Jump to content

Moms ved import fra Sverige ?


Luske

Recommended Posts

Trenger litt hjelp med denne...

Har funnet ei brukanes rifle hos en velrenomert og kjent forhandler i Sverige.

Og ettersom jeg har forstått det så skal den Svenske momsen (mva) på 25% trekkes ifra av forhandler når varen selges ut fra landet, og den Norske momsen legges til når den tolles inn til norge.

 

Men det er ikke forhandleren i Sverige enig i, de nekter å trekke fra momsen, med den konsekvens at jeg må betale både Svensk og Norsk moms på våpenet, noe som gjør kjøpet urimelig dyrt.

De argumenterer med at det ikke er lukrativt for dem å trekke fra momsen .

Men momsen ser vel aldri de noe til ?

Den går vel rett til staten den ?

 

Har snakket med Toll & avgiftsdepartamentet, og de sier at de ikke tilbakebetaler noe moms, selv om moms er betalt i sverige.

Det samme sier Svenske aviftsdepartamentet.

 

Hva er rett i denne saken ?

Noen som har erfaring med sånt ?

Link to comment
Share on other sites

På sidene til vapex.se får du priser med mva hvis du går inn med det svenske flagget og priser uten mva hvis du går inn med det norske flagget.

Når de eksporterer sender de varene uten svensk mva.

 

Men de som ikke selger uten mva, eksporterer sikkert lite eller ingenting og mangler rutiner for å håndtere dette.

Link to comment
Share on other sites

Snakk med den svenske Tullen en gang til.

Dette er klippet fra diskusjon.no:

 

Mitt yndlingstema siden jeg ofte tar med varer fra Tyskland (EU) til Norge (utenfor EU)...

 

Den svenske forhandleren må utstede en s.k. eksport-faktura, gjerne på eller sammen med et spesielt skjema. Pa denne faktura må det stå ditt navn, bostedsadresse i Norge, ID-nr (pass-nr.). Selvfølgelig butikkens navn og adresse. Samt varespesifikasjon, pris og moms-beløpet.

 

Ved grenseovergangen mot Norge skal tollen bekrefte på denne faktura at varen faktiskt ble eksportert og at du er faktiskt personen som eksporterte den. Fakturan med bekreftelse fra tollen sender du tilbake til forhandleren i Sverige (ta kopi først!). Og siden skal forhandleren refundere den svenske momsen på ditt konto i Norge (minus evtl. ekspedisjons- og/eller bankavgifter).

Dette er den lovlige versjonen...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...