Jump to content

Hvilken Husqvarna modell er dette ?


Sportskytter

Recommended Posts

Hagle ombygd fra rifle på remington (husquarna) rollingblokk kasse. Kaliberet er litt uvanlig, da de fleste er kal 16 eller mindre. Egner seg nok best til svartkrutt og siden kasse vel er fra 1867 (om jeg ikke tar helt feil) så er den også registreringsfri. Lirr vannskelig å avgjøre om det er en fabrikk ombygging eller privat (av en eller annen lokal børsemaker) men jeg heller på det siste.

 

(Har du veldig lyst til å slege den kan jeg sikkert by 2500 kr for den, men det er muligens i den lavere enden av hva du eventuelt kan få for den)

Link to comment
Share on other sites

Har fått tips om at det er en mod. 12 eller 13 den har nikkelstål "gassdeksel" og teit i låsingen så den er vist godkjent for røyksvak ammo :)

Iflg denne listen http://www.skydevaaben.com/hvasno/info.xml så er den vist produsert i 1910 ?

Modell 12 og 13 står oppført som Single Barrel Shotguns her http://www.skydevaaben.com/allhvamodels/info.xml så hvorfor mener du at den er blitt ombygd i fra rifle ?

Kom disse med full stokk eller slik som min er ?

Link to comment
Share on other sites

Jøsses, fet side! :D

Jeg så faktisk ikke nøye nok på bildene til å se at den hadde octagonal innfesting. Det tyder jo på at det er fabrikk. Spørs om den hagla egentlig er registreringspliktig om den er laget i 1910, modelår skal være fra før 1885 for langvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Hvor får du det fra at den er laget i 1910? Se på den andre linken hans. I den første så er haglene lista opp med unntak av Remington mekanismene. De er i den andre linken og den kan faktisk da være reg.fri.

 

 

herfra

Har fått tips om at det er en mod. 12 eller 13 den har nikkelstål "gassdeksel" og teit i låsingen så den er vist godkjent for røyksvak ammo

Iflg denne listen http://www.skydevaaben.com/hvasno/info.xml så er den vist produsert i 1910 ?

Link to comment
Share on other sites

Har ei helt likens børse i kal. 16. Veit ikke kor lang kammeret er, hvordan måler man det?

 

 

Har veldig lyst til å prøve den, men veit ikke om det går bra med røyksvak ammo i den, det er arve gods fra min bestefar(kansje enda gammlere) så vil helst ikke sprenge løpet med å prøve å skyte med den.

 

Mi ser litt mer slitt ut en din, men ellers ei stilig og pent børse. Har tenkt til å henge mi opp på veggen til pynt!

 

 

 

- Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Har ei helt likens børse i kal. 16. Veit ikke kor lang kammeret er, hvordan måler man det?

 

- Fredrik[/quot]

 

Alle haglene har 65 kammer så du kan ikke skyte med lengre patroner en det, senere modeller er godkjent for røksvak ammo boltene eller sluttstykket skal da være merket med N for "nikkelstål"

 

Jeg har skutt med sortkrutt i min men har nå bestilt denne ammoen hos våre naboer http://www.hdf-gyttorp.se/main.aspx?ID=9cd1075d-ceb3-4c9e-96d3-e0a633bed907 den har jeg tenk å bruke i alle mine gamle våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Hagle ombygd fra rifle på remington (husquarna) rollingblokk kasse. Kaliberet er litt uvanlig, da de fleste er kal 16 eller mindre. Egner seg nok best til svartkrutt og siden kasse vel er fra 1867 (om jeg ikke tar helt feil) så er den også registreringsfri. Lirr vannskelig å avgjøre om det er en fabrikk ombygging eller privat (av en eller annen lokal børsemaker) men jeg heller på det siste.

 

Denne børsa dvs alle kal12/16/20 er laget i ei egen hagle låsekasse.

det avsløres av radien på kassa og doble utdragere, hakket ned bak kammeret viser at dette er en original hagle kasse,

Alle finere kalibre som 24/28 er som regel oppborrede rifler, de har som regel en rett kant bakover fra kammeret ned til tangen/overgangen til kolben,

Stokken og fortreet er nok originalt til børsa, gasslåsen er en sikring som ble innført i forbindelse med at det var noen børser som åpnet seg av trykket fra patronen og sendte hylsa i panna på skytteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Hagle ombygd fra rifle på remington (husquarna) rollingblokk kasse. Kaliberet er litt uvanlig, da de fleste er kal 16 eller mindre. Egner seg nok best til svartkrutt og siden kasse vel er fra 1867 (om jeg ikke tar helt feil) så er den også registreringsfri. Lirr vannskelig å avgjøre om det er en fabrikk ombygging eller privat (av en eller annen lokal børsemaker) men jeg heller på det siste.

 

(Har du veldig lyst til å slege den kan jeg sikkert by 2500 kr for den, men det er muligens i den lavere enden av hva du eventuelt kan få for den)

 

Dette ser ut til å vera rein hagle og har vel ikkje vore nokon rifle kasse.

Det kan se ut som den har rifle bolter til hane /høne om så er tilfellet kan du skifte dei .

Og kansje få mindere slark om den har det.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

denne er iallefall fra etter 1901 for stopp hanen på den ble innført det året,ser at denne har "knappen" på hanen som er stopphanen,dette kom siden de hadde en tendens til og punktere tennerene og båse opp bakover (blåse bak hanen og så smeller rulleblokka opp,og man kan få hylsa i ansiktet.

det er også riktig at serienr. tabellen ikke gjelder for RB hagler,kun for mod 16 (boxlås)og oppover

men likevel er det helt sikkert at hanen viser at denne ikke er laget før 1901.

siden dette kom i 1901 så er nok denne fra et eller annet år etter dette ,Husqvarna laget dem fram til 1946 eller 1949. kongsberg lagde faktisk noen få jubleums moddelle så sent som(tro det eller ei)-1985 eller var det 1987, og de var faktisk i begrenset ordinær produksjon på 1950/60tallet. så mange av disse er reg.pliktige.

og siden den er utstyrt med den stopphanen er iallefall ikke reg fri og antikk.

 

har sjekket litt rundt nå og rundt århundre skiftet(1899-1900) var serienr på disse for Husqvarna sine ca 40000 og deromkring,(noe eksakt register finnes ikke så vidt jeg vet,men det er sånn ca med +/- et par tusen) så denne med nr 68000 og noe er godt utpå 1900 tallet ,dette er 100% sikkert.

Link to comment
Share on other sites

:oops::oops:

 

Men i den første linken hans er ikke Remington mekanismene hans tatt med. De er i link nr 2. og sånn som jeg tolker de nettsiden må den da ha ett gammelt nok modellår til å være reg.fri.

 

Om det ikke har vært noen oppdatering av loven rundt dette så er de vel snakk om produksjonsår før 1890 som vil medføre at et våpen er fritatt registreringsplikt. Modellen skal således ikke være av betydning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...