Jump to content

Jamthund vs Østlaika


Doc

Recommended Posts

Hei

Nå er studietiden snart over å lysten på jakthund har vært stor lenge

Jakter både elg oghjort og noe fuglejakt blir det. Hunden bør også kunne brukes til kløv og trekking på ski.

Har strandet på jamthund eller østlaika men vet enda ikke helt hvilke jeg skal velge.

Begge har vel like stort aktivitetsbehov.

Hvilke passer til å bo inne? røyter begge like mye? røyter de like mye konstant eller bare deler av året?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei østlaika-tispe på 11 mndr. Bruken skal jeg ikke si så alt for mye om da hu er midt i siden det er første sesongen, og alt er bare rot foreløpig...

Vi bor på 12kvm hybel, og hun er i hundegård (stort sett) mens jeg er på forelesning, og inne ellers, når vi ikke er i skogen. Røyter ikke så aller verst, så lenge en børster en gang nå og da, og daglig i verste perioden om våren når vinterulla skal av.

Hun er en engel innomhus, og legger seg under senga om hun blir skuffet over lite aktivitet i perioder med mye skolearbeid, så veldig grei sånn sett. Men til gjengjeld ekstra fart når hun først kommer ut!

Link to comment
Share on other sites

Laikaer er mer kjent for å være rovviltskarpe, så den er nok å foretrekke foran jämten hvis du skal jakte mink. Hu mi har ikke hatt noe kontakt med mink enda, men hun er i alle fall splitte pine gal etter røyskatt, så jeg har trua! Har ei lita øy på Helgelandskysten jeg har fått forespørsel om å utrydde minken på ila våren, så det kan jo bli spennende :P

Noen mener hunden har lett for å bli for hard på elgen hvis du skal ha den til å bli bra på hjort, men som sagt, dette er første høsten med første bikkja mi, så den får noen andre komme med ei avhandling på.

Link to comment
Share on other sites

Både jämten og østlaikaen egner seg bra på elg. Jämten er mer spesialisert på feltet og dermed et tryggere valg for den jakta.

Kommer du inn med mink og fugl, ja da er det ikke diskussjon en gang...østlaika.

Start med fugl for å befeste treskjellergenskapene før du skyter elg.

 

Hjorten kan du ikke jage med løshund så vidt meg bekjent (de gangene vi har vært i hjort så har det rasa unna i en sinnsyk fart).

Kombinasjonen løshund og bandhund kan fungere, men det kreves sinnsykt mye trening. Kun et fåtall som jeg vet om som behersker begge delene.

 

Røyting: Laikarasene har dobbel bunnull, så ulldottene vil fly veggemellom hver vår...eller forsommer... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

ser ut som det heller mot østlaika da.

Blir ikke hjortejakt med løshund nei :) tenke retning bandhund da ja.

Røyting mye et par ganger i året er ikke det store problemet , tenker mer generelt daglig jeg.

Noen idee hvor lenge før valpekjøp jeg bør begynne å lete for å finne gode kull , eventuellt sette meg på valpeliste?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei østlaika tispe på 12 mnd. Først østlaikan jeg har så har ikke mye erfaring med laika.

Har min inne sammen med basseten og resten av familien. Og det fuker kjempe fint. Nå er hun blitt rolig og grei. Synes hun røyter mindre en gråhundenen vi hadde før.

Så langt kjempe fornøyd. Blir spennede å se hvordan hun blir på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...