Jump to content

Valp eller "Ferdighund"?


msyncron

Recommended Posts

Hei alle sammen. Dette forumet er virkelig nyttig å lese i, for å samle informasjon om det meste.

 

Nå har det seg slik at jeg er ferdig med sluttforhandlingene med samboeren min om kjøp av Fuglehund, stående sådan. Jeg har dispans for å kjøpe til sommmeren. Jeg har ikke hatt hund før, om det har vært mye fram og tilbake om vi skal kunne greie å følge opp hunden vår. Jeg er ivrig jeger og vil ha en hund som fungerer bra i skogen og fjellet og som fungerer fint i familielivet. Jeg spekulerer i å kjøpe en hund som er året eller to, for å slippe valpetiden og det meste av grunndressuren. Dette fordi vi leier hus nå og vil ikke at parkett etc skal bli ødelagt av pissing etc. Samtidig er jeg veldig skeptisk om jeg greier å få til en bra hund når jeg ikke har erfaring med hund fra før av.

 

Jeg ønsker å høre dere andres jegere og familiefolk sine meninger om dette, og om jeg og vi har noe å vinne på dette prosjektet. Vil jeg komme til å bli nært knyttet til hunden og omvendt, fordi om hunden er et par år gammel?

 

Håper det kommer noen fornuftige svar.

 

Det står i Mellom GS,KM,IS.........noen som har noe info om irsksetteren? Har hørt fra mange nå at gordonsetteren har blitt så utavlet og den går ekstremt vidt i fjellet og har blitt nesten ødelagt....er det noe i dette?

 

Marius

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil prissette en ferdig fuglehund uten noen form for skavanker tilen plassmellom25000 og 40000, så det er ingen billig investering å kjøpe seg en ferdig hund.

Jeg har ved ett par anledninger både kjøpt og solgt voksne hunder. Hunder som har hatt større minuser har jeg gitt bort ved ett par anledninger. Sågar via annonse på gamle sluttstykke.com.

Som regel skal en være obs ved kjøp av voksne hunder, da det ofte er en grunn til att folk kvitter seg med en hund.

Når det gjelder valg av rase, er det skrevet side opp og side ned om hva folk liker. Som regel er tips om rase ganske så subjektive og etter min mening ofte uten verdi.

Velg deg ut en rase du selv liker og velg valp fra en seriøs oppdretter som selger deg hund på dine premisser som nybegynner. Det er endel feller du kan gå i, særlig når det gjelder setter-rasene mtp hunder med enorm søksbredde og jaktlyst du som nybegynner har liten sjangs til å mestre uten god hjelp eller ett brennende engasjement i dressur og trening og fuglehunder generellt. En regel her er at storgåtte foreldre gjerne avler storgåtte valper,og her er NKK sin DogWeb et godt redskap for å se hundens søksbredde og samarbeidsevne via tallkarakterer.

Jeg råder deg til å bruke litt tid på å sette deg inn i litt om fuglehundverdenen før du handler.

Lykke til :!:

Link to comment
Share on other sites

hei igjen. har brukt et år nå på å lese og høre på hva alle sier....jeg begynner å bli sprø av å høre på alle meningene da alle sier forskjellig.

 

 

Kamerat kjøpte en es nå til 18 000,-. den er 16 mnd, og funker så utrlog bra i fjell og skog....og hjemme....det var det som gjorde at jeg ble enda mer ivrig på det alternativet...

Link to comment
Share on other sites

Hei, det å kjøpe seg en ferdig hund er en fin greie men jeg hadde ikke gjort det hvis jeg ikke måtte.

Grunnen er enkel, en fuglhund har du i 10-15 år, er du veldig ivrig jeger å liker bikkjer har du med å kjøpe ei ferdig bikkje mista den finest og mest interesante tida nemlig valp/unghund, du mister også erfaring med dressur innjaging som er det som jeg mener er det mest fasinerende med hele hundegreia.

Link to comment
Share on other sites

å kjøpe ei ferdig bikkje mista den finest og mest interesante tida nemlig valp/unghund, du mister også erfaring med dressur innjaging som er det som jeg mener er det mest fasinerende med hele hundegreia.

 

Dette er et meget godt argument i mine øyne til å velge en valp og ikke en "ferdighund"

 

Hva er definisjonen "ferdighund".....???

Hund og hundefører/eier utviklerseg i takt med hverandre.....

 

Har man hunden fra valpe stadige kan man selv forme hunden....og hunden "former" også sin eier.... Man lærer hverandres kropsspråk....Noe som er uvurderig i jaktsituasjoner. Både du og hunden får nytte av dette, dere blir samkjørte.

 

Noe som blir vanskeligere des eldre hunden er.....

Tilfredsheten med selv å føle at man har lykkes eller gjort noe riktig med valpen kan vanskelig beskrives......

Dette knytter bånd mellom hund og eier som skaper grundpillaren i fremtidig sammarbeid, både i jaktsituasjoner og i det daglige.

Link to comment
Share on other sites

å kjøpe ei ferdig bikkje mista den finest og mest interesante tida nemlig valp/unghund, du mister også erfaring med dressur innjaging som er det som jeg mener er det mest fasinerende med hele hundegreia.

 

Dette er et meget godt argument i mine øyne til å velge en valp og ikke en "ferdighund"

 

Hva er definisjonen "ferdighund".....???

Hund og hundefører/eier utviklerseg i takt med hverandre.....

 

Har man hunden fra valpe stadige kan man selv forme hunden....og hunden "former" også sin eier.... Man lærer hverandres kropsspråk....Noe som er uvurderig i jaktsituasjoner. Både du og hunden får nytte av dette, dere blir samkjørte.

 

Noe som blir vanskeligere des eldre hunden er.....

Tilfredsheten med selv å føle at man har lykkes eller gjort noe riktig med valpen kan vanskelig beskrives......

Dette knytter bånd mellom hund og eier som skaper grundpillaren i fremtidig sammarbeid, både i jaktsituasjoner og i det daglige.

 

+1 :D kan ikke skjønne at man ønsker å gå glipp av dette :!:

Link to comment
Share on other sites

nei, det er sant det dere skriver...men jeg er helt blank på dette med dressur hjemme og opplæring av hund i jaktsammenheng, ja kort sagt det meste......så jeg synes det blir noe skummelt å begi seg ut på..

 

Les bøker....

Se og observer hva andre gjør og ikke gjør....

Finn ut hvordan du ønsker at ditt hundehold skal være....

hvordan vil du ha hunden på jakt...hva skal den gjøre for deg....

Hva med når den er hjemme, i hus....du får besøk, går tur osv osv.....

Ser du noen som gjør tingen slik du ønsker, spør hvordan de har oppnådd dette....

 

Det finnes ingen fasit...for dette er styrt av indeviduelle individer....

Men første skritt er at hunden/valpen vil gjennta en adferd den vil bli belønnet for.....spørsmålet er hva er det hunden oppfatter som belønning..... :wink:

Gjentagelse og konsekventhet er også to stikkord å ta med seg.

Link to comment
Share on other sites

nei, det er sant det dere skriver...men jeg er helt blank på dette med dressur hjemme og opplæring av hund i jaktsammenheng, ja kort sagt det meste......så jeg synes det blir noe skummelt å begi seg ut på..

Det er masse gode bøker å få tak i, gå et dressurkurs også har du jo "oss" experter her på kammeret :mrgreen:

Nei kjøp en hvalp og kos deg med dressur og lær en masse som du har igjen for ved kjøp av hund nr 2 :D

Finnes ikke noe som er bedre en å følge den lille håpefulle fra hvalp til ferdig jaktbikkje, den følelsen når unghunden tar stand for første gang går ikke å beskrive, den må oppleves.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt. Valp. Går selv og tenker på hund, eller er vel forbi tenkestadiet. Venter bare på rette kullet. Forhåpentligvis til våren, muligens høsten. Så kjøp valp og kos deg med valpetida ville nå jeg valgt.

Link to comment
Share on other sites

Nå har de fleste raseklubber mange distriktskontakter rund om i landet som du kan få hjelp av,med tanke på grunndressur og jaktdressur.Ikke ville jeg betalt 20000 for en voksen hund som kanskje ikke funker for deg i det hele tatt..Går du for gordonsetter,så får du hjelp der av meget dyktige instruktører!Og nei,gordonsetteren er fremdeles en meget god allrounder,men en må kjøpe av seriøse oppdrettere som vet mye om blodslinjer!Jeg har aldrig eid en gordon som går for stort,men det har litt med dressur å gjøre også det.

Link to comment
Share on other sites

Personlig foretrekker jeg å ta del i oppveksten til hunden, men jeg har sett endel meget vellykkede omplasseringer av "ferdighund". Dersom man setter opp kostnadene med å føre fram en jakthund, så er faktisk ikke 30 000 noen upris for en jakthund som har dokumenterte egenskaper. Skulle hunden i tillegg ha potensiale som avlshund så er 50 00 ingen upris det heller.

 

Men man trenger ikke å gå ut i dette markedet for å skaffe seg en brukbar voksen hund. Det enkleste kan være å sette inn en annonse i lokalavisa der man søker etter en hund til jakt. Det er faktisk endel folk som er veldig happy når noen gidder å aktivisere hundene Deres. En kompis av meg har slik "delt omsorg" og det fungerer meget bra.

 

Jeg har også hørt om folk som "henger rundt" på jaktprøver. Man skaffer seg noen kontakter, og utveksler noen telefon nr. Endel prøvefolk har ofte for mange hunder og for liten plass. En kar jeg kjenner har gitt bort/(avlivet?) 7 hunder de siste 15 åra.

 

Dersom man overtar en voksen hund så vet man hva man får. Dersom den er frisk, trivelig og jakter bra så er det ikke noen risiko forbunnet med dette. Man trenger heller ikke å kjenne hunden i årevis for å få til et godt sammarbeide. Faktisk er sjansen for å misslykkes betraktlig større dersom man starter med valp. Spesiellt dersom man i utgangspunktet er skeptisk til om man har tid/kompetanse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du er enig i at det er ganske stor forskjell på en valp og en voksen hund, Skautussa. En voksen hund kan være med på jobben, eller være hjemme alene fra dag 1. Det kan ikke en valp.

 

Det kan også for enkelte være vanskelig å få nok tid i terrenget i innjagingen til at de føler at man får det optimale ut av hunden.

 

Dette har ingenting med hvor skikket man er som hundeeier å gjøre. Uansett om man kjøper valp eller voksen hund så må man ta en alvorsprat med seg selv.

 

Dersom man føler man ikke behersker å trene en unghund, så tror jeg faktisk det kan være lurt å få sjansen til å jakte med en ferdig trent hund. Man får da en mye bedre oversikt over hva som kan kreves og forventes, av hunden, og av deg som fører.

 

Jeg har folk i min omgangskrets som ikke har sjans til å ha en valp av familiære grunner. Disse har satset på "ferdighund", og er slettes ikke noe dårligere hundeeiere av den grunn. Faktisk er hunden forbaska bra.

 

....og som ikke det var nok så er det tilogmed en Gordonsetter. :D:?:D

Link to comment
Share on other sites

Gode innlegg av guttapåskauen der........Jeg har valgt å gå for en hund mellom 1-3 år. Det skal være enten irsk, svart og hvit engelsk eller gordon. Der har samboeren min noe hun skulle ha sagt og....Og en sak til: Hvordan er det med hunder i de alderen og katter? Vi har en skogskatt på 3 år, som er mye inne men som trives ute og. Skulle det by på noen problemer og sosialisere disse to sammen, siden de ikke er små?

Link to comment
Share on other sites

Gode innlegg av guttapåskauen der........Jeg har valgt å gå for en hund mellom 1-3 år. Det skal være enten irsk, svart og hvit engelsk eller gordon. Der har samboeren min noe hun skulle ha sagt og....Og en sak til: Hvordan er det med hunder i de alderen og katter? Vi har en skogskatt på 3 år, som er mye inne men som trives ute og. Skulle det by på noen problemer og sosialisere disse to sammen, siden de ikke er små?

Lukter trøbbel her. Nok et argument for å velge valp. En ting er at bikkja ikke skal spise katta, en annen ting er at katta ikke skal fly i syne på bikkja eller drite ned gardiner og vegger av bare skrekk. En valp er lettere å forholde seg til for en katt enn en ferdig utvokst hund.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo bare å prøve! Du burde vel ha bikkja hos deg en to-tre ukers tid før du bestemmer deg for den. Greit å se hvordan kjemien er mellom dere/familien, om den roer seg ned, trives, etc... Og på de to-tre ukene ser du jo hvordan bikkja takler katta og visa verca! Det er ingen som 100% på forhånd kan si hvordan det vil arte seg!

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hund og katt sammen er ikke noe problem. Jeg har hatt begge deler i alle år - både valp og voksen katt og omvendt. De trenger ikke nødvendigvis å elske hverandre så lenge de tåler å være i samme rom.

 

Gi dem tid til å venne seg til hverandre; hund og katt snakker ikke helt samme dialekten. Når katten vifter med svansen betyr det noe heeelt annet enn når bikkja gjør det :)

 

Hold kontroll med både hund og katt når de skal bli kjent. Katter har skarpe klør som kan være skumle for øynene. Og hunden kan fort jage katten og bite den. Så ha bikkja i bånd evt. de første gangene slik at du kan stoppe eventuelle jakttendenser.

 

Ikke tving dem til å hilse på hverandre. Dette finner de utav selv - klart de er både skeptiske og nysgjerrige på engang.

 

Ikke la dem være uten oppsyn sammen - du må ha kontroll på at det ikke skjer ulykker.

 

Jeg har to bikkjer og to katter for tiden. For et halvt år siden flytta det en 9 år gammal katt inn i heimen hos oss og det har gått supert mellom ham og bikkjene. To ganger har det vært tendenser til konflikt - da fikk Aika (polarhund) juling så blodspruten stod (rapp over snuten). Foruten det så spiser de side om side og sover i samma sofa når jeg ser på TV.

 

Altså - ingen problemer :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...