Jump to content

Felle med sms-varsling


Mikkel

Recommended Posts

Tenkte å benytte meg av all kunnskapen og kompetansen som finnes her på Kammeret, til å få noe tips til sms-varsling på feller. Det jeg har tenkt å prøve på er rett og slett muse/rottefeller som skal brukes i hus, butikker, lagre osv (med strøm-tilgang), som sender en sms til en mobiltelefon når de utløses.

 

Veit at noen har prøvd slike opplegg på reve-og gaupebåser med hell. Det at mine sms-feller skal brukes innendørs der det er strøm og mer temperert bør vel gjøre saken lettere.

 

Jeg ser for meg at klappfellene skal stå i bokser med hull gjennom, med fella plassert slik at den fungerer som en gjennomgangsfelle med tramputløsning. Når fella utløses, skal bevegelse, strømtilførsel eller andre ting gjøre at en sms blir sendt til et registrert telefonnummer, slik at bruker får beskjed om fangst.

 

Har i liknende tråder på Sluttstykket sett foreslått modifiserte mobiltelefoner og forskjellige tyverialarmer blitt foreslått, men alt dette materialet forsvant vel sammen med Sluttstykket.

 

Er det noen her som har noen gode tips, eller noen gode linker med mulig brukbare "duppedingser"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å bygge en helt fra scratch. Opplegget var at systemet mitt skulle trekke minimalt med støm og først starte opp telefonen når fella ble utløst. Det var mye styr og jeg fikk det ikke til å virke. Men kravene mine var redundant utløsning og 100% sikkerhet fra et lite batteri.

I stedet hadde jeg en langbølgesender som sendte når fella klappa igjen. Det funka hver gang.

Telefoner er jo kjent for å bli ustabile når de ligger ute i skogen en stund og da får en ikke beskjed når noe er feil.

 

Siden du ikke skal bruke det på feller du er lovpålagt å sjekke er det nok ikke så farlig og du har jo strøm nok. En enkel bryter på på en telefontast med hurtignummerfunksjon holder nok. Laderen kan du jo ha i et stikk og det å lodde ut en kontakt får du lett til.

Link to comment
Share on other sites

Veit at noen har prøvd slike opplegg på reve-og gaupebåser med hell. Det at mine sms-feller skal brukes innendørs der det er strøm og mer temperert bør vel gjøre saken lettere.

Det gjør det.

For det første gjør det ikke noe om teknikken svikter, du trenger ikke se etter rottefeller daglig, det andre er ordet "innendørs"

 

Jeg laget løsningen slik at "RING" knappen var kopplet(lodding på printplata der tasten er) til en kvikksølvbryter(fordi jeg hadde en, og kvikksølv fryser ikke) Du kan likegodt ha den til en klesklype med kontaktflater. Da skrev jeg inn en melding til meg selv; "Hei, jeg heter Mikkel, kom å hjelp meg ut av fella di"

Det eneste som manglet for at jeg skulle få den var...; "SEND", som mikkel sørget for selv.

 

Da slipper du å ringe som løsningen ovenfor, men dette er en mer bombesikker metode for utebruk. Hvis telefonen ringer ER det ikke noe rev i fella eller noe galt med teknikken. Hvis den ikke ringer er enten mikkel i båsen, eller så har noe sviktet.

Link to comment
Share on other sites

En enkel bryter på på en telefontast med hurtignummerfunksjon holder nok. Laderen kan du jo ha i et stikk og det å lodde ut en kontakt får du lett til.

 

Jeg har bygget er revevarsler på dette prinsippet. Det fungerer bra. En bevegelsessensor kortslutter to ledninger (som er koblet til printkortet i telefonen på hurtigtast #1) ved bevegelse.

Det "vanskelige" er at printkortet krever at 3 punkter kopples sammen, så det er tre ledninger som går ut av telefonen deretter er to av disse kopplet sammen. Jobben til sensoren er da å koble den tredje ledninga til de to andre.

Link to comment
Share on other sites

Telefoner er jo kjent for å bli ustabile når de ligger ute i skogen en stund og da får en ikke beskjed når noe er feil.

Min ombygde 5110 varte i 1 1/2 år ute i en plastpose. Tror nok eldre modeller tåler fukt og temeratursvingninger bedre enn nye mobiler. Et bilbatteri og mobillader gjorde at den kunne stå leeenge uten å bli utladet.

Link to comment
Share on other sites

Må bare ta en historie fra i fjor;

 

Fikk melding; "Mikkel i båsen etc" men før jeg rakk opp fikk jeg telefon fra en som sa at han "trodde" Politiet hadde beslaglagt båsen min... :shock:

Jeg ringte politiet for å spør meg fram, for Telefonen på fella(over fella) var vekk! De svarte at joda, den var beslaglagt, da de fikk tips om "professionell fangst av ulv", og etter utførelsen måtte det jo være MINST en felle til å fange en hel flokk ulver...Og med dette ble jeg kallt inn til avhør... :roll: Gadd ikke vente til avhøret, men kjørte sporenstreks ned og møtte en betjent som trodde han hadde gjort selve "miljøkriminalitetscoopet"

 

Etter en lang forklaring om hva dette dreide seg om, henvisning til regler om fangst, og i detalj om revebås i særdeleshet måtte han hente telefonen med kvikksølvbryteren...Etter øynene å dømme hadde han ennå minnene fra "leathal weapon 1" med Mel Gibson der de brukte mercuryswitches i bombene..., og da all tvil egentlig var satt til side prøvde han seg med et skudd i lufta...; "Men vet grunnegeren om denne avanserte fella? Har du lov til dette?"

 

"Neida", sa jeg i det jeg gikk ut av døra," jeg har satt den opp så skjult å hemmelig jeg kan, faktisk står den hele 1,5 meter fra veien hans, og siden den ikke er større enn 5mX1X1 meter, så tror jeg neppe han legger merke til den når han passerer forbi... :lol:

 

Så pass på folkens...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...