Varanger og Varangerbotn som har fabulert om en samling på langhold. Håper på april-juni neste år.

Det er foreløbig mest løsprat. Men skytebanene i Varangerbotn, Neiden og Kirkenes kan brukes.

Varangerbotn er nok best pga muligheter til å kjøre ut til 800m. I Kirkesnes og Neiden blir det bæring og mye gåing.

I Kirkenes er det satt ut gonger ut til 700m.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Nå gutter - såvidt jeg kan observere herfra har sola atter kommet godt opp over horisonten i sør og de hvite viddene våre... Kanskje vi sku prøve å konkretisere planene om ett kammer-langholdstreff på ei egnet myr før mygga kommer å skygger for sola igjen?

Link to comment
Share on other sites

Har fått 20moa-skinna til Saueren, og venter nå på kikkert. 2 ukers påskeferie er bestillt.

Så hvis været tillater det er planen å teste på 1000m ++++ over islagt vann ila påska.

Så her er det bare å fyre opp scooteren og ta turen til Grense-jakobselv hvis noen har lyst å være med :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar i begynnelsen av april. Holder som sagt til ute i Grensen i påska, og der vet jeg ihvertfall om ett vann nær løypa som kan brukes, kanskje to, uten av man er til for stor sjenanse for så altfor mange..

Har ingen gonger, så baserer meg på papp. Her kan det jo også legges inn litt bålfyring og diverse også :)

 

Hvis dette blir for mye "chatting" i tråden, så er jeg tilgjengelig på PM.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Da er påskeferien over, og langholdsbanen er på god vei til å smelte vekk.

 

Fikk ikke skutt så mye som jeg håpet på grunnet varierende vær, men noen skudd fikk jeg da dratt avgårde.

 

normal_1000m_bane.JPG

Her er "baneanlegget for anledningen. 1000 meter fra der bildet er tatt fra til enden av bukta til høyre i bildet.

 

normal_1000m_bane_zoom.JPG

Close up, improviserte vindvimpler for hver hundrede meter.

 

normal_400m.JPG

2 skudd @ 400 meter

normal_500m.JPG

2 skudd @ 500 meter

normal_600m.JPG

2 skudd @ 600 meter

normal_1000m.JPG

3 skudd @ 1000 meter

 

Jeg skjøt bare 2skuddsserier på alle avstander under 1000 meter. Dette fordi jeg ikke primært var ute etter samlinger men verifisere klikktabell.

På 1000 meter skjøt jeg stort sett 3 skudd og noen 5 skuddsserier. Som regel satt det da 3 skudd mellom 10-15 cm. 4 skudd åpnet til ca 30 cm og skudd nr 5 gikk enten over eller under skiva. Dette har jeg en mistanke om kan skyldes variasjon i utgangshastighet. De fleste skuddene jeg kronograferte lå rundt 845 ms mens noen gikk opp godt opp på 50-tallet og noen et stykke ned på 30-tallet (Lapua fabrikkammo).

Samlingene fra 100-600m (skjøt ikke på 7-8-og 900m) var dog overraskende gode.

 

Skytestilling var liggende på reinskinn i snøen med tofot og beanbag under kolben.

 

Var helt genialt med snøscooter som transportmiddel. Jeg hadde målt opp banen til 1200 meter, men tiden strakk desverre ikke til.

Dette ga seriøs mersmak, og gjett om det skal skytes mer på lange hold i tiden framover :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser artig ut det der... :P:P:P

 

Nu har vi også vært på skytebanen, til Halkavarreskyterlag.

Med avstandsmåler og spotteskop va det en fornøyelse og plukke ut steiner i fra ca 480- 720 meter og skyte på.

Etter att vi va på gongen på 600 meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...