Jump to content

Trommle hylser med nye tennhetter


rolfmm

Recommended Posts

Jeg bruker ikke å tromle hylser med skarpe tennhetter.Tennhullskanalen fylles igjen med media og hettene kan ta skade av det.Det er sikkert en fare for at hetta går av også.

Når hylsene tromles med avskutt hette vil tenhetteutstøteren trykke ut media i hettekanalen med tennhetta og dette sikrer at hullet er åpent inn til kruttladningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tromlet hylser med isatt tennhette flere ganger, og det har ikke skjedd noe uønsket med det.

Fikk en haug med Berdan-hylser av en bekjent, med tennhetter. Men ikke rengjort. Da gikk de i trommelen. :)

 

I Berdan-hylsene er de to hullene ned til tennhetten så små at det neppe setter seg noe rensemedia nedi der.

Link to comment
Share on other sites

ALDRI TROMLE LADD AMMO

 

Faren er ikke i at det går av, men at kruttet sliper seg selv til et fint kruttstøv.

Dette støvet vil, mildt sagt, forandre brennhastighet og trykk noe ettertrykkelig (no pun intended) og har potensialet for og sprenge våpenet ditt på spektakulære måter som langt overgår feil eller for mye krutt.

Derfor:

 

ALDRI TROMLE LADD AMMO

Link to comment
Share on other sites

ALDRI TROMLE LADD AMMO

 

Faren er ikke i at det går av, men at kruttet sliper seg selv til et fint kruttstøv.

Dette støvet vil, mildt sagt, forandre brennhastighet og trykk noe ettertrykkelig (no pun intended) og har potensialet for og sprenge våpenet ditt på spektakulære måter som langt overgår feil eller for mye krutt.

Derfor:

 

ALDRI TROMLE LADD AMMO

 

dette er det vi blir fortalt i de fleste lærebøker, om det er en virkelig fare eller ikke er en diskusjon som har kommet opp her på forumet før.

Erik P hadde gjort noen eksperimenter med tromling av ferdigladd ammo, og funnet-ingenting.

hvis jeg ikke hsuker feil hadde han tromlet i timer, dager, flere dager, uten at han klarte å knuse noe krutt eller få noen skumle trykktegn.

Det har blitt nevnt at vihtavuori-kruttet vi vanligvis benytter har en overflatebehandling som beskytter kruttet mot denne friksjonsslitasjen, og at ikke alle andre krutt nødvendigvis har denne overflatebehandlingen.

altså, om du er eksperimentvillig, kjenner til risikoen dette teoretisk sett innebærer og mener at du VIRKELIG VET HVA DU DRIVER MED kan det være mulig å tromle ladd ammo.

om du følger de råd og retningslinjer som vanligvis settes opp her i verden, og ikke har tenkt å gjøre revolusjonerende eksperimenter, men heller holde deg på matta angående ting vi amatører egentlig forstår lite av i utgangspunktet(det jeg vet om hjemmelading er at jeg lite vet osv), bør du følge rådene og la vær å tromle ammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...